B2C
Mi az a B2C? Megadjuk a választ!
A jelentése:
A B2C Business to Consumer, az a tevékenység, amikor a vállalkozások magánszemélyeknek adják el a termékeiket vagy a szolgáltatásaikat.
pl. Cipőt szeretnénk vásárolni, mert a régiek már nem tetszenek. Bemegyünk a cipőboltba, és a hosszú próbálgatásokat követően, megvásároljuk a kiválasztott új lábbelinket.
Ebben a helyzetben, a cipőboltos B2C tevékenységet folytatott vállalkozóként (ha tudott róla, ha nem) mi pedig a végfelhasználók, a vásárlók.
A B2C és a B2B közötti különbségek:
A B2C és a B2B Business to Business (pl. nagykereskedők) vállalkozások közötti nagyon sok különbség van.
Egyedül a brand építés a közös, mindkettőnek a célja, a legjobbnak, legismertebbnek lenni.
A két tevékenység közötti különbséget stratégiai és marketing tevékenység szempontjaiból is érdemes megvizsgálni.
Amire hozzánk, vevőkhöz eljut az áru, tehát megvásároljuk a terméket, több vállalkozás B2B munkája, pénze, ideje lesz, a megvásárolt termékünkben (gyártótól, feldolgozón át, szállító, kereskedőig).
Táblázatba foglaltuk a különbségeket:
B2B |
Különbség |
B2C |
viszonteladók |
KI A CÉLKÖZÖNSÉG? |
lakossági vásárlók |
nagy tételben vásárol, karton, stb. |
VÁSÁRLÁS MENNYISÉGE |
néhány darab |
vállalkozásérdek |
VÁSÁRLÁS OKA |
kedvezmények, akciók |
vállalkozását fejleszteni, fejlődni |
MIT SZERETNE ELÉRNI A VÁSÁRLÁSSAL? |
divat, szórakozás |
szoros |
MILYEN A KAPCSOLAT A VÁLLALKOZÓVAL |
nincs, mindegy kitől veszi azt az egy darabot |
szakmai szempontok |
MI A DÖNTÉS ALAPJA? |
érzelmek, impulzusok |
logikai, racionális szempontok |
MIÉRT SZÜKSÉGES A VÁSÁRLÁS |
érzelmi indíttatás |
előnyökhöz jutni |
MI A VÁSÁRLÁS CÉLJA |
örömszerzés |
A vállalat a fogyasztókkal szemben különböző, jól kidolgozott marketinget állíthat fel.
Ez lehet online és offline hirdetés, a lényeg, hogy a fogyasztók találkozzanak a termékek megvásárlásának és megismerésének a lehetőségével. Ugyan ez áll fenn a szolgáltatás esetében is.
Értékesítési forma is lehet más egy kis üzlet vagy online webshop, attól még a fogyasztó megtalálása lehet ugyan az a marketing csatorna.
A vállalatok előszeretettel térnek át online megjelenésekre és a szolgáltatást vagy terméket, így hirdetik meg inkább és az értékesítés is inkább csak itt folyik. Például: adwords, facebook, keresőoptimalizálás.