Marketing szótár   /   URL
URL

URL


Szerintünk sokan nincsenek tisztában az URL fontosságával.

 

Az URL a keresőoptimalizálás szempontok egyik legfontosabb eleme, ezért nagyon fontos a megfelelő használata.

Ez ugyanis információt ad a keresőnek, miről is szól az adott oldal tartalma.

 

Az url-eket mi alakíthatjuk, úgy, hogy számunkra értéket is adjanak.

 

Itt most mindent megtudhat róla. Mi az url jelentése? Mi az url fogalma?

 

 

 

Mi az az URL?

 

Az URL (Uniform Resource Locator), más néven webcím.

 

Az URL az egységes erőforrás helymeghatározója, az URI (egységes erőforrás azonosító) egyik altípusa. (Az URI másik altípusa, az URN, mely az erőforrás nevét jelöli.)

 

Például: https://www.hwellkft.hu

 

Itt az URL egy olyan URI, ami jelen esetben a hwellkft oldalát foglalja magában és az oldal HTML kódját egy https protokollal ellátva.

 

A világháló, World Wide Web (WWW vagy röviden Web) három szabványra épül:

 

URL             egyedi webcím

HTTP           böngésző, kiszolgáló közötti információ

HTML           kódolás, a különböző eszközökön való megjelenéshez

 

 

URL jellemzője:

 

  • szerkezete egységes

  • biztosítja, hogy megtaláljuk a keresett weboldalt

  • rövidíthető

 

 

Miről informál?

 

Az URL szerkezete gondoskodik arról, hogy egy adott weboldalt megtaláljunk az internet-en.

 

Az URL felépítése:

mi az az url

 

Protokoll: az informatikában, egy olyan szabvány, amely tartalmazza a hálózat résztvevőinek kommunikálási lehetőségét.

 

Tartománynév: domain név, azonosításra használt karaktersorozat, amely minden esetben egyedi. A domain neveket a DNS szabályai szerint határozzák meg.

 

Elérési út a tartalomhoz: mutatja az elérési utat a tartalomhoz. Mindig „ / „ jellel kezdődik.

 

Tartalom neve: az általunk keresett tartalom

 

 

 

URL formái

 

Abszolút:

 

pl: https://hwellkft.hu/marketing-szotar/url abszolút url cím, mivel bele van foglalva a weboldal domainjének minden ágazata. A domain név, csak az abszolútban található meg. 

 

 

Relatív:

 

pl. esetünkben: /marketing-szotar/url relatív. A relatív nem tartalmazza a domain nevet, ezért az, azon az oldalon működik, ahol használjuk.

 

A weboldal forráskódjában tudjuk, így megadni.

 

Nem kell a teljes abszolút útvonalat használni, így is ugyan az a parancs.

 

 

 

Mikor használjuk az abszolútot és mikor a relatívot?

 

Külső honlapok hivatkozásánál az abszolútot használjuk, saját honlapunk belső elérési útvonalánál a relatívot.

 

Miért?

 

A relatív elérési útvonalak megadásával, akkor is megmaradnak a képek, és élni fognak a linkek, ha úgy döntünk, hogy megváltoztatjuk a domain-t.

 

Ellentétben azzal, ha a belső elérési útvonalnál, az abszolútot használjuk.

 

 

 

Az URL fajtái:

 

 

 

Melyik fajta a jobb és miért?

 

A statikus a javasolt és jobb választás:

 

  • megjegyezhető

  • SEO szempontból optimálisabb

  • könnyebben feltérképezik a keresőrobotok,

  • jobb helyezést érhetünk el vele

 

Milyen a keresőbarát URL?

 

  • Egyszerű

  • Könnyen megjegyezhető

  • Mutatja a struktúrát

  • Rövid és nem látszanak a fájlkiterjesztések

Keresőbarát például: https://hwellkft.hu/keresooptimalizalas-arak

 

 

Miért fontos, hogy keresőbarát legyen?

 

Már a weboldal tervezésénél érdemes keresőbarát URL-t létrehozni, hogy a Google számára és a látogatók számára is beazonosítható legyen az adott oldal tartalma.

 

A keresőbarát elsősorban azok számára elengedhetetlen, akiknek fontos, hogy a honlapjuk jó helyezést érjen el a Google találati listán.

 

A keresőbarát URL-lel lehet megvalósítani, azt is, hogy kulcsszavak szerepelhessenek az URL-ben, ami a SEO szempontjából igen fontos.

 

 

Hogyan készítsünk keresőbarát URL-t? 

 

  • kulcsszavakat használjunk

  • kötőjelet használjunk, ne alulvonást

  • ékezetet, nagybetűt és a space-t kerüljük

  • azonos URL nem használhatunk egy weboldalon belül

 

 

Mikor szükséges a rövidítése és hogyan tudom megoldani?

 

Az URL olykor túl hosszúra sikeredik, és/vagy nem esztétikus. Ebben az esetben lehetnek segítségünkre a link rövidítő oldalak.

 

A rövidítésről itt írtunk egy cikket: Link rövidítés bitly használata

 

 

Hogyan másolhatom egy kép, vagy videó URL-jét?

 

Chrome esetében: a kiválasztott képre, videóra jobb egérgombbal rákattintás, ezt követően Képcím másolása, vagy Videó-URL másolása, majd ahova másoljuk ott is jobb egérgom és beillesztés.

 

url másolása

 

 

Hogyan állíthatom be keresőbarátra a WordPress honlapomnál?

 

A WordPress honlapoknál egyszerűen beállíthatjuk az URL szerkezetét a Beállítások -Közvetlen hivatkozások menüpontban.

 

A lényeg, hogy egyszerű legyen, és egyértelmű.

 

Javasolt beállítás, a Bejegyzés címe.

 

wp-beallitas

 

Amikor a beállítás kész, utána az Új oldal vagy Új bejegyzés esetében automatikusan a cím lesz az url.

 

Azonban, ha még is meg akarjuk változtani, akkor már itt van rá lehetőség a Szerkesztés gombra kell menni a Közvetlen hivatkozás: mellett.

 

wp szerkesztés

 

Hogyan lehet egyéni URL-t kérni a meglévő YouTube csatornához?

 

Egyénit akkor kérhetünk a YouTube csatornánkhoz, ha bizonyos feltételeknek megfelel a fiókunk.

 

Melyek ezek a feltételek?

 

  • elértük a 100 feliratkozót

  • 30 napja működik a fiókunk

  • csatornaikonként feltöltött fotónk van

  • rendelkezünk feltöltött csatornaképpel

Ha ezekkel a követelményekkel rendelkezünk, jogosultak vagyunk az EGYÉNI használatára!

 

Ha van már egyéni URL-ünk és másikat is szeretnénk, akkor érdemes tudnunk a következőket:

 

  • nem szerkeszthető az egyéni URL

  • új egyéni kérésekor törölnünk kell a már meglévő, egyénit

  • a törölt egyénire igényt nyújthatnak be mások 

  • egy YouTube csatornához, egy egyéni tartozhat

 

Hogyan néz ki az egyéni URL?

 

Minta: youtube.com/egyéninév

 

A lényeg, hogy könnyen megjegyezhető legyen rajongóink számára!

 

 

Mit tartalmazhat az egyéni URL?

 

Választhatjuk:

 

  • a megjelenített nevünket,

  • a YouTube-felhasználónevünket,

  • a jelenlegi, egyedi elképzelésünket

  • a kapcsolt webhelyünk elnevezését

 

Hogyan állítsuk be a csatornánkhoz az egyénit?

 

Miután megkaptuk az értesítést, hogy jogosultak vagyunk az egyéni-re, kezdődhet, a beállítás.

 

Először is, jól gondoljuk át, milyen URL-t hozunk létre a rajongó táborunknak, ugyanis a létrehozást követően, már nem módosíthatjuk!

 

Tehát kezdjük:

 

1. Jelentkezzünk be a YouTube-ra.

 

2. Nyissuk meg a speciális fiókbeállításokat  (Jobb felső sarok profilkép majd Beállítások  majd Speciális beállítások lehetőség).

 

3. Válaszuk ki a „Jogosult egyéni URL használatára” lehetőséget a csatorna beállítások alatt. (Ez a link csak akkor jelenik meg, ha a csatorna egyéni-re jogosult.)

 

4. Az „Egyéni URL-cím kérése” mezőben láthatjuk azokat, amelyek használatára jogosultak vagyunk. A szürke mezőben lévő részt nem módosíthatjuk, néhány betűt vagy számot adhatunk hozzá, hogy egyedi legyen.

 

5.Az egyéni URL-re vonatkozó Általános Szerződési Feltételeket”, értelmezzük, miután elolvastuk, és a megfelelő négyzet kiválasztásával fogadjuk el. Ezt követően kattintsunk az URL módosítása lehetőségre.

 

6. Az egyéni jóváhagyását követően nem kérhető annak módosítása, ezért jól gondoljuk meg, hogy biztosan ezt az egyénit szeretnénk-e, mielőtt a Választás megerősítése lehetőségre kattintasz.

Amennyiben sikerült az (új) egyéni létrehozása, sikereket kívánunk hozzá!

 

segitünk





Hogyan tudunk segíteni Önnek jobb helyezést és több forgalmat elérni?
TECHNIKAI SEO
Elsőként a weboldalt technikailag elemezzük és javítjuk. Párat említve: sebesség, indexelés, responsivitás, url-ek, robots.txt, sitemap.xml. A technikai elemek roppant fontosak, ezért kell a Seo munkafolyamatot ezzel kezdeni. 
On-Site SEO
Itt a weblap admin felületében kezdünk el dolgozni. A cél az, hogy relevánssá tegyük az egész weblapot a megadott keresőszavakra. Pár beállítást említve: Title, meta leírás, head tagok, képek optimalizálása, belső linkek, tartalom optimalizálás.
Off-Site SEO
Majd a weblap erősítése következik, külső erőforrások felhasználásával. Tudatosan, külső hivatkozásokat, azaz linkeket, backlinket építünk a weblapnak. Már optimalizált weblapnál az eddig kiépített linkeket is vizsgáljuk, a károsakat eltávolítjuk.
Google Ads
A Google AdWords hirdetés nem az optimalizálás része, de egy olyan keresőmarketing lehetőség, amivel a fizetett hirdetések között tudunk megjelenni a találati lista elején. Kattintás alapú, gyors eredmény, könnyen mérhető teljesítmény.