4P modell
Ez egy alapvető modell a vállalkozások számára. A vállalkozás indulásakor, biztos, hogy meg kell ismerkednie vele egy kezdő vállalkozásnak. A marketing mix elemei között szerepel.
Edmund Jerome McCarthy nevéhez köthető 1960-ban mutatta be.
A 4P, a termék, az ár, a hely és a promóció köré összpontosul.
Tehát négy elemből áll, amik angol nyelven négy P kezdő betűt foglalnak magunkban, így kapta a nevét 4P.
A 4P modell elemei részletesen
1. Termék és termékpolitika (product)
Termékünkkel, szolgáltatásainkkal, a fogyasztói igényeket szeretnénk kielégíteni, azaz, a termékünket eladni, amellett, a legjobb lenni a piac e területén.
Miután tájékozódunk az érintett piac helyzetéről, feltárjuk a kereslet-kínálat arculatát, illetve a piaci igényeket, azután kezdhetjük kidolgozni az ezzel kapcsolatos feladatainkat:
· Terméktervezés - minőség, tulajdonságok,
· Termékválaszték - termékkínálat, különböző terméksorozat
· Márkaépítés
· Csomagolás
· Szolgáltatások
· Garancia
· A termékek kezelése az életcikluson keresztül
Megjegyzés: A product termék életciklusában öt szakasz van a termék életciklus-elmélete szempontjából:
· Bevezetés
· Növekedés
· Érettség
· Hanyatlás
· Lemondás
2. Ár és árpolitika (price)
Az ár, arra az összegre vonatkozik, amelyet az ügyfél fizet a termékért. A vállalkozások számára a legnehezebb feladat az ár meghatározása, ugyanis a költségekkel szemben, egyedüli jövedelemforrást az ár jelenti.
Milyen áron kínáljam a termékeimet, a szolgáltatásomat?
Szükséges marketingdöntéseink, feladataink:
-
Ár stratégia elkészítése
-
Ár taktika összeállítása
-
Ár-beállítás
-
Kedvezmények - árengedmények
-
Kedvezmények - az ügyfelek számára
-
Fizetési feltételek - hitel, fizetési módok
Az árpolitikai döntést befolyásoló tényezőkkel számolnunk kell:
-
a termékválaszték
-
trend
-
a helyszín
-
az árfolyamok változásai,
-
árérzékenység,
-
a költségek mértéke
-
a vállalati üzletpolitikai célok
-
a konkurencia árpolitikája
Az ár magában foglalja a vevők számára fontos értéket, amelyet mindig a fogyasztó szemével kell meghatároznunk.
Minden vevőnek más az érték:
-
Funkcionális érték: amelyet egy ajánlat nyújt az ügyfél számára.
-
Monetáris érték: ez az érték kompromisszumra hív fel egyéb értékeket és a monetáris költségeket.
-
Társadalmi érték: lehetővé teszi a fogyasztó számára, hogy kapcsolatba lépjen másokkal.
-
Pszichológiai érték: lehetővé teszi a fogyasztóknak, hogy jobban érzik magukat.
Ezek alapján egy jó vezető marketinges képes jól beárazni a terméket, ami kelendő lehet.
3. Értékesítés helye (place)
A hely vonatkozhat a fizikai helyre, ahol egy vállalkozás üzleti tevékenységet folytat, illetve a piacok eléréséhez használt csatornákra. A „hely” utalhat a kiskereskedelmi egységekre és virtuális üzletekre egyaránt.
A „hely” tartalmazza mindazt a megoldást, ahogyan a gyártás helyétől eljut a terméket/szolgáltatás a felhasználás helyére, ennek a neve értékesítési politika.
A helyet meghatározza:
· a közvetlen vagy közvetett piac,
· a földrajzi eloszlás,
· a területi lefedettség,
· a kiskereskedelmi üzlet,
· a piaci hely,
· a katalógusok,
· a készlet,
· a logisztika és
· a megrendelések teljesítése
Marketingfeladataink ebben az esetében a következők:
-
Stratégiák kidolgozása - emberek, szervezetek és tevékenységek tervezése, amelyek segítik az áruk eladását a termelési pontról a fogyasztás helyére
-
Franchising / Franchise – szerződéshez kötötten, a mi szabályaink szerint tudjuk eljuttatni a fogyasztóhoz a terméket több csatornán keresztül is.
-
Csatornatagok optimális kiválasztása és kapcsolataik ismerete
-
Választék
-
Helymeghatározás
-
Leltár
-
Szállítás, raktározás és logisztika
4. Promóció és reklámpolitika (promotion)
A promóció, a marketingkommunikáció egyik eszköze.
A promóciónak a szerepe: a vevő segítése egy vásárlás, vagy szolgáltatás igénybevételének döntésében. Olyan eszközök gyűjtőfogalma, amelyek arra ösztönzik a vásárlás helyén a fogyasztókat, hogy a promotált terméket próbálják ki, vásárolják meg.
Az értékesítési promóció fajtái:
-
közvetlen marketing
-
nyereményjáték, kuponok
-
áruminta
-
reklámajándék, kedvezmények
-
kóstoltatás
-
pénzvisszatérítés
-
törzsvásárlói hűségprogram
Feladataink a promóció területén:
-
Promóciók egyensúlyban tartása - a reklám, kommunikáció, közvetlen marketing, értékesítés
-
Üzenetstratégia elkészítése - mit közvetítsünk
-
Médiastratégia – milyen csatornákon érjük el a célközönséget
-
Üzenet gyakorisága - milyen gyakran kell kommunikálni
A folyamatos fejlődés, újabb és újabb ötletekkel bővítette a hagyományos 4P modellt, amelyek újabb „P”-k megjelenéséhez vezetett. Így akkor kapta meg a 7P nevet, amihez, mint azt a névből következtetni lehet tartozik három új elem.
5. Emberi tényezők (People)
6. Fizikai tényezők (Physical Evidence)
7. Folyamat (Process)
Ezt követően a 4P 1990-ben 4C re lett fejlesztve.
1. Termék (product) helyett Fogyasztói igény (Consumer needs)
2. Ár (price) helyett Költség (Cost)
3. Hely (place) helyett Kényelem (Convenience)
4. Promóció (promotion) helyett Kommunikáció (Communication)
A szakemberek igyekeznek tovább fejleszteni a modelleket, a fejlődésnek megfelelően, így csak idők kérdése és ismét változhat.
Amennyiben felvenné velünk a kapcsolatot, keressen minket online.