Marketing szótár   /   AIDA modell
AIDA modell

AIDA modell


Mi az az AIDA modell?

 

A reklámok célja mindig az, hogy megragadják a közönséget és lehetőleg minél több vásárló váljon belőlük.

Egy terméket mindig népszerűsíteni kell, meg kell ismertetni a közönséggel. A létezése még kevés ahhoz, hogy kapkodjanak utána és hasznot hozzon.

 

Na de hogyan „csináljunk” a reklámból vásárlót?

 

Legfőképp erre a kérdésre szeretnénk választ adni úgy, hogy ismertetjük az AIDA modell szerepét ebben a folyamatban.

De előtte egy kicsit muszáj megismerni magát a fogalmat is, hiszen ez egy mozaikszó és elsőre nem biztos, hogy túl sokat mond nekünk.

 

Az AIDA modell angol jelentése:

 

A négy kezdőbetűből tevődik össze.

 

Attention - Figyelem

Interest - Érdeklődés

Desire - Vágy

Action – Cselekvés

 

Az AIDA tulajdonképpen a vásárlók és az eladó közötti kapcsolatra igyekszik rávilágítani, ennek pszichológiáját kutatja. Arra mutat rá, hogyan használhatjuk a különböző lépcsőfokokat arra, hogy vásárlót konvertáljunk.aidaJól bemutatja, hogy lényegében a figyelem felkeltésétől juthatunk el a cselekvésig, ami magát a vásárlást jelenti. Közben szükség van érdeklődést kelteni a lehetséges célközönségben, valamint erősíteni a vágyat.

 

Marketing szempontból ez a folyamat teljesen ésszerű és követhető, csupán a lépéseket kell véghezvinni a fogyasztói magatartást figyelembe véve.

 

Most nézzük a lépéseket egy kicsit részletesebben egy konkrét példát segítségül hívva!

 

AIDA modell példa:

 

Eladó: Cégünk sportolóknak, edzésekhez, testépítőknek kínál étrend kiegészítőket.

Vevő: Adott a személy, aki szeretne javítani a megjelenésén, ezért konditerembe járna, de izmot is akar építeni, amihez megfelelő termékeket keres.

 

A célcsoport, célcsoportok tehát már meg is vannak, tudjuk kinek célozzuk a hirdetéseket, ki lehet potenciális vásárlónk.

 

  1. Attention – a figyelem felkeltése

Bár ez az első lépcsőfok, vehetjük úgy, hogy van egy nulladik fok is, ami nem más, mint a felhasználó és annak problémája, amire megoldást keres. Ezután érkezik el az első fokhoz, amikor már tudja, hogy valamire szüksége van, ami megoldja a gondját, amivel kiteljesítheti a hiányt, amit érez.

 

  • Az eladó fél online hirdeti magát például közösségi oldalakon.

  • A személy rájön, hogy neki fehérjeporra van szüksége. Internetezés közben szembe jön vele egy ilyen reklám.

 

  1. Interest – az érdeklődés felkeltése

Itt kell megfogni a közönséget, hogy a célba ért üzenet hatására érdeklődni kezdjenek.

Nagy figyelmet kell fordítani a minőségi reklámra! Annak mindig figyelemfelkeltőnek, érdekesnek kell lennie és a megfelelő csatornákon kell megjelentetni. Különben haszontalan és fölöslegesen ölünk bele időt és pénzt.

 

  • Az eladó elkezdi népszerűsíteni az általa értékesített termékeket, hogy felhívja a célcsoport figyelmét.

  • Ezt olvassa a potenciális vevő, aki már érdeklődő a termék iránt. Szeretne jobban megismerkedni a márkával és annak tulajdonságaival.

 

  1. Desire – a vágy felkeltése

Ha az üzenetünk célt ért és a közönségnek felkeltette az érdeklődését, akkor vágyat kell benne ébresztenünk, hogy akarja a termékünket. Ehhez az kell, hogy azonosulni tudjanak azzal, amit a termékünk kínál. Annak jellemzőinek kétségtelenül hasznosnak kell lennie, erről kell hatékonyan, egyben valósan meggyőzni a leendő vevőket.

 

  • Az eladó meggyőző érveket sorakoztat fel maga és portékája mellett, amivel erősíti az esetleges vásárlóban a bizalmat és egyben a hajlamot a vásárlásra.

  • A vevőben pozitív benyomást tesz az áru és a márkanév, erősödik benne a vásárlási hajlam.

 

  1. Action – a cselekvés maga

Tegyük fel, hogy sikeresek voltak a facebook reklámok, elértük a vásárlónkat és az érdeklődni kezdett irántunk, sőt vágyat ébresztettünk benne a vásárlásra. Hanem Itt még nincs vége a dolognak, mert még mindig közbeszólhatnak belső és külső tényezők, amelyek miatt azt érezheti a vevő, hogy túl sok erőfeszítést kell tennie. Meg kell győznünk, hogy minket válasszon.

A vásárlási folyamatnál fontos az egyszerűség vagy épp a gyorsaság, hogy valóban célt érjünk és ne lépjen vissza a vásárló. De ide tartozhat az ár vagy bármilyen tényező, ami miatt átpártolhat a konkurenciához.

 

  • Az eladó tegyük fel, online megrendelést, kiszállítást biztosít, esetleg kedvezőbb árat kínál, hogy biztosan magáénak tudhassa a vevőt.

  • A vásárlót meggyőzik a körülmények, az árak és a termék minősége, ezért megveszi a termékünket.

 

Mi röviden az AIDA modell lényege?

 

Célja, hogy az érdeklődőből sikeresen konvertáljunk vevőt.

 

Ehhez meghatározott lépcsőfokokat használ, amelyeknél mind teljesülnie kell az igényeknek, hogy egyre tovább juthassunk és valóban sikeresen hirdethessünk, avagy vevőt szerezhessünk a reklámok által!

Ha ez nem sikerül akár eladásunk sem lesz.

 

Lényegében így ér célba a folyamatunk, ahogyan a fenti ábra és felvetett példa is mutatja. A modell ezekkel a lépésekkel mutatja be, hogyan lehet marketing terén elérni, hogy minket válasszon a közönség.

 

Aki eleinte még csak kapizsgálja mit akar, majd rájön és célzottan keresgél megnyerő hirdetéseink hatására. Ezután el kell érni nála, hogy vágyat érezzen a mi termékünk vagy szolgáltatásunk iránt és ez után a következő legyen a vásárlás.

 

segítünk


Hasonló bejegyzések

Above the Fold
Backlink
B2B
B2C



Hogyan tudunk segíteni Önnek jobb helyezést és több forgalmat elérni?
TECHNIKAI SEO
Elsőként a weboldalt technikailag elemezzük és javítjuk. Párat említve: sebesség, indexelés, responsivitás, url-ek, robots.txt, sitemap.xml. A technikai elemek roppant fontosak, ezért kell a Seo munkafolyamatot ezzel kezdeni. 
On-Site SEO
Itt a weblap admin felületében kezdünk el dolgozni. A cél az, hogy relevánssá tegyük az egész weblapot a megadott keresőszavakra. Pár beállítást említve: Title, meta leírás, head tagok, képek optimalizálása, belső linkek, tartalom optimalizálás.
Off-Site SEO
Majd a weblap erősítése következik, külső erőforrások felhasználásával. Tudatosan, külső hivatkozásokat, azaz linkeket, backlinket építünk a weblapnak. Már optimalizált weblapnál az eddig kiépített linkeket is vizsgáljuk, a károsakat eltávolítjuk.
Google Ads
A Google AdWords hirdetés nem az optimalizálás része, de egy olyan keresőmarketing lehetőség, amivel a fizetett hirdetések között tudunk megjelenni a találati lista elején. Kattintás alapú, gyors eredmény, könnyen mérhető teljesítmény.