E-kereskedelem
Manapság már mindenki az internetről rendel, szinte mindent. Hétköznapokra, ünnepekre, itthonról vagy külföldről egyaránt.
Ismerjük meg az e-kereskedelemnek a legfőbb jellemzőit!
Mit jelent az e-kereskedelem fogalma?
Az e-kereskedelem egy rövidített kifejezés. Teljes neve elektronikus kereskedelem. Hétköznapi szóhasználatban gyakran hallhatjuk internetes kereskedelem vagy online kereskedelem néven.
Mit jelent az elektronikus kereskedelem?
Az elektronikus kereskedelembe tartozik minden olyan adás-vétel, amely interneten történik.
A különböző termékek, szolgáltatások értékesítése és vásárlása mellett, idetartozik az összes interneten történő kereskedelmi jellegű tranzakció is.
Az e-kereskedelem kezdete szinte már történelem
Mint sok minden más, az elektronikus kereskedelem is Amerikából indult. 1994-ben, az első amerikai online kereskedésben, a NetMarket-en adott el egy férfi egy Sting Cd-t.
Azóta az online kereskedelem sikere töretlen, így folyamatosan bővül az iparág. Magyarországra ugyan később tört be, de hatalmas lépésekkel növekszik népszerűsége, számtalan előnyének köszönhetően.
Az elektronikus kereskedelem előnyei
Az online kereskedelem azért fejlődik olyan sebesen, mert óriási előnyeivel nem lehet versenyezni:
● nincsenek határok – ami azt jelenti, hogy bárki bárhonnan rendelhet, eladhat, szállíthat
● kényelmesen vásárolhatunk, akár otthonról-, vagy éppen ahol időnk engedi és van internet
● mindig nyitott „kapukkal” várja a vásárlókat a “világ”, bármikor elintézhetjük a vásárlást, nincs ünnep, és hétvégi nyitvatartás sem
● egy-két nap és házhoz érkezik a rendelt áru, sokszor ingyen
● az internetes áruházaknak is jó, mert sok előnye mellett a legfontosabb, hogy kis költséggel tudnak működni
Milyen típusú e-kereskedelmi modelleket ismerhetünk
B2B (Business to Business)
B2B esetében két vagy több vállalat között történik üzlet. (Pl. kiskereskedő és nagykereskedelem)
B2C (Business to Consumer)
B2C az a tevékenység, amikor a vállalkozások magánszemélyeknek adják el a termékeiket vagy a szolgáltatásaikat. (virágbolt, butikok…)
C2C (Consumer to Consumer)
C2C tevékenységnek esetében, két fogyasztó között születik üzlet (Jó fogáson, Vaterán…)
C2B (Consumer to Business)
C2B üzletről akkor beszélünk, amikor egy fogyasztó értékesít szolgáltatást vagy terméket egy cég számára (pl. influencer köt szerződést reklámozásra)
Az e-kereskedelem csoportjai tevékenységük alapján
Ilyen csoportok: webáruházak, webshopok; demográfiai adatokat gyűjtők; elektronikus adatcserével-, illetve elektronikus kommunikációval kapcsolatos csoportok illetve a fejlesztők, karbantartók.
Ismerjük meg a webáruházak és webshopokkal kapcsolatos egyre érdekesebb információkat!
A webáruházak, webshopok az internetnek köszönhetően, csupán csak képeket, fotókat töltenek fel a weboldalaikra, és ott mutatják be áru kínálatukat, ami lehet ugyan kedvezményes áron, vagy különleges, legújabb trendi vagy akciós, de a legfontosabb, hogy a kép, nem minden esetbe adja vissza, az eredeti termék design-jét.
A vevők, csak akkor találkoznak a megvásárolt termékkel, amikor az házhoz érkezik, és történtek már meglepetések nem egyszer.
A magyar vásárlók, e miatt - az elmúlt időszak tapasztalatai alapján- , szívesebben vásárolnak olyan termékeket, amelyeket pl.nem kell felpróbálni. Ilyen lehet a könyv, a CD, vagy egyes technikai eszközök, de még sorolhatnánk.
Ami viszont mindig minden esetben törvényesen elengedhetetlen, és kötelező, hogy minden esetben áfás számlát kell adni.
A legnépszerűbb kategóriák pedig, a számítástechnika, ruházat, elektronika, játék, lakberendezés.
Kitől rendelünk legszívesebben Magyarországon?
A leggyakrabban az Amason, és az eBay-ről szeretünk rendelni, de Magyarország is óriási e-kereskedelmi forgalmat tudhat magáénak piacvezetőivel:
3 nagyobb forgalmú webáruház 2018-ban: ExtrémDigital, ami most már multi cég, az eMag (ők 2019 őszén egyesültek). Tovább a listán, még dobogós, a Média Márkt.
Egyik könyvesboltunk, a Bookline, felvásárlásával, Magyarország legnagyobb online könyvesboltja lett Libri Bookline néven. Ennek a nagy listának a 10. helyén áll.
E-kereskedelem és a szabályok, betartjuk őket?
Hazai webáruházak ellenőrzése során, Magyarországon, tízből hét webáruház nem felelt meg az uniós fogyasztóvédelmi szabályoknak az adatok szerint, viszont jogkövetésük európai viszonylatban elöl áll.
Mennyit költünk webáruházakban, webshopokban?
A GKI Digital és az Árukereső által megjelent, a magyar online kiskereskedelmi piac friss, 2019. (március) kutatás eredménye:
2019-ben bruttó 625 milliárd forint volt az éves forgalom. Ez 16%-kal több mint előző évben. (Forrás: GKIDigital) (Az adatok elérhetőek a közösségi média felületein is, pl. Facebook)