Hoax
Találkoztunk már az angol eredetű, kifejezés magyar vonatkozásaival?
Hogyne! Egyik legismertebb, a „Rabszolgasors” szereplőjének, Isaurá-nak szervezett adománygyűjtés volt!
Ismerjük meg a kifejezés lényegét, fajtáit, hogy ne dőljünk be neki!
Mi az a hoax?
A hoax, angol eredetű szó, melynek a magyar jelentése álhír, beugratás, átverés „kacsa”.
Célja röviden: elhitetni a valótlant.
Hol találkozhatunk vele, hol találhat meg, bukkan fel?
Találkozhatunk vele e-mailekben terjedő álhírekben, megtévesztéses lánclevelekben, honlapokon. De már a sajtó hasábjain, és a tévében is megjelent.
Hoaxoknak jellemzője: „csak” tréfa, vagy több ennél?
Célja a tréfa, a megtévesztés, de egyéb „hasznos hozadéka” is jelentkezik az elindítójánál. Ez esetben igen vékony a választóvonal a megtévesztés és a büntetendő kategória között.
Nézzük végig, melyek ezek:
● Elindulhat e-mailen, egy „ártatlan kis levélként”, aztán ahogy terjed,fejlécében összegyűlt hatalmas e-mail cím halommal „rohan vissza gazdájához”, mint egy hű kiskutya. A gazdi, ezzel a kis „tréfával” így valós, élő e-mail címekhez jut, amelyet eladhat azoknak, akik majd küldik a spam-eket.
● Az automatikusan terjedő számítógépes vírusokkal ellentétben, az emberek terjesztik online, pl. küldd tovább x barátodnak, ismerősödnek.
● Költséget okozhatnak forgalom generálásával, a szolgáltatóknak
● Interneten keresztül nincsenek határok, bárhonnan elindulhat és elérhet
Facebook, egyéb közösségi oldalak, ahol a megtévesztés napi rutin
A Facebook az egyetemisták közösségének készült, tehát a tréfa, a vicc, már a kezdetek óta jelen van az oldalain. 2006 óta nyilvános az egész világ számára. Itt mindenki megtalálható: “A Jó, a Rossz és a Csúf”, hogy egy filmcímet idézzünk.
A Facebookon és a többi közösségi oldalon is naponta találkozunk Isaurá-hoz hasonló, könnyeket csalogató, pénztárcát nyitogató esetekkel: néhány aktivistával, akik a világ másik részében, éhező gyerekeknek gyűjtenek, vagy katonákkal, akiknek nagyon sok pénzük van egyébként, csak jelenleg kellene küldenünk nekik.
Ez vagy az történik a világ másik részében, de ha megosztjuk egymillióan, akkor az boldoggá teszi őt. Az évek alatt jönnek mennek a régebbi hírek friss hírként, nagy események, amihez kevés a pénz.
Az emberek, a felhasználók pedig mindent osztanak, szinte olvasás, gondolkodás nélkül, hiszen már a szemük a következő fontos információra kacsint. Így lett a hoaxoknak a közösségi média törzshelye.
Honnan sejthetjük egy e-mailről, hogy „megtévesztés” lehet?
Az internetmarketing hoaxnak két típusa, az e-mail fiókunkba érkezik. Ezek a vírus hoax és a lánclevél hoax. A vírus hoaxok jellemzője, hogy terjedő vírussal kapcsolatban figyelmeztet minket és kéri, hogy küldjük tovább minél több embernek, hogy megóvjuk őket is. A lánclevél hoaxok pedig, nemcsak kéri, hanem fenyeget is, hogy ha nem küldjük tovább, akkor súlyos következményekkel számolhatunk. Ezeket az e-maileket azonnal törölnünk kell, semmiképp nem továbbítanunk.
Az e-mail kinyitása előtt is vannak jellemzői a hoaxos leveleknek. Ezeket gyűjtötték össze a Sophos antivírus kutató szakemberei: gyanakodhatunk, ha minél hamarabb tovább kell küldenünk; vagy ha zavaros, ködös; ha többször ismétli azt, amivel félelmet generál; ha az információ forrása hiányzik vagy nem az nem valós; és persze a nyilvánvaló sok-sok figyelemfelkeltő nagybetű.
Ami ilyen hamis email még a megnyitás előtt kukába kell tenni.