Marketing mix
A marketing mix kifejezéssel általában akkor találkozunk először, amikor vállalkozni kezdünk és termékeinket, szolgáltatásainkat szeretnénk megismertetni a célközönséggel, a leendő vásárlóinkkal, partnereinkkel.
Amikor tanulmányozzuk a marketing világát, akkor találkozhatunk, a marketing–mix kifejezéssel is. Ekkor még nem tudjuk azt, hogy milyen hatalmas lehetőség kapuját nyitottuk ki!
A marketing mix címszó alatt, részletes információt nyújtunk Önnek, mit takar a kifejezés, miért elengedhetetlen a piaci siker elérésében, és hogyan használjuk a benne lévő lehetőségeket.
Marketing mix jelentése fogalma
Marketing mixnek nevezzük, a piaci sikerünk érdekében alkalmazott, marketing eszközök különféle kombinációját.
Miért és hogyan alakult ki a marketing mix?
A marketing gyakorlat évezredek óta zajlik, de a marketing elmélet csak a huszadik század elején alakult ki.
Funkcionális gondolkodás
Az 1960 es évek előtt, a marketing tudományát, a „funkcionális gondolkodás” jellemezte, amely elsősorban a marketing funkcióinak kérdéseire irányult.
- Milyen tevékenységeket végez a marketingben?
- Mi a marketing szerepe a szervezeten belül?
Ez a típusú gondolkodás, az értéknövelt szolgáltatásokra összpontosított.
(Értéknövelt szolgáltatások nem tartoznak egy vállalat fő tevékenységi körébe, de portfóliójában megtalálhatók, értéket képviselnek.)
A tudósok folyamatosan keresték a válaszokat, egy sikeresebb, több szempontból optimálisabb marketing érdekében.
Marketingvezetői megközelítés
A kutatók úgy vélték, a vezetői megközelítés lesz a sikeres megoldás kulcsa. Ez a fajta szemlélet a marketingvezetők előtt álló problémák és kihívások megoldására összpontosít.
-
James Culliton, a Harvardi Egyetem marketing professzora, 1948-ban közzétett „Marketing költségek kezelése” című cikkét, amely miatt neki tulajdonították a benne taglaló „marketing keverék” gondolatát
-
Neil Borden professzor, Culliton kollégája néhány évvel később a marketing keverék korai történetét részletezte. Bonyolult modellt dolgozott ki, amely legalább tizenkét különféle tényezőre épült.
A tudósok megalkották ugyan a marketingszakemberek számára az „összetevők keverője” elképzelést, de nem tudtak egyetérteni abban, hogy mely elemeket kell belefoglalni a keverékbe.
-
Edmund Jerome McCarthy, a 4P formáját először 1960-ban javasolta, amely tartalmazza, az elemzést, a fogyasztói magatartást, piackutatást, tervezést.
4P, avagy a hagyományos marketing mix elemei
A 4P „marketing keverék”, alapvető modell a vállalkozások számára. A 4P, a termék, az ár, a hely és a promóció köré összpontosul.
Tehát négy elemből áll, amik angol nyelven négy P kezdő betűt foglalnak magunkban, így kapta a nevét 4P.
1. Termék és termékpolitika (product)
Termékünkkel, szolgáltatásainkkal, a fogyasztói igényeket szeretnénk kielégíteni, azaz, a termékünket eladni, amellett, a legjobb lenni a piac e területén.
Miután tájékozódunk az érintett piac helyzetéről, feltárjuk a kereslet-kínálat arculatát, illetve a piaci igényeket, azután kezdhetjük kidolgozni az ezzel kapcsolatos feladatainkat:
· Terméktervezés - minőség, tulajdonságok,
· Termékválaszték - termékkínálat, különböző terméksorozat
· Márkaépítés
· Csomagolás
· Szolgáltatások
· Garancia
· A termékek kezelése az életcikluson keresztül
Megjegyzés: A product termék életciklusában öt szakasz van a termék életciklus-elmélete szempontjából:
· Bevezetés
· Növekedés
· Érettség
· Hanyatlás
· Lemondás
2. Ár és árpolitika (price)
Az ár, arra az összegre vonatkozik, amelyet az ügyfél fizet a termékért. A vállalkozások számára a legnehezebb feladat az ár meghatározása, ugyanis a költségekkel szemben, egyedüli jövedelemforrást az ár jelenti.
Milyen áron kínáljam a termékeimet, a szolgáltatásomat?
Szükséges marketingdöntéseink, feladataink:
-
Árstratégia elkészítése
-
Ártaktika összeállítása
-
Ár-beállítás
-
Kedvezmények - árengedmények
-
Kedvezmények - az ügyfelek számára
-
Fizetési feltételek - hitel, fizetési módok
Az árpolitikai döntést befolyásoló tényezőkkel számolnunk kell:
-
a termékválaszték
-
trend
-
a helyszín
-
az árfolyamok változásai,
-
árérzékenység,
-
a költségek mértéke
-
a vállalati üzletpolitikai célok
-
a konkurencia árpolitikája
Az ár magában foglalja a vevők számára fontos értéket, amelyet mindig a fogyasztó szemével kell meghatároznunk.
Minden vevőnek más az érték:
-
Funkcionális érték: amelyet egy ajánlat nyújt az ügyfél számára.
-
Monetáris érték: ez az érték kompromisszumra hív fel egyéb értékeket és a monetáris költségeket.
-
Társadalmi érték: lehetővé teszi a fogyasztó számára, hogy kapcsolatba lépjen másokkal.
-
Pszichológiai érték: lehetővé teszi a fogyasztóknak, hogy jobban érzik magukat.
Ezek alapján egy jó vezető marketinges képes jól beárazni a terméket, ami kelendő lehet.
3. Értékesítés helye (place)
A hely vonatkozhat a fizikai helyre, ahol egy vállalkozás üzleti tevékenységet folytat, illetve a piacok eléréséhez használt csatornákra. A „hely” utalhat a kiskereskedelmi egységekre és virtuális üzletekre egyaránt.
A „hely” tartalmazza mindazt a megoldást, ahogyan a gyártás helyétől eljut a terméket/szolgáltatás a felhasználás helyére, ennek a neve értékesítési politika.
A helyet meghatározza:
· a közvetlen vagy közvetett piac,
· a földrajzi eloszlás,
· a területi lefedettség,
· a kiskereskedelmi üzlet,
· a piaci hely,
· a katalógusok,
· a készlet,
· a logisztika és
· a megrendelések teljesítése
Marketingfeladataink ebben az esetében a következők:
-
Stratégiák kidolgozása - emberek, szervezetek és tevékenységek tervezése, amelyek segítik az áruk eladását a termelési pontról a fogyasztás helyére
-
Franchising / Franchise – szerződéshez kötötten, a mi szabályaink szerint tudjuk eljuttatni a fogyasztóhoz a terméket több csatornán keresztül is.
-
Csatornatagok optimális kiválasztása és kapcsolataik ismerete
-
Választék
-
Helymeghatározás
-
Leltár
-
Szállítás, raktározás és logisztika
4. Promóció és reklámpolitika (promotion)
A promóció, a marketingkommunikáció egyik eszköze.
A promóció szerepe: a vevő segítése egy vásárlás, vagy szolgáltatás igénybevételének döntésében. A promóció, olyan eszközök gyűjtőfogalma, amelyek arra ösztönzik a vásárlás helyén a fogyasztókat, hogy a promotált terméket próbálják ki, vásárolják meg.
Az értékesítési promóció fajtái:
-
közvetlen marketing
-
nyereményjáték, kuponok
-
áruminta
-
reklámajándék, kedvezmények
-
kóstoltatás
-
pénzvisszatérítés
-
törzsvásárlói hűségprogram
Feladataink a promóció területén:
-
Promóciók egyensúlyban tartása - a reklám, kommunikáció, közvetlen marketing, értékesítés
-
Üzenetstratégia elkészítése - mit közvetítsünk
-
Médiastratégia – milyen csatornákon érjük el a célközönséget
-
Üzenet gyakorisága - milyen gyakran kell kommunikálni
A folyamatos fejlődés, újabb és újabb ötletekkel bővítette a hagyományos 4P modellt, amelyek újabb „P”-k megjelenéséhez vezetett.
4P modell fejlődése 7P modellre
Egy-egy piacon több és több szervezet versenyez egymással a szolgáltatás és a minőség területén. Rájöttek ugyanis, hogy ha a vállalkozásuk szerkezetébe tekintenek, hatalmas lehetséges erőt találnak:
-
az emberekbe,
-
a technológiába,
-
a személyzeti politikába és az
-
alkalmazottjaik javadalmazási rendszereibe
Ezekbe a belső erőkbe történő befektetéssel, hatással tudnak lenni, a szolgáltatás minőségére, hiszen, az alkalmazottak képviselik szervezetük arculatát, hangját az ügyfelek számára.
1981-ben Booms és Bitner javaslatot tett egy 7 Ps modellre, amely a 4P tradicionális marketing-keveréket kibővített szolgáltatás- marketing-keveréké.
Ezt a szolgáltatási marketing keveréket 7P modellnek vagy a Booms and Bitner 7 P modellnek is nevezik
A 7P marketing mix elemei
A 4P modell tovább fejlesztésével további 3 elem kapott helyet, így alakult ki a 7P modell 7 eleme.
Az első sem volt rossz, hanem a kiegészítéssel még tökéletesebb lett.
5. Emberi tényezők (People)
Emberek közvetlenül, vagy közvetett módon vesznek részt a kereskedelemben (ügyfélszolgálati munkatársak, akik a minőséget, szolgáltatássá alakítják).
Az adott eladó szerepe épp olyan fontos, mint a marketing formája.
Szükséges marketingdöntéseink:
A személyzet felvétele és képzése
Egyenruha
Várakozási rendszerek
Nyelvezet
Panaszok, szolgáltatáshiba kezelése
A társadalmi interakciók kezelése
6. Fizikai tényezők (Physical Evidence)
-
Fizikai környezet: hely, ahol az ügyfelek és a szolgáltató személyzet kapcsolatba lépnek.
-
Környezeti feltételek - hőmérséklet, hang, illat
-
Hely és funkciók - térkép, felszerelés, dekoráció
-
Jelek, szimbólumok és tárgyak - dekorációs stílus, személyes érintés
-
Kommunikációs és tájékoztató elemek
A szolgáltatások nem kézzel fogható kínálatok. Az ügyfelek számára a fizikai környezettel mutatkozunk be, ismertetjük meg magunkat, emlékeztetjük a szolgáltatás teljesítményére.
7. Folyamat (Process)
-
A szolgáltatási marketing-keverék „folyamat” mindazt tartalmazza, amelyek továbbítják az ügyfél számára a szóban forgó egyes szolgáltatást:
-
a tevékenységeket,
-
eljárásokat,
-
protokollokat és
-
egyéb más
-
A szolgáltatásmarketing-keverék „folyamat” elem a teljes szolgáltatás- marketing-stratégia elengedhetetlen része. Ez az elem magában foglalja minden olyan tevékenységet és szolgáltatást, amelyben az érintett emberek fontos szerepet játszanak.
Folyamattervezés marketingfeladatai:
-
Folyamattervezés
-
Folyamatábra, szolgáltatási folyamatok
-
Szabványosítás
-
Hibapontok, kritikus események és rendszerhibák diagnosztizálása
-
A szolgáltatás teljesítményének nyomon követése
-
Az erőforrásigény és az elosztás vizsgálata
-
Teljesítménymutatók létrehozása
-
Összehangolás a bevált gyakorlatok
-
Üzemeltetési kézikönyvek elkészítése
A 3P, a szolgáltatási marketing mix részét képezi, mely szerint folyamatok, emberek, fizikai környezet határozza meg a vállalkozás, vállalat sikerét.
Mindezek befolyásolják:
-
a vásárlási igényeket,
-
az ügyfelek elégedettségét
-
az ügyfelek tapasztalatát
A vállalkozáson belül a minőség és a visszajelzés a legfontosabb, hogy az ügyfelek maximálisan kiszolgálást kapjanak, és a szükséges szolgáltatási folyamatokat is javíthatók lesznek.
Egy gondolat erejéig, térjünk vissza, a mix hagyományos modelljére, a 4P re. Ez a modell a gyártó szemüvegén keresztül, annak érdekeit célozva készült.
A 4P arról szólt, hogy “mit akar mondani a marketingszakember?”
Robert Lauterborn pedig arra volt kíváncsi, „Mit akar hallani az ügyfél, hogy azt mondhassa a marketingszakértő”
A 4P után 30 évvel Robert Lauterborn elkészítette a fogyasztó nézőpontját tartalmazó 4C-t!
A 4P-vel ellentétben, a 4C szempontjai a következők:
• Vevői érték (valami értékes a fogyasztók számára) a Termékek helyett
• Ár helyett költség
• Kényelem, a hely helyett
• Kommunikáció, a promóció helyett
Az ötlet kialakulásának komoly oka volt: 1990-es években egyre több árut állítottak elő, ellenben csökkent az eladás.
Eljött az ideje az internetnek, Robert Lauterbon megmutatja a mix problémáját és megoldást kínált.
Robert Lauterbord azt mondta, hogy nem adhatunk el bármit, amit csak tudunk. Ideje megtanulnunk, hogy mire van szükség a piacon, mik az elvárások, és utána készítsünk megfelelő termékeket.
4C Lauterborn
Robert F. Lauterborn 1990-ben javasolta a 4 C osztályozást. A 4C, a 4P- hez képest fontosabbnak tartja a fogyasztót.
Miről szól a 4C?
-
Fogyasztói igény (Consumer needs): csak azt adhatja el, amit valaki kifejezetten vásárolni akar.
-
Költség (Cost): Az ár nem csak az ügyfélköltség alkotóeleme. Az ügyfélköltségek tartalmazzák: kockázatot, tartósságot, vásárláshoz és felhasználáshoz szükséges időt és helyet. Az ár csak egy a költség sok alkotóelem között az ügyfél számára. Ezért az elemzés során az árat a fogyasztói igények alapján is vizsgálni kell.
-
Kényelem (Convenience): a hely nem feltétlenül szükséges. Az internet korában, az emberek a nélkül kapnak értéket, hogy valahova elmennek, pl:, online.
-
Közlés (Communication): a kommunikáció párbeszéd, a promóció pedig monológ. A kétirányú kommunikáció visszajelzést ad az ügyféltől a termelőnek.
Hasonlítsuk össze a 4P és a 4C szemléletének különbségeit
A kutatóknak köszönhetően, a marketing mix elméletek, változatos utat jártak be a 30 év alatt. A kutatások nem álltak meg. Folyamatosan keresik a megoldásokat a vállalkozások, vállalatok számára az optimális modell megalkotásával.
Bízunk abban, hogy fenti információkkal, mi is hozzájárultunk a sikeréhez!
A következő bannerre kattintva írhat nekünk email üzenetet.