2017.10.16.

Google és a kommunikáció hiánya

Van a magyar nyelvben egy gyönyörű mondás: néma gyereknek anyja sem érti a szavát. Nos, ha mindezt a Google-re szeretnénk vonatkoztatni, akkor azt mondhatnánk, hogy olyan cégnek (legyen az mégoly nagy világcég is, mint a Google) bizony nem érteni teljesen a szándékait, ha azok nem tiszták, egyértelműek. Hogy ez miért probléma? Lássuk!

Aki keresőoptimalizálásból él, annak nagyon is fontos, hogy a Google tájáról milyen szelek fújnak. Igen ám, de ez nem mindig egyértelmű - lásd a Fred néven elhíresült algoritmust, ahol boldog-boldogtalan csak találgatott, hogy valójában mi is történt. A probléma oka az, hogy a Google kommunikációja (csakúgy, mint a példában említett néma gyermeké) elégtelen.

 

Remekül világít rá erre az, hogy (ugyan akaratlanuk, de) még maga John Mueller, a Google szóvivője is felhozta mindezt egy webmestereknek szánt Hangouts-beszélgetésen. Azt állította, hogy sokszor szembesül azzal a váddal, hogy amit a Google megoszt a nyilvánossággal a SEO (Search Engine Optimalization, azaz a keresőoptimalizálás) kapcsán, abban nem lehet megbízni, holott a Google-nek semmilyen érdeke nem fűződik ahhoz, hogy dezinformálja az érintetteket; sőt, a Google csak eloszlatja a ködöt azzal, hogy tisztázza, mi félinformáció, s mi nem az. Magyarán: a Google-ben meg lehet bízni. De akkor miért esik a keresőóriás mégis negatív megítélés alá ebben a témában?

 

Kommunikáció. Illetve annak a hiánya. Mert ameddig a Google úgy látja, hogy maximálisan segítőkész, hiszen folyamatosan frissíti a technikai információkat, a Súgókat, a blogbejegyzéseket, hogy az esetleges hibákat folyamatosan javítja, addig a SEO-szakemberek, a weblaptulajdonosok úgy látják, hogy a Google elégtelen kommunikációt folytat.

 

A Google-től nagyon sok ember megélhetése függ, hiszen a legerősebb piaci szereplőként mindenki utána próbál meg menni; ehhez képest csak néhány ember (többek között John Mueller) kommunikál közvetlenül azokkal, akiket minden egyes apró Google-módosítás érint. Hangouts? Twitter? Utóbbiban az amerikai elnök is erős, de azért nem ez lenne a legszofisztikáltabb módja az kommunikációnak. Mivel nincsen ügyfélközpont, így az információáramlás (leszámítva azt, amikor mondjuk egy-egy kérdésre választ kap az ember a Hangoutsok alkalmával) egyoldalú. A SEO-elvek esetében nincsen egyértelmű visszajelzés, hogy valaki jól csinálja-e, amit csinál; emiatt az egésznek van egy ködös jellege. Az is probléma, hogy a büntetés, melyet a Google alkalmaz, nem egységes, így van, akit elér a "törvény keze", míg mások büntetlenül cselezik ki a rendszert. A Google szavai és a valóság között itt ellentmondás feszül; sokszor az, amit mondanak, nincsen szinkronban azzal, ami valójában történik.

 

Hogy ezek után akkor érdemes-e elhinni azt, amit a Google mond? Mindenképpen, jobb híján, de leginkább akkor, amikor technikai dolgokról nyilatkoznak. A rangsorolás terén valószínűleg tudatosan homályos a Google kommunikációja.

© 2008 H-Well Kft. Minden jog fenntartva.