PageRank
Mi az a PageRank?
A PageRank, egy olyan algoritmus az informatikában, amely a linkekkel kapcsolódó dokumentumokhoz rendel számokat, a linkhálózatban betöltött szerepe alapján. Ennek a számnak a neve is PageRank.
Miért jött létre a PageRank?
A Google alapítói (Larry Page és Sergey Brin), megoldást kerestek a weboldalak értékeléséhez, és 1998-ban a Stanford egyetemen kifejlesztették, a PageRank algoritmust a weboldalak minősítésére. A Google teljes értékelési rendszerének ez teremtette meg az alapját és a keresőmotorok legfontosabb elemét.
A kifejezés, a Google bejegyzett védjegye lett.
A Google elmélete szerint minden weboldal, arra az oldalra hivatkozik, ami releváns témában, amit jó minőségűnek tart, vagyis a szavazatát adja rá. Minél többen szavaznak egy céloldalra, annál fontosabb lehet, de csak akkor, ha a szavazatot leadó is minőségi, értékes oldal a Google szempontjai szerint. Tehát a szavazatok nem egyenrangúak. Számít a linkek minősége, mennyisége, illetve ma már több más tényező is.
A PageRank, számszerűsíti, a weboldal fontosságát.
Google PageRank, a rangsorolási tényező
A világ kedvence, a Google keresőmotor (a felhasználók 90,61% használja), tehát érdemes az ő szempontjainak megfelelni, hogy weboldalaink, a találatok rangsorában előkelő helyen szerepeljen. A PageRank a Google, egyik rangsorolási értéke, tehát arra kell törekednünk, hogy ezt az értéket emeljük. A minőségi tartalom mellett, ezt a keresőoptimalizálás Off-Page SEO elemével érhetjük el, vagyis a minőségi linkekkel.
Megszűnt a nyilvános PageRank, a Toolbart
Mivel a nyilvános PageRanket, a Toolbart, megszüntette a Google, sokan úgy vélik, hogy megszűnt, mint rangsorolási tényező is. Az tény, hogy a PR változásokon ment keresztül az évek alatt, de az alapkoncepciója nem változott.
Miért szüntette meg a Google Toolbar PR-et?
Röviden: sok SEO-s számára ez volt az egyetlen rangsorolási tényező, amire optimalizáltak, ennek a következményeként elszaporodtak a linkekkel való visszaélések, amelyek megemelték a PageRank pontot, így magas értéket értek el. Jó üzletnek bizonyult a linkek eladása, sőt már ügynökségek alakultak, hogy az első hely felé „erősítsék” az oldalakat.
Erre lépte meg a Google, hogy leértékelte a PageRanket, hogy a Black Hat SEO-val elért eredményeknek ne legyen magas pontja, majd később eltávolította adatait a Search Console-ból is, hogy ne legyen nyilvános.
A Google 2016. március 7-én, hivatalosan törölte a PageRank Toolbar adatokat. A weboldalak PageRank értéke nyilvánosan N/A.
A PageRank megmarad az algoritmusban, csak az adatok nem láthatóak. Továbbra is egyike lesz azoknak a tényezőknek, amelyek meghatározzák a rangsorolást.
PageRank lekérdezés helyett mit használjunk?
A megszűnt nyilvános PR helyett, a moz.com mutatói juthatnak eszünkbe: a Domain Authority (DA), illetve, a Page Authority (PA), de korántsem olyan ígéretes, mint a Google rendszere volt. A moz.com adatbázisa kevésbé tartalmazza a hazai weboldalak adatait.
Érdemesebb az összetett mutatókat használni egy oldal linkerejének a vizsgálatához: Majestic. Továbbá, használható még az InLink Rank, URL Rank.
PageRank érték növelése a minőségi linkeken túl
Azt tudjuk, hogy a minőségi, releváns jó tartalom mellett az erős, megbízható oldalak hivatkozásai emelhetik meg a PageRank értékét a weboldalunknak. De mit tehetünk még ezeken túl?
Még figyelhetünk az oldalstruktúrára, ami legyen egyszerű. A magas értékű oldalakhoz legyenek közel, a fontos oldalaink. A tartalomban lévő kifelé-, vagy befelé mutató hivatkozások értékesebbek legyenek, mint pl. a navigációs linkek, számuk ne legyen sok, illetve használjunk horgonyszöveget. A szemantikus keresésnek köszönhetően (2013. Kolibri), a link nélküli márka említését is értelmezi a Google.