Marketing szótár   /   Influencer
Influencer

Influencer


Manapság sokat halljuk azt a kifejezést, hogy influencer, talán már mi is használtuk.

 

De pontosan tudjuk, hogy ilyenkor kikről van szó? Kik azok az influencerek?  Vagy mi az az „influencer marketing”? Miért lettek ezek a kifejezések olyan gyakoriak napjainkban?

 

Vegyük sorra a válaszokat!

 

 

Kik azok az influencerek?

 

Az influencer szóval folyamatosan találkozhatunk az információs csatornák bármelyikén. A szó hallatán biztosan feltettük már a kérdést, hogy: Mi az az influencer? Mit jelent, ha valaki influencer?

 

Az influencer jelentése „befolyásoló”. Az influencereknek óriási a követőbázisuk az internet különböző platformjain. Ezek a követők valamilyen okból, kedvelik, tisztelik, vagy éppen érdekesnek találják, talán fel is néznek influencereikre.

 

Mivel folyamatosan figyelemmel kísérik a követők az influencerüket, így azok befolyásolni tudják követőik gondolatait, véleményeiket, vásárlási szokásaikat, öltözködésüket, stílusukat.

 

Példának említsünk meg a 20. század legsikeresebb zenekarát, a Beatles-t, amely korának legnagyobb követőtáborát tudhatta magának. Az együttes nemcsak a zenetörténelembe lettek halhatatlanok, hanem a divat történelmébe is: gondoljunk csak a gomba frizurára, a gallér nélküli zakójukra, vagy a mai napig használatos Lennon –szemüvegre. Tömegek viselték / viselik, talán még ma is, ezeket.

 

Léteznek influencerek, de hogyan jöttek létre?

 

Az internet a kapcsolatok végtelen lehetőségét kínálja, amelyből egyenes út vezet, a közösségi média (social média) szaporodásához, bővüléséhez. Ha megfigyeljük az évszámokat, láthatjuk, hogy szinte évről évre létrejött egy-egy közösségi oldal, amely nagyon gyorsan bővül: 2004. Facebook, 2005. YouTube, 2006. Twitter, 2010. Instagram, ha csak a legnagyobbakat említjük.

 

A közösségi média felhasználóinak a száma folyamatosan emelkedik. Ha a legnagyobb közösségi médiát, a Facebookot vizsgáljuk, egy 2019 -es statisztika szerint, naponta 1,56 milliárd aktív felhasználója van! A szokások napi rutin tekintetében, a közösségi médiában a felhasználók jelenléte szinte folyamatos.

 

Egyértelműsíthető ezekből az adatokból az, hogy miért is ez a legnagyobb lehetőség a felhasználók számára a különlegesnek tartott sztárok követéséhez, az influencerek létrejöttében, és az is, hogy ők miért ezeken a platformokon a legaktívabbak.

 

 

Influencerek és a márkák

 

A híres ember és a márka összekapcsolása, múlt század plakátjain is visszaköszönt már. A televízióval fejlődött ki, a művészekkel, élsportolókkal való reklámozási forma.

 

Érdekesség: 1939-es sportközvetítés volt az első kísérleti TV reklám, ahol az NBC, az egyik csapat szponzorának adott lehetőséget a reklámmegjelenésre. (1939. Kép forrása: facebook.com/Reds/)

reklám

 

A közösségi médiának köszönhetően, ma már bárkivel lehet reklámozni bármit, aki hajlandó rá, csak legyen óriási követőtábora.

 

Az örökké szemfüles marketingszakemberek, akik eddig is alkalmazták kiváló marketingeszközeiket a közösségi média felületein, az influencerekkel kapcsolatban is felismerték a bennük rejlő potenciát. Összekapcsolni a célcsoporttömegét”, az adott márkával egy influencer segítségével, hatalmas marketingfogás, óriási lehetőség a potenciális vásárlók mozgatására.

 

Ehhez, a marketing stratégiai szempontok, alapos elemzést kívánnak, mielőtt egy márka felkéri a kiválasztott influencerét. További kérdések persze, hogy az vállalja e, és mennyiért. A márka részéről fontos, hogy releváns legyen az influencer a az adott márkával, mert ezáltal a követőtáborával is. Az influencer választása, és a kampány akkor sikeres, ha a lehető legszélesebb célközönséget éri el a promóció.

 

 

Influencerek csoportjai

 

Lehet, hogy elsőre furcsának tűnhet, de az általánosságban influencereknek nevezett „ikonok” világa is „kategorizálható”. Magyarország is sok követői csoporttal rendelkezik, hiszen itt is sok a sztár, celeb, akikről információt akartnak az emberek. Arról mit csinál, mit hord, mi az amit eszik, akár milyen cipője van és ez alapján választ a követő is. Nézzük, kiket szeretünk, követünk és miért tudunk azonosulni velük.

 

  • Sztárok, híres emberek

  • Tartalomkészítők

  • Elismert szakemberek

 

Sztárok, híres emberek

Ők azok, akiket felkérnek a hatalmas márkák, hogy nevükkel, arcukkal képviseljék őket. A partneri kapcsolat akkor a legideálisabb egy sztár számára, amikor már azelőtt elkötelezett használója volt a márkának, mielőtt az megkereste.

 

Nem mindenki nyitott a „tradicionális” sztárok közül arra, hogy azonosítható legyen a neve, egy márkával, ezért ezt kevesen vállalják. Akik viszont igen, azok nagyon magas összegekért teszik ezt. Ezért ez elsősorban, nem a kicsit lehetősége, hanem az  óriás márkák promóciós megoldása.

 

Érdekeség: a Coca-Cola, a három földrészen jelen lévő márkák közül 2011-ben az első helyen szerepelt. 2019.őszén a Coca-Cola hazai reklámarca a magyar 74 éves András, Hide The Pain Harold.

https://youtu.be/H7yLg6mD7-U

 

Tartalomkészítők

Az influencer marketing hatékony eszköze, a blogírás, és a vlogolás (YouTube tartalomkészítés).

 

A sok követővel rendelkező bloggerek, vloggerek folyamatosan, megosztják tartalmaikat, véleményeiket követőikkel, nemcsak a saját oldalaikon, hanem a közösségi médiában is. Ezek szólhatnak bármiről: kutyákról, macskákról, házakról, kertekről, utazásról, sportról, az egészséges táplálkozási trendekről...

 

Egy adott márkának csak a releváns témájával foglalkozó megfelelő influencert kell megtalálnia, aki leírja vagy elmondja a pozitív véleményét az adott márkáról és az, már célhoz is ért. Eljutott a célközönségéhez, ami az influencer hatalmas követőtáborához jut el.

 

Amikor egy adott influencer nagyon sok márka felkérését elvállalja, és az arca lesz a cicaeledeltől kezdve, a legújabb homokozóig nagyon sok márkának, akkor úgy elvesztheti hitelességét, és mint ilyen ronthatja az adott márkák brandjét is.

 

Blogtól, vagy vlogtól, szponzorált tartalmakat is lehet vásárolni, amikor a márka fizet a hirdetés megjelenéséért az adott felület tulajdonosának. (Fizetett hirdetések felirattal jelennek meg általában)

 

Elismert szakemberek

Az elismert szakemberek, szakmai tudásukkal, szakmai tapasztalatukkal fogják meg a követőiket, akik olvassák írásaikat, hallgatják véleményüket. Általában a szakértők egy bizonyos szakma hiteles képviselőiként lettek influencerek: újságírók, elemzők, fogorvosok…

 

Példának hozhatjuk ide a rádióban, tévében egy-egy kampányhoz felkért xy-t, akit ismerünk, tiszteljük a munkáját, elhivatottságát, szakmai hozzáértését egy adott területen. Nyilatkozata hat ránk, gondolatunkat befolyásolja, mert hitelesnek tartjuk és bízunk benne, tehát befolyásoló hatással van ránk.

 

 

Influencer marketing

 

Az influencer marketing jelentése: befolyásoló marketing, amely a PR markekting egyik formája. Lényege, ahogy már fent is láthattuk, hogy egy influencer (véleményvezér) segítségével annak hatalmas követőtáborát befolyásolják egy márkájával kapcsolatban.

 

A feladata, megtalálni, beazonosítani a releváns személyeket (influencereket), akik majd hatással lesznek a potenciális vevőkre. Ezt követően, a marketingtevékenységet már szervezheti is számukra.

 

Az influencer marketing segítségével, vannak, akik a hitelességüket akarják erősíteni, vannak, akik a közösségi oldalaikon a márkájukról szeretnének beszélgetni, visszajelzéseket kapni, van, aki vevőket szeretne. Az influencer marketing alkalmazásának útja, a hirdetés céljától függ.

 

  • Közösség – milliós követőtábort képes elérni (Facebook, YouTube, Instagram…)

  • Tartalom – az influencernek az egyedi tartalma, hatékony a márkának (pl.poszt, blog, vlog, rendezvényen való részvétel, élő bejelentkezés…)

  • Felhasználó bizalma – a folyamatos kapcsolat bizalmi alapon működik

 

 

Mérhető az influencer marketing sikere?

 

Igen, az influencer marketing sikeressége számokkal is alátámasztható. Erre lehetőségünk van, az ingyenes Google Data Studio, és 14 napig díjtalanul kipróbálható, majd  fizetős, Supermetrics eszközökkel.

segítünk


Hasonló bejegyzések

Releváns
Freemium modell
BCG mátrix
STEEP elemzés



Hogyan tudunk segíteni Önnek jobb helyezést és több forgalmat elérni?
TECHNIKAI SEO
Elsőként a weboldalt technikailag elemezzük és javítjuk. Párat említve: sebesség, indexelés, responsivitás, url-ek, robots.txt, sitemap.xml. A technikai elemek roppant fontosak, ezért kell a Seo munkafolyamatot ezzel kezdeni. 
On-Site SEO
Itt a weblap admin felületében kezdünk el dolgozni. A cél az, hogy relevánssá tegyük az egész weblapot a megadott keresőszavakra. Pár beállítást említve: Title, meta leírás, head tagok, képek optimalizálása, belső linkek, tartalom optimalizálás.
Off-Site SEO
Majd a weblap erősítése következik, külső erőforrások felhasználásával. Tudatosan, külső hivatkozásokat, azaz linkeket, backlinket építünk a weblapnak. Már optimalizált weblapnál az eddig kiépített linkeket is vizsgáljuk, a károsakat eltávolítjuk.
Google Ads
A Google AdWords hirdetés nem az optimalizálás része, de egy olyan keresőmarketing lehetőség, amivel a fizetett hirdetések között tudunk megjelenni a találati lista elején. Kattintás alapú, gyors eredmény, könnyen mérhető teljesítmény.