2017.10.16.

Webáruház és faceted navigation: nézzük, mindez miért problémás!

Amikor éppen egy nagyobb webáruház oldalát böngésszük, ahol nagyon sok hasonló termék található meg, akkor (gyakorlott felhasználóként) felmerülhet bennünk a vágy arra, hogy valamiképpen szűrni tudjuk a találatokat. Ma már a legtöbb oldal erre lehetőséget is biztosít azáltal, hogy a felhasználó az ott feltüntetett filterekkel szabályozni tudja a keresés kimenetelét. Telefont keres, mely legalább öt inches kijelzővel rendelkezik, mindezek mellett pedig képes dual SIM-et fogadni 50 ezer forint alatt? Erre való az úgynevezett faceted navigation, mely drasztikusan megkönnyíti a keresgélést – kiváltképpen akkor, ha nagy halmazzal kell dolgozni.

 

De ami nagyon hasznos a júzernek, az nem biztos, hogy keresőoptimalizálási szempontból is ideális tud lenni! A faceted navigation egyik átka, hogy ezáltal keletkezik egy csomó (néha csak egyetlen apróságban miatt különböző) URL, amit aztán mind le kell indexeltetni. Vagy mégsem? Ezt a témát járjuk most körül!

 

John Muelller, a Google szóvivője szerint a faceted navigation használata mindenhol egyéni megfontolás tárgyát kell, hogy képezze. Mueller szerint nem minden esetben van értelme külön oldalt gyártani egy adott terméknek, ha abból még számtalan másik variáció is elérhető az adott webáruházban. A nagyon rossz példák között fellelhető olyanok elrettentő is, mint amilyen a Macy’s (divatüzlet) fekete ruhája, amire a bolthálózat oldalán összesen kevesebb, mint kétezer találat jut, a Google a Macy’s kapcsán mégis több, mint 12 ezer (!) indexelt oldalt talál erre a kifejezésre! Semmi nem indokolja, hogy ilyen sok indexelt oldal legyen jelen a kibertérben a Macy’s-nél elérhető fekete ruhákra vonatkozóan.

 

Mi következik mindebből? A Google tanácsa szerint akkor van értelme az indexeltetésnek, ha az egyes oldalak nem csak egy-egy terméket tartalmaznak csupán; illetve ha mégis, akkor annak olyan kivételnek, különlegességnek kell lennie, amit az emberek kifejezetten keresnek. A fekete ruha példáját alapul véve: ha van egy fekete darab a webáruházunkban, amit igen populáris, ami körül nagy a felhajtás, akkor annak az oldalát érdemes lesz leindexeltetnünk. Hibát követünk azonban el, ha leindexeltetjük a szűrőoldalakat, ugyanis ezzel nagyon sok (ezres nagyságrendű) gyenge kvalitású oldalt fogunk létrehozni, mely keresőoptimalizálási szempontból semmiképpen sem éri meg! Mueller tanácsa az, hogy engedjük, hogy oldalainkat bejárják a keresőrobotok, ám helyezzünk el canonical címkét azon az oldalon, melyek az eredeti, szűrésmentes verzióra mutatnak. Ezzel el tudjuk érni, hogy a keresések során a Google mely oldalakat is tekintse relevánsnak.

 

Nincsen tehát mindenki számára érvényes megoldás, csakis olyan, mely az adott helyzetben a legcélravezetőbb tud lenni. Kisebb webes áruházak esetében a jól átgondolt kategóriarendszer alkalmazása és a szűrők nem indexeltetése lehet mindenesetre a legcélravezetőbb eljárás.

© 2008 H-Well Kft. Minden jog fenntartva.