BCG mátrix
Mi az a BCG mátrix?
BCG mátrix, egy stratégiai elemzési módszer, amely vizuálisan ábrázolja egy vállalat termékeinek elemzését.
Nevét, a Boston Consulting Group-t (BCG) amerikai menedzsment tanácsadó cégről kapta, amely 1970 es években megalkotta.
A célja: a vállalat pénzének a legoptimálisabb elosztása az üzleti egységei között.
A módszer lényege: egy vállalati termékeknek a vizsgálata, két tényező alapján lehet:
● piaci növekedés
(annak a piacnak az éves növekedési ütemét mutatja, ahol a vállalat értékesít - ez külső tényező)
● piaci részesedés
(egy vállalat értékesítésének és az adott piac összes értékesítésének viszonyított aránya)
A stratégiai módszer, az üzleti egységeket osztályozza, majd kategóriákba sorolja (csillag, kérdőjel, tehén, kutya), és ennek a négy kategóriának megfelelően osztja el a pénzt a Cash Cows helyről a Stars and Question Marks felé, azaz a fejős tehéntől a csillag, és kérdőjel felé.
A BCG mátrix kategóriái
Sztárok: magas piaci növekedés, magas piaci részesedés jellemzi
A sztárok kategóriája, a vállalat jövőjének profittermelője.
Jelentős a kereslet irántuk, tehát érdemes fejleszteni a termékeket, további beruházásokat tervezni és termelésüket támogatni, mert belőlük lehetnek a fejőstehenek. A “sztár” termék a jövő bevétele.
Kérdőjelek: magas piaci növekedés lehetősége van benne, de alacsony a pici részesedés.
Az új termékek tartoznak ide, amelyek nyereséget nem termelnek, de ezek elemzése feltétlenül szükséges annak érdekében, hogy kiderüljön: még érdemes beruházni és akkor azok sztárok lehetnek, vagy kivonni a piacról.
Fejős tehén: piaci növekedése alacsony, viszont a piaci részesedésük nagy.
Ebben a kategóriában a cél, a piaci pozíció megtartása, az összes benne lévő lehetőség kiaknázása. Folyamatosan meg kell fejni a tehenet, a lehető legkisebb befektetéssel a piacon, vagy befektetés nélkül.
A most kiaknázott készpénz a csillagok és a kérdőjelek finanszírozására megy. A vállalatok arra törekednek, hogy ezt a fejőstehén állapotot, minél hosszabb ideig fenntartsák.
Döglött kutya: alacsony a piaci növekedése is és a piaci részesedése is ezeknek a termékeknek.
Általában, a fejőstehenekből alakultak ki a döglött kutyák, tehát bizonyos megszokott termékek a kivonás kategóriájába kerülnek. Itt már nem nő a profit csak veszteség van. Jó stratégia ebben a kategóriában, a szinten tartás, vagy a piacról való kivezetés.
BCG modell készítése
A BCG mátrix egyik oldala a piaci növekedés mértéke, a másik oldala a relatív piaci részesedés mértéke. Az értékek a nyíl felé emelkednek.
Ebben kell elhelyeznünk a kategóriákat:
● csillag – növekedési fázis, építkezés
● kérdőjel – bevezetés időszaka, fejlesztés
● fejős tehén –folyamatos „fejés”, ez az érett kor
● döglött kutya – hanyatlás, kivonás
BCG példa
BCG előnye
A BCG előnye, hogy segítséget tud nyújtani a termékfejlesztéssel kapcsolatos stratégiai döntésekhez és még egyszerűen felépíthető.
A BCG hátránya
Mint mindennek, ennek is van hátránya, részben az, ami előnye. Egyszerű ugyan, de csak két mérték alapján tudunk elemzést végezni, így dinamikus elemzésre nem alkalmas. Továbbá nem teszi lehetővé a várható változások elemzését és a így versenytársak figyelését.
Épp ezért, a BCG mátrixot érdemes más modellekkel is bővíteni, mint például, a PESTEL elemzés , STEEP elemzés, STEEPLE elemzés.