Keresőmotor
Mi az a keresőmotor?
Egy olyan program, vagy alkalmazás, amely információkat keres az interneten, összegyűjti, rendezi, tárolja, és keresést követően, a releváns tartalmakat minőségi sorrendben megjeleníti a felhasználó számára.
A kifejezést, jellemzően az informatika értelmezésében használjuk.
(Léteznek másfajta keresőmotorok is, például: vállalati-, vagy személyi keresőmotorok.)
Hogyan működik?
Egyik részének a feladata az interneten találta tartalom összegyűjtése a weboldalakról, a másik részének meg ezeknek a feldolgozása, rendszerezése.
A folyamat a következőképpen zajlik:
Egy automatizált program, webböngésző, programozott elektromechanikai szerkezetekkel (hétköznapi nyelven robotokkal/ pókokkal) térképezi fel a weboldalakat a linkek mentén, és letölti a talált tartalmaikat.
A letöltött tartalmakat, a keresőmotornak a másik része, az úgynevezett indexelő elemzi, majd társít hozzá meta adatokat és indexet épít.
Mit jelent ez?
Amikor a felhasználó keres valamit és beírja a keresőbe az ezzel kapcsolatos kulcsszavait, akkor a kereső, az index segítségével kiválogatja a releváns tartalmakat, majd, sorrendbe állítja a meta információk alapján. A legjobbakat átnyújtja a felhasználónak, minőségi relevancia sorrendjében.
Ezeket az oldalakat, amelyeket a keresőmotorok a kulcsszavas lekérdezésre /Search/ „nyújt át nekünk”, eredményoldalak- nak (SERP) nevezzük.
Google kereső - Google keresőmotor
Tudjuk, hogy miért „gúglizunk”?
Mert a felhasználók 90,61%-a, a Google keresőmotort választja keresőjének.
Miért szeretjük ennyire a Google keresőt?
Hosszú lenne felsorolni „vonzó” tulajdonságait, de talán a legnagyobb ereje az, hogy nagyon sok szolgáltatást nyújt, releváns hirdetéseket és gyors eredményeket ad.
A Google története röviden
1993-ban, a világ egyik legjobb egyetemén (első 10-ben szerepel mindig), az MIT (Massachusetts Institute of Technology) került kifejlesztésre az első keresőmotor, a World Wide Web Wanderer. Matthew Gray fejlesztette ki, a web növekedésének mérésére.
Ennek egy továbbfejlesztett változata volt, később a Wandex. Ezt a felhasználók már használhatták keresésre, mert indexelte a fájlokat.
1993-ban készült kereső, az Aliweb, majd 1994-ben a Lycos, ez utóbbi, üzleti vállalkozás lett.
Több, nagyobb kereső is született, ami nem a WWW-n keresztül, hanem más protokollon elérhető oldalakat térképezett fel.
A Google 1996-ban született a Stanford Egyetemen, Larry Page és Sergey Brin stanfordi doktorandusz munkájának köszönhetően.
Page és Brin 1998-ban megalapították a legsikeresebb internetes céget.
2000-től, a Google már használta az AdWords kulcsszó alapú rendszert, amelyben a hirdetések akkor jelennek meg, ha adott kulcsszavakkal keresnek, illetve akkor fizet a megrendelő, ha kattintás történt (pay-per-click).
2001 körül a Google egyeduralkodóvá vált, azóta a felhasználók több mint 90%-át hódította meg!
A Google kereső kevés százalékos esélyt ad a többi kereső számára.
Nézzük végig a legkedveltebb keresőmotorokat:
Hazánkban, a második legnépszerűbb internetes kereső.
A Microsoft, kereső-riválisnak szánta a Google mellé.
Megtalálható több termékben, szolgáltatásban: Facebook, Vista, Internet Explorer, Microsoft, Windows Phone.
A Bing Maps, a Microsoft internetes térképszolgáltatásának változata, amely a Nokia térképeire épít. A Bing Angliában kedvelt elsősorban.
A Baidu, magyarosan ejtve Pajtu, internetes keresőportál, és (azonos nevével), a legnagyobb vállalatok egyike is.
A Baidu-t az amerikai Google-hoz szokták hasonlítani, mert funkcióiban, kínált lehetőségeiben, felépítésében, szinte teljesen azonos.
A világon a második legkedveltebb kereső, a kínai népesség nagy számának köszönhetően, ugyanis Kínában, a Baidu lett a legkedveltebb kereső. Naponta két milliárdan használják, nincs konkurense 2010- től.
A Yandex (Яндекс), Oroszország legnagyobb keresőmotorja, a keresőpiac több mint a felét tudhatja magáénak.
Azonos nevű internetre specializálódott, orosz multinacionális informatikai vállalat működteti. Jelmondata: Minden van / mindent megtalálható. 1997 őszén indította el a Yandex - keresést Comp Tek, azóta a világban, 18 kereskedelmi irodát nyitott. Nagy sikerrel hódít a környékbeli országokban is.
DuckDuckGo
A DuckDuckGo fokozottan védi a felhasználók adatait, és nem gyűjti azokat, ezért sokan kedvelik.
Koncepciója szerint kínálja ugyanazokra a keresésekre, ugyanazokat a találatokat minden felhasználónak. A fiatalok körében nagy sikernek örvend. Keresési eredményeihez, saját webrobotjai mellett, használja a Yahoo!, a Wikipedia,a Bing stb. forrásokat.
Yahoo!
Az egykoron nagy durranásnak számított Yahoo, mára már csak Japánban kedvelt. Keresőmotorja 2010 óta a Bing.
Ecosia böngésző
A Német Ecosia keresőmotornak az érdekessége, hogy nyereségének 80%-át olyan nonprofit szervezeteknek adja, akiknek szívügye az erdők telepítése, a tisztább környezet, az élet minőségének javítása a természetes ökoszisztémák újratelepítése. Az Ecosia keresési eredményeit a Bing nyújtja.
Különböző keresők működnek országonként, régióként, de vannak tematikus keresők. Azok számára, akik szívesen megismernék az összes keresőt: További keresők itt találhatók.