Marketing szótár   /   Keresőmotor
Keresőmotor

Keresőmotor


Mi az a keresőmotor?

 

Egy olyan program, vagy alkalmazás, amely információkat keres az interneten, összegyűjti, rendezi, tárolja, és keresést követően, a releváns tartalmakat minőségi sorrendben megjeleníti a felhasználó számára.

 

A kifejezést, jellemzően az informatika értelmezésében használjuk.

(Léteznek másfajta keresőmotorok is, például: vállalati-, vagy személyi keresőmotorok.)

 

Hogyan működik?

 

Egyik részének a feladata az interneten találta tartalom összegyűjtése a weboldalakról, a másik részének meg ezeknek a feldolgozása, rendszerezése.

 

A folyamat a következőképpen zajlik:

Egy automatizált program, webböngésző, programozott elektromechanikai szerkezetekkel (hétköznapi nyelven robotokkal/ pókokkal) térképezi fel a weboldalakat a linkek mentén, és letölti a talált tartalmaikat.

 

A letöltött tartalmakat, a keresőmotornak a másik része, az úgynevezett indexelő elemzi, majd társít hozzá meta adatokat és indexet épít.

 

Mit jelent ez? 

 

Amikor a felhasználó keres valamit és beírja a keresőbe az ezzel kapcsolatos kulcsszavait, akkor a kereső, az index segítségével kiválogatja a releváns tartalmakat, majd, sorrendbe állítja a meta információk alapján. A legjobbakat átnyújtja a felhasználónak, minőségi relevancia sorrendjében.

 

Ezeket az oldalakat, amelyeket a keresőmotorok a kulcsszavas lekérdezésre /Search/ „nyújt át nekünk”, eredményoldalak- nak (SERP) nevezzük.

 

 

Google kereső - Google keresőmotor

 

Tudjuk, hogy miért „gúglizunk”? 

 

Mert a felhasználók 90,61%-a, a Google keresőmotort választja keresőjének.

 

Miért szeretjük ennyire a Google keresőt? 

 

Hosszú lenne felsorolni „vonzó” tulajdonságait, de talán a legnagyobb ereje az, hogy nagyon sok szolgáltatást nyújt, releváns hirdetéseket és gyors eredményeket ad.

 

A Google története röviden

 

1993-ban, a világ egyik legjobb egyetemén (első 10-ben szerepel mindig), az MIT (Massachusetts Institute of Technology) került kifejlesztésre az első keresőmotor, a World Wide Web Wanderer. Matthew Gray fejlesztette ki, a web növekedésének mérésére.

 

Ennek egy továbbfejlesztett változata volt, később a Wandex. Ezt a felhasználók már használhatták keresésre, mert indexelte a fájlokat.

 

1993-ban készült kereső, az Aliweb, majd 1994-ben a Lycos, ez utóbbi, üzleti vállalkozás lett.

 

Több, nagyobb kereső is született, ami nem a WWW-n keresztül, hanem más protokollon elérhető oldalakat térképezett fel.

 

A Google 1996-ban született a Stanford Egyetemen, Larry Page és Sergey Brin stanfordi doktorandusz munkájának köszönhetően.

 

Page és Brin 1998-ban megalapították a legsikeresebb internetes céget.

 

2000-től, a Google már használta az AdWords kulcsszó alapú rendszert, amelyben a hirdetések akkor jelennek meg, ha adott kulcsszavakkal keresnek, illetve akkor fizet a megrendelő, ha kattintás történt (pay-per-click).

2001 körül a Google egyeduralkodóvá vált, azóta a felhasználók több mint 90%-át hódította meg!

 

 

A Google kereső kevés százalékos esélyt ad a többi kereső számára.

Nézzük végig a legkedveltebb keresőmotorokat:

 

 

Bing

 

Hazánkban, a második legnépszerűbb internetes kereső.

 

Microsoftkereső-riválisnak szánta a Google mellé.

 

Megtalálható több termékben, szolgáltatásban: Facebook, Vista, Internet Explorer, Microsoft, Windows Phone.

A Bing Maps, a Microsoft internetes térképszolgáltatásának változata, amely a Nokia térképeire épít. A Bing Angliában kedvelt elsősorban.

 

Baidu

 

Baidu, magyarosan ejtve Pajtu, internetes keresőportál, és (azonos nevével), a legnagyobb vállalatok egyike is.

A Baidu-t az amerikai Google-hoz szokták hasonlítani, mert funkcióiban, kínált lehetőségeiben, felépítésében, szinte teljesen azonos.

 

A világon a második legkedveltebb kereső, a kínai népesség nagy számának köszönhetően, ugyanis Kínában, a Baidu lett a legkedveltebb kereső. Naponta két milliárdan használják, nincs konkurense 2010- től.

 

Yandex

 

A Yandex (Яндекс), Oroszország legnagyobb keresőmotorja, a keresőpiac több mint a felét tudhatja magáénak.

 

Azonos nevű internetre specializálódott, orosz multinacionális informatikai vállalat működteti. Jelmondata: Minden van / mindent megtalálható. 1997 őszén indította el a Yandex - keresést Comp Tek, azóta a világban, 18 kereskedelmi irodát nyitott. Nagy sikerrel hódít a környékbeli országokban is.

 

DuckDuckGo                                                  

 

A DuckDuckGo fokozottan védi a felhasználók adatait, és nem gyűjti azokat, ezért sokan kedvelik.

 

Koncepciója szerint kínálja ugyanazokra a keresésekre, ugyanazokat a találatokat minden felhasználónak. A fiatalok körében nagy sikernek örvend.  Keresési eredményeihez, saját webrobotjai mellett, használja a Yahoo!, a Wikipedia,a  Bing stb. forrásokat.

 

Yahoo!

 

Az egykoron nagy durranásnak számított Yahoo, mára már csak Japánban kedvelt. Keresőmotorja 2010 óta a Bing.

 

 

Ecosia böngésző

 

A Német Ecosia keresőmotornak az érdekessége, hogy nyereségének 80%-át olyan nonprofit szervezeteknek adja, akiknek szívügye az erdők telepítése, a tisztább környezet, az élet minőségének javítása a természetes ökoszisztémák újratelepítése. Az Ecosia keresési eredményeit a Bing nyújtja.

 

 

 

Különböző keresők működnek országonként, régióként, de vannak tematikus keresők. Azok számára, akik szívesen megismernék az összes keresőt: További keresők itt találhatók.

segítünk

 


Hasonló bejegyzések

Webanalitika
Webhelytérkép
Landing page
PageRank



Hogyan tudunk segíteni Önnek jobb helyezést és több forgalmat elérni?
TECHNIKAI SEO
Elsőként a weboldalt technikailag elemezzük és javítjuk. Párat említve: sebesség, indexelés, responsivitás, url-ek, robots.txt, sitemap.xml. A technikai elemek roppant fontosak, ezért kell a Seo munkafolyamatot ezzel kezdeni. 
On-Site SEO
Itt a weblap admin felületében kezdünk el dolgozni. A cél az, hogy relevánssá tegyük az egész weblapot a megadott keresőszavakra. Pár beállítást említve: Title, meta leírás, head tagok, képek optimalizálása, belső linkek, tartalom optimalizálás.
Off-Site SEO
Majd a weblap erősítése következik, külső erőforrások felhasználásával. Tudatosan, külső hivatkozásokat, azaz linkeket, backlinket építünk a weblapnak. Már optimalizált weblapnál az eddig kiépített linkeket is vizsgáljuk, a károsakat eltávolítjuk.
Google Ads
A Google AdWords hirdetés nem az optimalizálás része, de egy olyan keresőmarketing lehetőség, amivel a fizetett hirdetések között tudunk megjelenni a találati lista elején. Kattintás alapú, gyors eredmény, könnyen mérhető teljesítmény.