Marketing szótár   /   Marketing
Marketing

Marketing


Mi az a marketing?

 

A marketing kifejezéssel mindenki találkozott már, a vállalkozásoknál napi szinten megjelenik. Annak ellenére, hogy sokan használják - vagy jól, vagy rossz értelmezésében -, általánosságban elmondhatjuk, hogy kevesen tudják, hogy mit takar pontosan, ez az igen összetett fogalom. Ismerjük meg kicsit közelebbről!

 

 

Egy olyan szakkifejezés, amelynek már „ezernyi megfogalmazása született, de definíciója nincs. A nemzetközi Amerikai Marketing Szövetség (AMA) által „hivatalos definíciója”-t is felülvizsgálják 3 évente, a következő vizsgálat 2021-ben esedékes. Legutóbbi angol nyelvű verzió így szól:

 

Marketing is the activity, set of institutions, and processes for creating, communicating, delivering, and exchanging offerings that have value for customers, clients, partners, and society at large. (Approved 2017)

(AMA 2017)

 

(A marketing az értékes ajánlatok létrehozásának, kommunikációjának, teljesítésének és cseréjének tevékenysége, intézményi rendszere és folyamatai a vállalkozások, az ügyfelek, a partnerek és az egész társadalom számára. Jóváhagyva 2017.)

 

 

Marketing általános értelmezése

 

A marketing egy vállalat életében, olyan komplex tevékenység, amelynek munkafolyamatai a vevői igények kielégítése érdekében történnek. E szerint elemzi a piacot meghatározza a termékeket vagy szolgáltatásokat, kialakítja a teljes termékportfóliót, megismerteti azokat a vevőkkel, kialakítja az árakat, megszervezi az értékesítést, fogyasztókat befolyásolja.  

Egy vállalkozás, cég mindig kiemelt figyelmet fordít üzleti tervében a marketing-folyamat alapos kidolgozására. Sőt, van olyan vezető, aki azt állítja, hogy az üzleti sikerhez, csak egy jó marketing terv kell.

 

 

Marketing – a profitorientált eszközrendszer

 

A marketing, egy szűk értelmezésben, egy körülhatárolt eszközrendszert jelent, amelynek célja a tervezett profit elérése.

A marketing eszközeit többféleképpen csoportosíthatjuk. A legismertebb, a marketing mix, a marketing 4P-je.

 

 

Marketing - a gondolatiság

 

A marketing segítségünkre lehet az „üzleten túl” ott is, ahol nemcsak termékeket és szolgáltatásokat kínálunk, hanem egy eszmét, gondolatot, személyt népszerűsítünk. Tágabb értelmezésében tehát, a marketing nemcsak egy termék, így nap, mint nap alkalmazható, az oktatás-, a kultúra-, vallás vagy a politika területén is.

 

Marketing, mint szemléletmód – központban a vevő

 

Az üzleti életben, a marketing tulajdonképpen egy egész céget, szervezetet átható szemléletmód, ahol minden a vevőért, az ő kényelméért, igényei kielégítéséért történik. Valamint marketing-szemléletre van szükség ott is, ahol nincs profit, ahol inkább a gondolatiság a főszerep. Bármelyik egy adott-, vagy sok más területet vizsgálunk is ehhez, a marketinggel tudjuk átadni, “eladni” az információt, a gondolatot a célközönség számára: akár a vallás, akár az oktatás, a művészet, a kultúra, stb. esetében vizsgáljuk, vagy rólunk van szó. Szükség van erre a marketing szemléletmódra, hogy érvényesülhessen a gondolat, az eszme, vagy a tananyag, ami majd értékké válik a célközönség számára.

 

Marketing és a társadalomtudományok

 

A marketingben megjelennek a társadalomtudományok egyes területei. Mit jelent ez? Azt, hogy a marketing lefedi a pszichológia egyes részeit,  az antropológia-, a közgazdaságtan-, menedzsment

 statisztika-, matematika területeinek egy-egy részét, amit azért érdemes tudni, mert ezek hiányában nem lehet sikeres a vállalkozásunk marketingje.

 

 

Általános tévedések a marketing kifejezés értelmezésében

 

Sokszor tévesen gondolkodnak a vállalkozások a marketingről, és azonosítanak vele bizonyos fogalmakat. Olykor össze is keverik a jelentéseket. Tisztázzuk a félreértéseket az alábbiak segítségével:

 

Az értékesítés nem marketing,

hanem a  marketing része, amelynek eredménye, a vásárlás, az értékesítés ténye.

 

A reklám nem marketing,

csak részterülete a marketingnek, való igaz, hogy egy  igen látványos része.

 

A kreatív nem marketing

A reklám, a hirdetés, a közösségi média megjelenés lehet kreatív, viszont ezt nem kardinális kérdés az eladás tekintetében.

 

A marketing nem ügyfélszolgálat

Egy cég életében nagyon fontos, hogy az ügyfél elégedett legyen, a legjobb kiszolgálást kapja, igényeinek megfelelően. Ezek mellett azonban, nem jelenti azt, hogy a marketing feladata az ügyfélszolgálat.

 

A vevőszerzés nem marketing

A vevőszerzés kifejezés maga sem helyes, mert a vevők megismerése és igényeinek feltérképezése a cél a kereskedelmi folyamatokban.

 

A marketing nem egy feladat,

hanem folyamatos, rendszeres munkafolyamatok összehangolt sora, mely állandó körültekintést, fejlődést, és fejlesztést igényel.

 

 

Marketingtevékenység első lépése a marketing terv

 

Egy vállalkozás, vállalat sem kezdi el úgy működését, hogy nem készít terveket. A cégek, vállalkozások, indulásának alapja, az üzleti tervben szereplő marketing terv, ahol részletes kidolgozásra vár a piacelemzés, a célpiac meghatározása, célok, ár-stratégia, költségvetési terv, stb.

 

Külső tényezők hatása a marketingre

Léteznek olyan külső hatások, amelyek befolyásoló erővel bírnak a vállalat, marketing-tevékenységére, és amire jellemzően nincs ráhatásunk. Ilyen külső tényezők például, a: politikai tényezők, gazdasági tényezők, társadalmi tényezők, technológiai tényezők, környezeti tényezők, jogi tényezők. Elemzésekkel, vizsgálatokkal megismerhetjük őket. Ilyen két vizsgálat például a PEST elemzésPESTEL, elemzés, stb.

 

 

A marketing fejlődésének szakaszai röviden

 

Általában a múlt eseményeivel nem szívesen foglalkozunk, mert sokkal jobban lekötnek a jelennel kapcsolatos feladatok és a jövő tervezése, kialakítása.

Olykor pedig érdemes időt szentelni arra, hogy megismerjük a múltat, a fejlődés irányát, és azokat az hatásokat, amelyek befolyásolták és kialakították a jelenlegi állapotot. Szeretne többet megtudni erről? Nézzük meg a legfontosabb dátumokat:

 

1850-es évek végéig, termelésközpontú időszak volt, ahol a fő cél, a termelés növelése volt. A gyárak célja, a gyártás, és a termelés növelése volt. Az utca embereivel, a fogyasztói igényekkel nem foglalkoztak. Ebben az időszakban a marketing és a kereskedelem ugyanazt jelentette.

 

1850-1940 között, az értékesítés központú időszak volt, ahol a cél az értékesítési számok növelése volt. A technika fejlődése, meghozta az árubőséget, ezek után emelkedett az életszínvonal. Emelkedtek a fogyasztók igényei, nőtt a verseny.

 

1980-ig vevőorientált korszak, ekkor már tényleg a vevő áll a középpontban. A növekvő piaci kínálat és az erősödő szolgáltatások, a vevői igényeket még tovább, és jobban differenciálták. A cégek számára világossá vált, a piac-kutatás szükségessége, illetve a célcsoport szükségletei alapján tervezték meg a termelést, értékesítést. Új eszközök léptek a színre, a marketing célkeresztjébe a vevői igények kielégítése került.

1980-as évektől, a társadalomorientált korszak kezdődött, amikor a választék és a fogyasztói igények nagy mértékben növekedtek. Jelen helyzetre óriási hatással volt, az online marketing megjelenése, amely meggyorsította és személyesebbé tette a kommunikációt a vállalatok és vevőik között. A marketing fő feladata lett, a profit, a vevő igények és a társadalmi érdekek összehangolása.

 

 

A marketing jelenleg leggyakoribb modern formái

 

Vegyük sorra, hogy milyen lehetőségek között  válogathatnak a marketingesek, ma egy vállalat, cég vállalkozás életében:

 

Internetmarketing

Manapság, ha egy vállalkozás, cég, az interneten megjelenik, és márka neve elérhető, akkor ez már a marketing egyik formája: Internetmarketing

 

Keresőoptimalizálás (SEO)

A hosszú távú siker. A keresőoptimalizálás során különböző módszerek és technikai megoldások segítik a vállalati weboldal előrejutását a találati listában. Ezt a megoldást azok választják, akik számára fontos a hosszú távú, tartós siker. Keresőoptimalizálás (SEO)

 

Tartalommarketing

A tartalommarketing, az online marketing egyik kardinális eszköze, ahol a célközönség, számára nyújthatunk tartalmakat, információkat, szakmai anyagokat. Ezzel magunkra irányíthatjuk az érdeklődést, a leendő ügyfeleink figyelmét. Tartalommarketing formái: blogolás, cikkek, a videó marketing, a podcastelés. Tartalommarketing

 

Blogmarketing

A blogmarketing az online marketing egyik értékes eleme. Manapság már a vállalatok, cégek egyéb szervezetek is vezetnek blogot a márkájuk webhelyén. Itt találhatóak, az aktuális hírek, itt nyújtunk releváns információkat, tájékoztatókat a célközönség számára.  A blogmarketing, SEO-val erősítve a célpiacot irányítja a márka saját weboldalára tartalmak útján.

 

Közösségi média marketing

A marketing szakemberek a felhasználók szokásait is elemezik. Így azokon a social media kommunikációs csatornákon jelennek meg a márkák ahol célközönségük folyamatosan megtalálható: Facebook, Instagram, Twitter…

 

Keresőmarketing

A kifejezést, ne cseréljük fel, a SEO-val. Ebben az esetben, a marketinges pozíciókat vásárol meg, a keresőmotorok találati oldalán (PPC kampányok): Keresőmarketing.

 

Influencer marketing

A legújabb marketingforma, az influencermarketing (sztárok, szakemberek, hírességek, ismert emberek). Az úgynevezett befolyásoló-k, manapság sikeres megoldásnak bizonyul a márkák számára. Miért? Mert hatalmas a követő bázisuk az interneten és hiteles személyek. Egy márka, felkéri a megfelelőnek talált influencerét a márkája, népszerűsítésére (lehetnek ezek termékek, szolgáltatások), a követők pedig villámgyorsan értesülnek róla. Akkor ideális marketingforma, ha a felkért influencer követőtábora, ténylegesen érdeklődik a márka iránt, azaz, célközönség: Influencer marketing

 

Az összes digitális hirdetési rendszer, eszköz magába foglalja a marketinget. A tervezés, tudatosság annak minden folyamatát befolyásolja, azok sikerére kihatással van.

 

A tapasztalat tehát minden értelemben arra mutat, hogy ezek nélkül nem egyszerű dolog fennmaradni, fejlődni, főleg a mai világban. Ezeken a formákon keresztül mind lehetséges reklámozni, értékesíteni, de ahogy már mondtuk, a marketinget nem lehet csak reklámként beazonosítani, sokkal szélesebb körben fedi le a különböző folyamatokat, amelyek ugyan összefüggnek azzal, mégis elkülönülnek, olykor kis-, máskor nagy mértékben.

segítünk


Hasonló bejegyzések

Linkmarketing
Video Streaming
Webanalitika
Webböngésző



Hogyan tudunk segíteni Önnek jobb helyezést és több forgalmat elérni?
TECHNIKAI SEO
Elsőként a weboldalt technikailag elemezzük és javítjuk. Párat említve: sebesség, indexelés, responsivitás, url-ek, robots.txt, sitemap.xml. A technikai elemek roppant fontosak, ezért kell a Seo munkafolyamatot ezzel kezdeni. 
On-Site SEO
Itt a weblap admin felületében kezdünk el dolgozni. A cél az, hogy relevánssá tegyük az egész weblapot a megadott keresőszavakra. Pár beállítást említve: Title, meta leírás, head tagok, képek optimalizálása, belső linkek, tartalom optimalizálás.
Off-Site SEO
Majd a weblap erősítése következik, külső erőforrások felhasználásával. Tudatosan, külső hivatkozásokat, azaz linkeket, backlinket építünk a weblapnak. Már optimalizált weblapnál az eddig kiépített linkeket is vizsgáljuk, a károsakat eltávolítjuk.
Google Ads
A Google AdWords hirdetés nem az optimalizálás része, de egy olyan keresőmarketing lehetőség, amivel a fizetett hirdetések között tudunk megjelenni a találati lista elején. Kattintás alapú, gyors eredmény, könnyen mérhető teljesítmény.