Marketing szótár   /   E-kereskedelem
E-kereskedelem

E-kereskedelem


Manapság már mindenki az internetről rendel, szinte mindent. Hétköznapokra, ünnepekre, itthonról vagy külföldről egyaránt.

Ismerjük meg az e-kereskedelemnek a legfőbb jellemzőit!

 

 

Mit jelent az e-kereskedelem fogalma?

 

Az e-kereskedelem egy rövidített kifejezés. Teljes neve elektronikus kereskedelem. Hétköznapi szóhasználatban gyakran hallhatjuk internetes kereskedelem vagy online kereskedelem néven.

 

 

Mit jelent az elektronikus kereskedelem?

 

Az elektronikus kereskedelembe tartozik minden olyan adás-vétel, amely interneten történik.

A különböző termékek, szolgáltatások értékesítése és vásárlása mellett, idetartozik az összes interneten történő kereskedelmi jellegű tranzakció is.

 

 

Az e-kereskedelem kezdete szinte már történelem

 

Mint sok minden más, az elektronikus kereskedelem is Amerikából indult. 1994-ben, az első amerikai online kereskedésben, a NetMarket-en adott el egy férfi egy Sting Cd-t.

Azóta az online kereskedelem sikere töretlen, így folyamatosan bővül az iparág. Magyarországra ugyan később tört be, de hatalmas lépésekkel növekszik népszerűsége, számtalan előnyének köszönhetően.

 

 

Az elektronikus kereskedelem előnyei

 

Az online kereskedelem azért fejlődik olyan sebesen, mert óriási előnyeivel nem lehet versenyezni:

●      nincsenek határok – ami azt jelenti, hogy bárki bárhonnan rendelhet, eladhat, szállíthat

●      kényelmesen vásárolhatunk, akár otthonról-, vagy éppen ahol időnk engedi és van internet

●      mindig nyitott „kapukkal” várja a vásárlókat  a “világ”, bármikor elintézhetjük a vásárlást, nincs ünnep, és hétvégi nyitvatartás sem

●      egy-két nap és házhoz érkezik a rendelt áru, sokszor ingyen

●      az internetes áruházaknak is jó, mert sok előnye mellett a legfontosabb, hogy kis költséggel tudnak működni

 

 

Milyen típusú e-kereskedelmi modelleket ismerhetünk

 

B2B (Business to Business)

B2B esetében két vagy több vállalat között történik üzlet. (Pl. kiskereskedő és nagykereskedelem)

 

B2C (Business to Consumer)

B2C az a tevékenység, amikor a vállalkozások magánszemélyeknek adják el a termékeiket vagy a szolgáltatásaikat. (virágbolt, butikok…)

 

C2C (Consumer to Consumer)

C2C tevékenységnek esetében, két fogyasztó között születik üzlet (Jó fogáson, Vaterán…) 

 

C2B (Consumer to Business)

C2B üzletről akkor beszélünk, amikor egy fogyasztó értékesít szolgáltatást vagy terméket egy cég számára (pl. influencer köt szerződést reklámozásra)

 

 

Az e-kereskedelem csoportjai tevékenységük alapján

 

Ilyen csoportok: webáruházak, webshopok; demográfiai adatokat gyűjtők; elektronikus adatcserével-, illetve elektronikus kommunikációval kapcsolatos csoportok illetve a fejlesztők, karbantartók. 

Ismerjük meg a webáruházak és webshopokkal kapcsolatos egyre érdekesebb információkat!

 

A webáruházak, webshopok az internetnek köszönhetően, csupán csak képeket, fotókat töltenek fel a weboldalaikra, és ott mutatják be áru kínálatukat, ami lehet ugyan kedvezményes áron, vagy különleges, legújabb trendi vagy akciós, de a legfontosabb, hogy a kép, nem minden esetbe adja vissza, az eredeti termék design-jét.

 

A vevők, csak akkor találkoznak a megvásárolt termékkel, amikor az házhoz érkezik, és történtek már meglepetések nem egyszer.

A magyar vásárlók, e miatt  - az elmúlt időszak tapasztalatai alapján- , szívesebben vásárolnak olyan termékeket, amelyeket pl.nem kell felpróbálni. Ilyen lehet a könyv, a CD, vagy egyes technikai eszközök, de még sorolhatnánk.

Ami viszont mindig minden esetben törvényesen elengedhetetlen, és kötelező, hogy  minden esetben áfás számlát kell adni.

 

A legnépszerűbb kategóriák pedig, a számítástechnika, ruházat, elektronika, játék, lakberendezés.

 

Kitől rendelünk legszívesebben Magyarországon?

 

A leggyakrabban az  Amason, és az eBay-ről szeretünk rendelni, de Magyarország is óriási e-kereskedelmi forgalmat tudhat magáénak piacvezetőivel:

 

3 nagyobb forgalmú webáruház 2018-ban: ExtrémDigital, ami most már multi cég, az eMag (ők 2019 őszén egyesültek). Tovább a listán, még dobogós, a Média Márkt.

Egyik könyvesboltunk, a Bookline, felvásárlásával, Magyarország legnagyobb online könyvesboltja lett Libri Bookline néven. Ennek a nagy listának a 10. helyén áll.

 

E-kereskedelem és a szabályok, betartjuk őket?

 

Hazai webáruházak ellenőrzése során, Magyarországon, tízből hét webáruház nem felelt meg az uniós fogyasztóvédelmi szabályoknak az adatok szerint, viszont jogkövetésük európai viszonylatban elöl áll. 

 

Mennyit költünk webáruházakban, webshopokban?

 

A GKI Digital és az Árukereső által megjelent, a magyar online kiskereskedelmi piac friss, 2019. (március) kutatás eredménye:

 

2019-ben bruttó 625 milliárd forint volt az éves forgalom. Ez 16%-kal több mint  előző évben. (Forrás: GKIDigital) (Az adatok elérhetőek a közösségi média felületein is, pl. Facebook)

segítünk


Hasonló bejegyzések

eBay
Exact Match
Dupla opt-in
Duplikáció



Hogyan tudunk segíteni Önnek jobb helyezést és több forgalmat elérni?
TECHNIKAI SEO
Elsőként a weboldalt technikailag elemezzük és javítjuk. Párat említve: sebesség, indexelés, responsivitás, url-ek, robots.txt, sitemap.xml. A technikai elemek roppant fontosak, ezért kell a Seo munkafolyamatot ezzel kezdeni. 
On-Site SEO
Itt a weblap admin felületében kezdünk el dolgozni. A cél az, hogy relevánssá tegyük az egész weblapot a megadott keresőszavakra. Pár beállítást említve: Title, meta leírás, head tagok, képek optimalizálása, belső linkek, tartalom optimalizálás.
Off-Site SEO
Majd a weblap erősítése következik, külső erőforrások felhasználásával. Tudatosan, külső hivatkozásokat, azaz linkeket, backlinket építünk a weblapnak. Már optimalizált weblapnál az eddig kiépített linkeket is vizsgáljuk, a károsakat eltávolítjuk.
Google Ads
A Google AdWords hirdetés nem az optimalizálás része, de egy olyan keresőmarketing lehetőség, amivel a fizetett hirdetések között tudunk megjelenni a találati lista elején. Kattintás alapú, gyors eredmény, könnyen mérhető teljesítmény.