Blog   /   SWOT elemzés: Mi az és hogyan működik?
swot elemzés
ÍRTA: H-Well Kft

SWOT elemzés: Mi az és hogyan működik?


Ha vállalkozása van, akkor már biztosan találkozott a SWOT elemzés, vagy SWOT-analízis kifejezésekkel. Az is lehet, hogy már a vállalkozás stratégiai folyamatának kialakítása során el is készítette ezt. De ha mégsem, akkor sincs elkésve, mert nagy segítségére lehet ez a projekt majd a jövőben, bármikor.

 

Ebben a cikkben, megpróbáljuk részletesen leírni és példákkal szemléltetni, hogy pontosan mi a SWOT elemzés jelentése, lényege, illetve miben és főleg hogyan lehet a segítségünkre. Nézzük csak!

 

A SWOT elemzéssel akár nagyobb bevétel, de legalább kisebb veszteség érhető el a későbbiekben, ezért mindenképp javasoljuk, hogy használja ki a benne rejlő lehetőségeket!

 

Már az elején érdemes leszögezni, hogy nem túl kellemes feladat elvégezni a teljes elemzést, viszont nagyon hasznos. Ha teheti, ne hanyagolja el, később megtérül a fáradsága.

 

Mi is próbáljuk megkönnyíteni az Ön dolgát, ezért tanácsadás céllal adunk egy kis segítséget ahhoz, hogyan is érdemes nekilátni.

De előtte nem árt néhány alapfogalmat tisztázni.

 

 

Mi az a SWOT elemzés?

 

„ A SWOT-elemzés a stratégiaalkotás folyamatának egyik lépése. Gyakran találkozhatunk a módszerrel, illetve a fogalommal SWOT-analízis néven is.” (Forrás: Wikipédia)

SWOT

 

A SWOT, négy angol kifejezés kezdőbetűjéből alakult mozaikszó: 

Strengths erősségek 

Weaknesses gyengeségek

Opportunities lehetőségek

Threats veszélyek

 

Angol és magyar megfelelők:

 

·       Strengths (erősségek) – a vállalkozás jól működő, belső tényezői, amit továbbfejleszthetünk

·       Weaknesses (gyengeségek) – a vállalkozás gyengébb, belső tényezői, amin javítani tudunk

·       Opportunities (lehetőségek) – külső tényezők, amelyekkel élve, erősödhetünk, de nincs befolyásunk rá.

·       Threats (veszélyek) – külső tényezők, amelyek csökkenthetik a siker esélyeit, kockázati tényezők, nincs befolyásunk rá.

 

Egy könnyen, de hatékonyan alkalmazható eszköz üzleti elemzéshez.

/Magyarul GYELV elemzés a meghatározás, így is hívják/

 

 

Azt már tudjuk, hogy a SWOT elemzést, a stratégia tervezésének folyamatában használjuk, de azt tudjuk, hogy mikor?

 

A stratégiatervezés összetett tevékenységében három fontos tevékenységcsoportról beszélünk:

 

  1. az információgyűjtés, és a begyűjtött információk elemzése 

  2. az általunk kitűzött cél-, és az alternatívák pontos megfogalmazása,

  3. alkalmazni kívánt stratégia kiválasztása

 

 

A SWOT elemzést, a stratégiatervezésben, a begyűjtött információk elemzésénél használjuk:

swot elemzés

A későbbikben, a stratégia kialakításához persze, majd szükséges tisztán látnunk a vállalkozásunk jelenlegi helyzetét. Meg kell fogalmaznunk, merre szeretnénk elindulni, hogy elérjük a céljainkat, és azt is, hogy hogyan akarjuk elérni azt.

 

Felmerült Önben a kérdés, hogy miben segíthet a SWOT elemzés marketing szempontból?

 

A válasz egyben egy kérdés is lehetne: Növelni szeretné cége bevételeit?

 

Lényege, hogy különböző stratégiai szempontok szerint méri fel az üzlet, szolgáltatás vagy termék működőképességét, avagy életképességét. Leggyakrabban a saját piac stratégiai fejlesztéséhez.

 

Összefoglalja az Ön vállalkozására vetítve azokat az adottságokat, amik előnynek számítanak, de arra is rámutat, hogy melyek a hátrányok.

Ezt alkalmazva biztosítja, hogy egyszerűbben kielemezhesse saját cégét.

 

Pozitív változtatásokat hozhat, bevételi szempontból egyaránt!

 

Weblapja látogatottságát is növelheti a SWOT által, mivel megláthatja azokat a gyengeségeket, legyen az bármi, ami miatt hátrányban van, amiken javítani tud a jövőben. Illetve azon lehetőséget, mit a javulás érdekében meg kellene lépni.

 

 

Mire jó a SWOT elemzés?

 

Lényege, hogy kellőképp részletes, de egyben átlátható összképet kaphasson arról, milyen előnyökkel vagy milyen kockázati tényezőkkel kell szembenéznie vállalkozása működése kapcsán.

Ezekre a SWOT táblázat formájában áll össze, amely viszonylag röviden és átfogóan ad képet az elemzett vállalkozás adottságairól és a benne rejlő lehetőségekről.

 

Lépést tarthat a konkurenciával, sőt kitűnhet közülük!

 

Használható azelőtt is, hogy elindítaná a céget, de persze akkor is helytálló, amikor már egy bejáratott vállalkozásról van szó. Az elemzéssel ugyanis az aktuális helyzetet tudja felmérni.

Az analízis célja, hogy pozitív változásokat érhessen el az adott területen, nem csupán annak felépítésében, hanem sokszor például akár anyagi téren érezve ezt.

 

Ehhez az kell, hogy őszintén adjon válaszokat az adott kérdésekre, hogy reálisan láthassa mik az előnyök és a hátrányok.

 

A SWOT analízis használata mindenképp ajánlott, mert átlátható, segít a tervezésben és abban, hogy gyorsan megláthassa a megfelelő piaci stratégiát a vállalkozása fejlődéséhez!

 

Érdekesség, hogy egyébként majdnem bármit le lehet elemezni ezzel a módszerrel: többek között szervezetek esetében, hasznos lehet iskolák, óvodák vonatkozásában emberek esetén, stb.

 

Embereket akkor szoktak elemezni például, hr, amikor dönteni kell két vagy több alkalmazott felvétele, megtartása között.

 

De leginkább kereskedelmi téren használják leggyakrabban, példaként étterem, építőipar, utazási iroda vagy bármilyen vállalkozói tevékenységi körben, akár környezeti projektelemzésre is.

 

Az alapokat már lefektettük, tudjuk mire jó az elemzési módszer, hogy segít a tervezés.

Na de most jön a lényeg: az alkalmazása!

 

 

Hogy néz ki a SWOT elemzés?

 

A következő minta jellegű képpel érthetőbbé válhat, mit is takarnak az egyes tételek.

 

A továbbiakban pedig részletesen bemutatjuk, milyen kérdéseket érdemes feltenni magunknak, hogy adatokat gyűjthessünk.

 

SWOT elemzéshez példa, sablon:

 

swot analízis

 

Így néz ki lényegében az a táblázat, amely összegzi az erősségeket, gyengeségeket, lehetőségeket és veszélyeket.

 

De mindez, hogy működik személyre szabottan?

Mutatjuk is a Swot elemzést!

 

 

Hogyan készítse el a SWOT analízis-t?

 

Azt már tudjuk, hogy miből áll a mozaikszó, melyik betű minek a rövidítése.

 

De nézzük, hogy mit is foglalnak magukba az egyes szavak!

 

Első lépés: széles körben vegye sorra vállalkozása erősségeit és gyengeségeit, a lehetőségeket és a veszélyeket, amelyek előfordulhatnak.

 

A legfőbb összehasonlítást a konkurencia adja ide, ők nagy szerepet töltenek be az analízisben, ők adják a viszonyítási alapot, elkerülhetetlen a vizsgálatuk.

 

Látható, vannak külső és belső tényezők. Előbbieken nehéz változtatni, mert nem biztos, hogy van ráhatásunk, sőt nagy általánosságban nincs. Ezért is inkább a belső dolgokra fókuszáljunk az elemzésnél első sorban, mely irányíthatóbb.

 

Erősségek:

Nyilvánvaló, hogy itt azokat a pozitívumokat kell felsorolni, amik a vállalkozást jellemzik. Ezekben van befolyása. Tudnia kell, hogy mi számít erősségnek, hiszen ami másnál is ugyanaz, az inkább elvárás az adott területen, mintsem erősség a projekt szempontjából.

 

Pár példa arra, amiket figyelembe vehet ennél a pontnál:

 

  • Miben jobb, mint más cégek?

  • Milyen üzleti tevékenységben erősebb másokhoz képest?

  • Milyen az alkalmazottak szakmaisága, hozzáértése és szakképzettsége?

  • Az alkalmazott technológiák a cégen belül miben jobbak másnál?

 

Gyengeségek:

Ez az a terület, ami belsőleg szabályozható. Ha fejlődésre szorul, itt lehet a legtöbb tervet szőni azzal kapcsolatban, hogy mi segíthet a javulásban. Először a kisebb erőfeszítéseket igénylő területeken érdemes változtatni, mert a nagyobb dolgoknál több idő kell, hogy célt érhessen a stratégia.

 

  • Mi az, amiben másokhoz képest kevésbé erős az Ön cége?

  • Miben lehetne jobb a cége tevékenységi köreiben?

  • Az ügyfelek és vásárlók mit élhetnek meg negatívumként a vállalkozással kapcsolatban?

  • A munkavállalók szemszögéből mi hozna pozitív előrelépést?

  • Adott tőkéje elegendő a szükséges fejlődéshez?

  • Az üzleti folyamatokon van e mit javítani?

  • Megfelelőek az eszközök, technológiák, amiket esetlegesen alkalmaz?

 

Lehetőségek:

Meglátva a lehetőségeket, sokkal könnyebben fel tudja vázolni azt, hogy milyen irányba kellene haladnia a sikeres előrelépéshez. Ezek leginkább külső tényezők, de néhányat akár átformálhat belsőre is, ha átveszi az irányítást felette.

 

  • Lépést tart a változó igényekkel az ügyfelek, vásárlók részéről?

  • Az adott iparágban a gazdaság növekvését ki tudja használni?

  • Kellene-e képezni az alkalmazottakat, van erre lehetőség?

  • Megfelelő adózási formákat használ?

  • Kihasználja a népszerűsítési lehetőségeket, részt vesz ilyen eseményeken, mondjuk konferenciákon vagy képzéseken?

  • A jövőben kínálkozó szakmai lehetőségekkel él-e?

 

Veszélyek:

Külső tényezőnek tudhatók, azonban fontos tudni, hogy ha tisztában vagyunk velük, akkor felkészülhetünk rájuk, megelőzheti őket. De legalábbis csökkenteni tudjuk a negatív hatásukat!

 

  • Fogyasztói szokások, magatartások kapcsán lehet-e változás?

  • Versenytársaktól kell-e tartania?

  • Pénzügyekkel probléma esetén is biztos lábakon állna majd?

  • A piaci lehetőségek, fejlődések veszélyt jelentenek Önre a jövőben?

  • A technológiai változások hogyan érintik, szükség lesz-e Önre évek múlva is?

  • A beszállítók és kiszállítók megbízhatóak-e, számíthat-e veszteségre a hibájukból?

 

Ugyan ezek csupán példák a SWOT kapcsán, de tanulságosak. A konklúziót ezek után könnyebben le tudja majd vonni és felmérni azokat a gyenge pontokat, amik a vállalkozását érintik.

 

Ezzel együtt ráláthat arra is, hogy hol érdemes megfogni a kiadásokat, amiket más területen fektethet be, hogy további előnyökre tehessen szert.

 

Nézzünk egy SWOT mátrix példát is, ami a külső és a belső tényezőket is jelöli:

 

swot mátrix

 

A mátrixban jól látszik: az erősségek egyeztethetőek a lehetőségekkel.

Míg ha a felismert gyengeségeket fejlesztjük ahol kellene, akkor a veszélyek is csökkenthetőek.

 

Miért fontos a külső és belső tényezők vizsgálata?

 

Azon túl, hogy az egyes pontokat, mint előnyt és mint hátrányt csoportosítunk, az egyik másik központi szempont az elemzésnél a külső és a belső tényezőket külön bontani.

 

Van egy másik elemzés a SWOT-on kívül, a PEST.

 

A SWOT analízis inkább a belső tényezőkre fókuszál, míg a külsők vizsgálatára hasznos lehet a PEST elemzést alkalmazni.

 

Azért térünk ki rá, mert ez a módszer is segíthet abban, hogy erősebbé válhasson a cég, vagy, hogy felvértezhesse magát a jövőben azokkal a külső hatásokkal szemben, amibe nem tud belenyúlni!

Ahhoz, hogy használni tudjuk, itt is először értelmezni kell minden tényező lényegét, hasznosságát.

 

 

Mi az a PEST elemzés, mire szolgál?

 

Hasonló a SWOT-hoz, de mégis egy fontos részben eltér a PEST analízis, ez pedig az, hogy a külső tényezőkre fókuszál.

Ezen belül a hosszú távú komponenseket helyezi előtérbe.

 

A külső behatásokra nem sokan vannak ráhatással, viszont itt is az a legfontosabb, hogy ha felkészültek vagyunk, kevésbé érezzük meg a negatív hatásokat!

 

De melyek azok pontosan? PEST elemzés.

 

P – Political analysis (politikai tényezők)

E – Economical analysis (gazdasági tényezők)

S – Social analysis (szociális, társadalmi tényezők)

T – Technological analysis (technológiai tényezők)

 

 

Fontos kiemelni, hogy ez a vizsgálat nem helyettesíti a SWOT elemzést, inkább kiegészíti!

Előzőleg kifejtettük, hogy milyen kérdések megválaszolásával juthatunk közelebb a hasznos válaszokhoz, miért csinálunk egyáltalán piackutatást.

 

Segítünk itt is mélyebbre ásni pár ponttal!

Vegye sorba az elemeket a négy dimenzióra bontva és tegyen fel kérdéseket magának cégére kivetítve:

 

Politikai elemek:

  • Bel- és külkereskedelmi szabályozások

  • Politikai stabilitás

  • Adópolitika

  • Társadalompolitika

 

Gazdasági elemek:

  • GDP, GNP

  • Munkanélküliség

  • Infláció

  • Jövedelmek családokra kivetítve

 

Szociális elemek:

  • Demográfia változása

  • Életstílus vagy életmód változása

  • Változó fogyasztási szokások

  • Társadalmi mobilitás

 

Technológiai elemek:

  • Technológia jelentősége az adott területen, iparágban

  • Elavulás és annak mértéke

  • Fejlesztési támogatások

  • Kormányzat fejlesztési politikája

 

 

Összegezzük tehát röviden a lényeget!

 

  • A vállalkozás életképességét vizsgáljuk vele, egyfajta kockázatelemzés.

  • Mindig az aktuális helyzetet mutatja.

  • Segítséget jelent a fejlődésben, a hibák kiküszöbölésében.

  • A versenytársak felmérése különösen fontos. Konkrét adatok elemzésére lesz szükség.

 

Legfőbb szempontok:

 

Belső tényezők

Külső tényezők

Erősségek

Lehetőségek

Gyengeségek

Veszélyek

 

belső tényezőket a SWOT elemzés által analizálhatjuk hatékonyan.

külső tényezőket a PEST elemzés segítségével részletezhetjük még jobban.

 

De mire használható fel ez a tudás?

Olyan összefüggéseket fedezhet fel az elemzésekkel a vállalkozás működésében, amelyek hatékonyabbá tehetik Önt az adott iparágban.

 

A jelenlegi adatokat és elemzési módszereket felhasználva, üzlete számára nyit teret az előrelépéshez.

 

A legjobb stratégia megtalálásában nagy szerepet tölt be, segít rálátni a részletekre.

Ha online marketing területen már jelen van, bizonyos weboldalak, szoftverek által könnyebben kielemezheti a versenytársakat. Tudod, még egy Facebook felhasználói oldal jelenét is sokat számíthat.

 

Ha még nincs, akkor sem késő!

Velünk ezeket potenciális sikerrel teheti meg!

 

A blog bejegyzés elején már írtuk, hogy nem egyszerű nekifutni a SWOT elemzésnek. Viszont ha egyszer már megcsináltuk, úgy később bármikor újra lehet alkotni, elég felülírni a megújult adatokkal.

 

Tehát megéri megcsinálni ezt a módszert, hiszen sok olyan háttérben rejtőző körülményre hívhatja fel a figyelmét, amit eddig észre sem vett a tevékenysége során!

 

A SWOT analízis segítségével teljesen kontroll alatt tudja tartani vállalkozását, annak gyengeségeit erősíteni és kihasználni az újonnan felfedezett lehetőségeket.

Segítségül, további példák a különböző vállalkozások: kézműves sörfőzde, gyógynövény óvoda, pite bolt és fagyasztott pite forgalmazó, Etsy kalapokat árusító üzlet, műanyag újrahasznosító központ, orvosi szolgáltató SWOT-elemzéseire.

 

 

Online marketinggel kereshet minket email vagy Facebook elérhetőségünkön!

 

segítünk

 


Hasonló bejegyzések

Ingyenes online képszerkesztő program lista
Ingyenes képek letöltése TOP 60 weboldal
Google Lens képfelismerő
# Hashtag
Keresőmarketing



Hogyan tudunk segíteni Önnek jobb helyezést és több forgalmat elérni?
TECHNIKAI SEO
Elsőként a weboldalt technikailag elemezzük és javítjuk. Párat említve: sebesség, indexelés, responsivitás, url-ek, robots.txt, sitemap.xml. A technikai elemek roppant fontosak, ezért kell a Seo munkafolyamatot ezzel kezdeni. 
On-Site SEO
Itt a weblap admin felületében kezdünk el dolgozni. A cél az, hogy relevánssá tegyük az egész weblapot a megadott keresőszavakra. Pár beállítást említve: Title, meta leírás, head tagok, képek optimalizálása, belső linkek, tartalom optimalizálás.
Off-Site SEO
Majd a weblap erősítése következik, külső erőforrások felhasználásával. Tudatosan, külső hivatkozásokat, azaz linkeket, backlinket építünk a weblapnak. Már optimalizált weblapnál az eddig kiépített linkeket is vizsgáljuk, a károsakat eltávolítjuk.
Google Ads
A Google AdWords hirdetés nem az optimalizálás része, de egy olyan keresőmarketing lehetőség, amivel a fizetett hirdetések között tudunk megjelenni a találati lista elején. Kattintás alapú, gyors eredmény, könnyen mérhető teljesítmény.