Marketing szótár   /   BCG mátrix
BCG mátrix

BCG mátrix


Mi az a BCG mátrix?

 

BCG mátrix, egy stratégiai elemzési módszer, amely vizuálisan ábrázolja egy vállalat termékeinek elemzését.

 

Nevét, a Boston Consulting Group-t (BCG) amerikai menedzsment tanácsadó cégről kapta, amely 1970 es években megalkotta.

 

A célja: a vállalat pénzének a legoptimálisabb elosztása az üzleti egységei között.

 

A módszer lényege: egy vállalati termékeknek a vizsgálata, két tényező alapján lehet:

 

●      piaci növekedés

(annak a piacnak az éves növekedési ütemét mutatja, ahol a vállalat értékesít - ez külső tényező)

 

●      piaci részesedés

(egy vállalat értékesítésének és az adott piac összes értékesítésének viszonyított aránya)

 

stratégiai módszer, az üzleti egységeket osztályozza, majd kategóriákba sorolja (csillag, kérdőjel, tehén, kutya), és ennek a négy kategóriának megfelelően osztja el a pénzt a Cash Cows helyről a Stars and Question Marks felé, azaz a fejős tehéntől a csillag, és kérdőjel felé.

 

 

A BCG mátrix kategóriái

 

sztárokSztárok: magas piaci növekedés, magas piaci részesedés jellemzi

 

A sztárok kategóriája, a vállalat jövőjének profittermelője. 

Jelentős a kereslet irántuk, tehát érdemes fejleszteni a termékeket, további beruházásokat tervezni és termelésüket támogatnimert belőlük lehetnek a fejőstehenek. A “sztár” termék a jövő bevétele.

 

kérdőjelek

 

Kérdőjelek: magas piaci növekedés lehetősége van benne, de alacsony a pici részesedés.

 

Az új termékek tartoznak ide, amelyek nyereséget nem termelnek, de ezek elemzése feltétlenül szükséges annak érdekében, hogy kiderüljön: még érdemes beruházni  és akkor azok sztárok lehetnek, vagy kivonni a piacról.

 

 

fejős tehénFejős tehén: piaci növekedése alacsony, viszont a piaci részesedésük nagy.

 

Ebben a kategóriában a cél, a piaci pozíció megtartása, az összes benne lévő lehetőség kiaknázása. Folyamatosan meg kell fejni a tehenet, a lehető legkisebb befektetéssel a piacon, vagy befektetés nélkül.

 

A most kiaknázott készpénz a csillagok és a kérdőjelek finanszírozására megy. A vállalatok arra törekednek, hogy ezt a fejőstehén állapotot, minél hosszabb ideig fenntartsák.

 

 

döglött kutyaDöglött kutya: alacsony a piaci növekedése is és a piaci részesedése is ezeknek a termékeknek.

 

Általában, a fejőstehenekből alakultak ki a döglött kutyák, tehát bizonyos megszokott termékek a kivonás kategóriájába kerülnek. Itt már nem nő a profit csak veszteség van. Jó stratégia ebben a kategóriában, a szinten tartás, vagy a piacról való kivezetés.

 

 

BCG modell készítése

 

BCG mátrix egyik oldala a piaci növekedés mértéke, a másik oldala a relatív piaci részesedés mértéke. Az értékek a nyíl felé emelkednek.

 

Ebben kell elhelyeznünk a kategóriákat:

 

●      csillag – növekedési fázis, építkezés

●      kérdőjel – bevezetés időszaka, fejlesztés

●      fejős tehén –folyamatos „fejés”, ez az érett kor

●      döglött kutya – hanyatlás, kivonás

 

 

BCG példa

bcg

BCG előnye

A BCG előnye, hogy segítséget tud nyújtani a termékfejlesztéssel kapcsolatos  stratégiai döntésekhez és még egyszerűen felépíthető.

 

A BCG hátránya

Mint mindennek, ennek is van hátránya, részben az, ami előnye. Egyszerű ugyan, de csak két mérték alapján tudunk elemzést végezni, így dinamikus elemzésre nem alkalmas. Továbbá nem teszi lehetővé a várható változások elemzését és a így versenytársak figyelését.

 

Épp ezért, a BCG mátrixot érdemes más modellekkel is bővíteni, mint például, a PESTEL elemzés , STEEP elemzésSTEEPLE elemzés.

segítünk

 


Hasonló bejegyzések

Buyer Persona
Breadcrumb
Domain
URL



Hogyan tudunk segíteni Önnek jobb helyezést és több forgalmat elérni?
TECHNIKAI SEO
Elsőként a weboldalt technikailag elemezzük és javítjuk. Párat említve: sebesség, indexelés, responsivitás, url-ek, robots.txt, sitemap.xml. A technikai elemek roppant fontosak, ezért kell a Seo munkafolyamatot ezzel kezdeni. 
On-Site SEO
Itt a weblap admin felületében kezdünk el dolgozni. A cél az, hogy relevánssá tegyük az egész weblapot a megadott keresőszavakra. Pár beállítást említve: Title, meta leírás, head tagok, képek optimalizálása, belső linkek, tartalom optimalizálás.
Off-Site SEO
Majd a weblap erősítése következik, külső erőforrások felhasználásával. Tudatosan, külső hivatkozásokat, azaz linkeket, backlinket építünk a weblapnak. Már optimalizált weblapnál az eddig kiépített linkeket is vizsgáljuk, a károsakat eltávolítjuk.
Google Ads
A Google AdWords hirdetés nem az optimalizálás része, de egy olyan keresőmarketing lehetőség, amivel a fizetett hirdetések között tudunk megjelenni a találati lista elején. Kattintás alapú, gyors eredmény, könnyen mérhető teljesítmény.