2017.10.16.

Forradalom előtt áll a SEO?

Minden esetben, amikor komoly, új tanulmány lát napvilágot a SEO (Search Engine Optimalization; keresőoptimalizálás) kapcsán, akkor a szakma felkapja a fejét, hogy vajon most végre tényleg be lehet-e pillantani a kulisszák mögé, hogy hátha fel lehet-e fejteni azt, ami a Google boszorkánykonyháján zajlik.

 

A SEMrush, az önmagát a világ vezető online marketinges kutatócégének aposztrofáló vállalat a napokban kiadott egy tanulmányt, amiben a SEO-t teljesen más szemszögből vették górcső alá, mint eddig. Minden SEO-tanulmány végső soron arra fut ki, hogy miképpen, milyen faktorokat figyelembe véve lehet eredményt elérni a keresőoptimalizálás során; a SEMrush is ezt vizsgálta, ám ők csavartak egyet a jól bevált formulán, és a gépi tanulást hívták segítségül. Korábban minden mély elemzés azt vallotta, hogy a SEO-ra a linkek és az on-page elemek jelenléte van a legnagyobb hatással. A SEMrush nem pont erre az eredményre jutott, éppen ezért érdemes közelebbről is megnézni, mit is állítanak írásukban!

 

Előtte azonban pár szóban arról, hogy mi is az a gépi tanulás. Tény, hogy amikor nagy volumenű adattal kell dolgoznia, akkor az ember, legyen bármilyen felkészült, bármilyen tapasztalt, szükségszerűen el fog bukni a számítógéppel szemben – egész egyszerűen azért, mert a gép jóval gyorsabban képes elemzést készíteni, ha az adatok rendelkezésre állnak, és tudja is, hogy mit keressen.

 

A SEMrush tehát erre alapozva nagyjából 600 ezer kulcsszó adatait elemeztette ki, hogy összefüggéseket tárjon fel az egyes helyezések és a rangsorolás lehetséges faktorai között. A kapott végeredmény azonban eltér attól, amit a SEO-val kapcsolatban eddig mindenki tudni vélt. A SEMrush külön megnézte a kis, közepes és nagy forgalmú kulcsszavakat, s természetesen kiemelten figyelt a linkekre és az on-site elemekre is. (A vizsgálat az angol nyelv mellett egyéb népszerű európai nyelvekre is kiterjed, mint amilyen a német, a spanyol vagy éppen az olasz, hogy ezzel is nagyobb spektrumot tudjon átfogni.)

 

Az, hogy ma másképpen kell a SEO-hoz viszonyulni, mint pár éve, az egyáltalán nem meglepő. Mivel minden változik, így természetesen a keresőoptimalizálás sem ugyanolyan, mint amilyen évekkel ezelőtt volt; nem is lehetne ugyanolyan, hiszen a Google folyamatosan változtat keresési algoritmusán, amihez a SEO-szakembereknek, ha sikeresek akarnak maradni, értelemszerűen alkalmazkodniuk kell. A mostani tanulmány azonban még ehhez mérten is tartogat egy csomó újdonságot. Ezek szerint azonban nem a linkek, nem az on-page elemek (keyword, title, tags stb.) a legfontosabbak a jó eredmény elérése érdekében, hanem a felhasználói adatok, mint mondjuk a látogatók száma vagy éppen az oldalon töltött idő! Ez utóbbiakhoz képest a hivatkozások és a kulcsszavak csak másodlagosnak tekintendők!

 

A SEMrush-féle tanulmány tehát a felhasználói adatokat tekinti immáron a SEO legfontosabb elemeinek. A weboldalak látogatóinak a száma és az oldalon eltöltött idő mellett ide tartozik még a munkamenetenként megtekintett oldalak száma és a visszafordulási arány is. Ezek olyan faktorok, melyekre SEO-szakemberként túl sok ráhatásunk nincsen. Az, hogy egy oldal kellően látogatott legyen, hogy ott sok időt töltsenek el, hogy ott a netezők oldalról oldalra ugráljanak, hogy ne forduljanak vissza onnan azonnal, az csakis akkor lehetséges, ha maga a site kellően vonzó tud lenni a júzerek számára. A legfontosabb négy mutatónál, melyet a SEMrush írása fontossági sorrendben megjelöl, előrelépés csakis márkaépítéssel érhető el! Ha egy oldal ismert, ha sok látogatót tud bevonzani, akik aztán sok időt töltenek el az oldalon, kitekintgetés nélkül, az a site előnyt élvez a rangsorolásban. Egy honlap tekintélye, megbízhatósága júzeroldalról attól függ tehát, hogy a felhasználói adatok mit mutatnak erről.

 

Természetesen van más tanulsága is a történetnek, mégpedig az, hogy a hivatkozó domainek száma, a tartalom hossza, a HTTPS megléte és az on-site elemek továbbra is lényegesek rangsoroláskor, ezek meglétére tehát ezután is oda kell figyelni! Ugyanakkor tagadhatatlan, hogy ezeknek a faktoroknak a súlya csökkent a korábbi évekhez mérten; erre minden SEO-szakértőnek oda kell figyelnie!

 

Mi az hát, amire a fenti kutatásból érdemes a gyakorlatba is átültetni? Mindenképpen azt, hogy a korábbiaknál nagyobb figyelmet kell a márkaépítésre fordítani! A keresőóriás ezt szemmel láthatóan a minőség jelének veszi, melyet kézzelfogható előnnyel jutalmaz, ha rangsorolásról van szó. (Kiváltképpen érvényes ez a nagy keresési forgalommal bíró kulcsszavak esetében.) Ha pedig már ott vannak a felhasználók, ahol optimalizálásban érdekelt szakemberként szeretnénk, hogy legyenek, akkor érdemes minél hosszabb ideig ott is tartani őket, ugyanis a Google ezeket a faktorokat szintén figyelemmel követi.

 

Ezzel együtt amit egy SEO-szakember eddig megtanult, az még ma is érvényes; többek között az, hogy a keresőoptimalizálásnál a domainre hivatkozó linkek száma, erőssége összefüggésben áll az elért helyezéssel; ahol nem olyan ádáz a verseny, ott néhány link még mindig képes komoly előrelépést hozni! Azt is látni kell, hogy a kulcsszavak még mindig fontosak, azok nélkül nem lehet SEO-ról beszélni! Kisebb forgalommal rendelkező keywordnél ugyanakkor a szó maga nem annyira lényeges, így a relevancia, az értelmezés önmagában is elég lehet.

 

Hogy a fenti kutatás végkicsengése ellentmond annak, amit a SEO-ról eddig tudni lehetett, az nem a véletlen műve. Mivel olyan kutatásról van szó, melynél a meglepő eredmény ellenére nem tudható, a bevetett gépi tanulás mögött milyen algoritmus állt, így mindenképpen érdemes némi óvatossággal kezelni az abban leírtakat!

 

Ha hiszünk a SEMrush oldalának, ha nem, az biztos: ha az első hely a célunk, csakis linkekkel, in-page elemekkel nem fogunk sikert elérni akkor, ha az oldal amúgy nem képvisel megfelelő minőséget, ha nincsenek meg esetében a márkaszignálok, ha a felhasználói élmény, az úgynevezett user experience (UX) nincsen rendben. A mai SEO egyre jobban összefonódik a hagyományos marketinggel, a közösségi médiával, a márkaépítéssel, így ha nem ezeknek megfelelően optimalizálunk, akkor le fogunk maradni a versenyben.

© 2008 H-Well Kft. Minden jog fenntartva.