2017.10.16.

A morzsamenü SEO-szempontból hasznos vagy sem?

Nem mindenki tudja elhelyezni a címben lévő morzsamenü kifejezést, úgyhogy először ezt tennénk rendbe. Az emberek többsége járt már olyan oldalon, ahol nemcsak azt tudta, hogy az oldalon belül hol is tartózkodik éppen, de minderről egy vizuális, kattinthat menü, úgynevezett morzsamenü (angolul Breadcrumbs) segítette őt. Ha például valaki SSD (Solid State Drive; olyan háttértár, mely nem tartalmaz mozgó alkatrészt, így nagyon gyors tud lenni) után érdeklődik, ám a 'Háttértárak'-kategóriájában véletlenül rossz helyre kattint, és a HDD (Hard Disk Drive; normál háttértár, melyben egy gyorsan mozgó fej keresi meg az adatot egy mágneses lemezen) tárgykörében találja magát, akkor nyilvánvalóan nincsen jó helyen. A morzsamenü grafikusan is megjeleníti, hogy merre vagyunk, így ilyen esetben csak rá kell kattintani a 'Háttértár'-linkre, és máris visszaugrunk oda, ahonnan el tudunk jutni az SSD-khez.

 

A fenti példában megemlített a leggyakoribb fajta Breadcrumbs, ezt helyi alapú morzsamenünek szokás hívni. Létezik azonban másfajta is. A tulajdonság alapú morzsamenü szűrések során jelenhet meg. Ha mondjuk nem minden női terepfutócipőt szeretnénk látni egy webáruházban, hanem gyártó szerinti listát  böngésznénk, akkor aszerinti elrendezést is kaphatunk. A harmadik variáns az útvonalkövető morzsamenü, ahol a felhasználó vizuálisan látja azt, milyen szűrési, válogatási lépések mentén jutott el oda, ahol éppen tartózkodik. (Ez a felépítés azonban messze nem olyan elterjedt, mint az előző kettő.)

 

Ebből is látszik, hogy a morzsamenü felhasználói szempontból mennyire megkönnyíti a netező életét. De mennyire hasznos ez a menürendszer, ha SEO-ról, azaz keresőoptimalizálásról van szó? Ennek nézünk most utána!

 

A morzsamenü belső linkekként szolgál, mégpedig releváns linkekként. Ha a termékoldalon adott a morzsamenü, akkor ott ezzel együtt link is rendelkezésre áll. Ilyenkor releváns, kapcsolódó linkről beszélünk, nem csak egyszerűen egy belső linkről.  A morzsamenü ráadásul segít a Google keresőbotjainak is feltérképezni az oldalt, így a keresőoptimalizálás során is nagyon hasznos eszköz tud lenni, nem csak felhasználói oldalról nézve. (Utóbbihoz kapcsolódik, hogy a morzsamenü képes megnövelni az adott oldalon való tartózkodási időt, kevésbé valószínű, hogy a júzer keres egy jobban strukturált oldalt, ahol meg is fogja találni, amit keres.)

 

A morzsamenüt értelemszerűen olyan site-ok esetében érdemes használni, melyek összetettek, ahol könnyedén el tud veszni a felhasználó; ez a menütípus nagyban megkönnyíti a netező tájékozódását. Egy webáruháznál, egy hírportálnál mindenképpen helye van tehát. A Google támogatja a morzsamenü használatát, hiszen az javítja az adott honlap átláthatóságát, sőt a Google-nek azzal sincsen problémája, ha a termékoldalon változik a morzsamenü, a keresőóriás ezt nem tekinti SPAM-technikának. Sőt, a többféle morzsamenü sem gond. (Az tehát, hogy egy aloldal több helyen is fel tud bukkanni egy honlapon belül.)

 

A  Breadcrumbs tehát mind felhasználói, mind SEO-oldalról nézve nagyon hasznos eszköz, így a használata mindenképpen javallott!

© 2008 H-Well Kft. Minden jog fenntartva.