Marketing szótár   /   PESTEL elemzés
PESTEL elemzés

PESTEL elemzés


Egy vállalat külső környezetében lévő tényezők vizsgálata, amelyek hosszú távon befolyásolják a szervezet tevékenységét, teljesítményét.

 

A PESTEL egy mozaikszó, azoknak az angol kifejezéseknek a kezdőbetűjéből áll, amelyek alapján vizsgálatra kerül, a vállalkozás makro-környezete:

 

P – Political analysis              politikai tényezők

E – Economical analysis        gazdasági tényezők

S – Social analysis                szociális, társadalmi tényezők

T – Technological analysis     technológiai tényezők

E – Environmental factors      környezeti/környezetvédelmi tényezők

L – Legal factors                   jogi tényezők

 

 

PEST vagy PESTEL - Mi a különbség?

 

A PEST elemzéssel, a politikai, gazdasági, társadalmi és technológiai tényezők helyzetét, azok várható irányát, és mint a vállalkozásunk szempontjából kiemelkedően fontos részleteit vizsgáljuk, és rendszerezzük. 

 

P – Political analysis              politikai tényezők

E – Economical analysis        gazdasági tényezők

S – Social analysis                szociális, társadalmi tényezők

T – Technological analysis     technológiai tényezők

 

Amennyiben a vállalkozás, vállalat környezete megkívánja a további területek vizsgálatát, akkor a fenti négy elem mellé, egyéb más, szükséges összetevő vizsgálatával is bővíthetjük az elemzésünket.

 

Ebben az esetben, a PEST elemei mellé még vizsgálati tényezőként szerepeltetjük, a környezeti/környezetvédelmi tényezőket (Environmental factors) illetve, a jogi tényezőket (Legal factors). Ekkor már a PEST elemzés egy bővített variációjáról van szó, amelynek a neve: PEST+E+L   elemzés.

(A további PEST variációkról és a PEST elemzésről, egy régebbi cikkünkben írtunk bővebben, érdemes elolvasni: PEST elemzés.)

 

 

PESTEL modell

 

A PESTEL analízis során, a politikai, gazdasági, társadalmi és technológiai, környezeti, várható irányát és a jogi tényezők helyzetét, a vállalkozásunk szempontjából kiemelkedően fontos részleteit vizsgáljuk, és rendszerezzük. 

 

A különböző elemek vizsgálati kérdései:

 

 

Politikai elemek

 

A parlament működése illetve a kormányzat helyzete mellett, a területhez tartozik:

  • Piaci szabályozások

  • Társadalompolitika iránya

  • Szólásszabadság

  • Sajtószabadság

  • Korrupció

  • Bürokrácia

  • Adótervek

  • Adatvédelem

  • Környezetvédelem,

  • Az egészségügy helyzete

  • Gazdaságpolitika – a vállalkozások és az adott ágazat helyzete

 

Gazdasági elemek

  • A gazdasági elemzések a makrogazdaságra vonatkoznak, illetve a gazdasági környezet széleskörű vizsgálatára:

  • GDP-, GNP iránya

  • Infláció mértéke

  • Hitelkínálatok, kamatváltozások

  • Árfolyam (devizaárfolyamok)

  • Tőkepiaci trendek

  • Munkanélküliségi ráta, munkahelyteremtés alakulása

  • Bérek alakulás

  • Munkaerőköltség, bérszínvonal, munkakínálat,

  • Monetáris politika

  • Fogyasztási szokások változása

  • Feketegazdaság, szürkegazdaság

 

Társadalmi elemek, kulturális tényezők

  • Ezen a területen óriási különbségeket találunk a régiók, városok, és a városrészek között. Ennél az összetevőnél vizsgálatunk fókuszába kerülnek a következők.

  • Iskolázottság

  • Kultúra

  • Környezeti tudatosság

  • Vallási meggyőződés hatása

  • Életmód

  • Demográfia

  • Jövedelem eloszlása

  • Társadalmi rétegződés és kapcsolatok

  • Családszerkezet

  • Bevándorlás-, kivándorlás mértéke

  • Fogyasztói attitűd, fogyasztói magatartás

  • Egészséggel és környezetvédelemmel kapcsolatos attitűd

 

Technológiai elemek

  • Technológiai újítások

  • Kutatás és fejlesztés (K+F)

  • Találmányok

  • Export fejlettségi szintje

  • Energetikai fejlettség szintje

  • Ipar színvonala

  • Infrastruktúra

  • Internet-hozzáférés tendenciája

  • Fejlesztési és beruházási politika

  • Innovációs ösztönzők,

  • Új technológiák adaptálása, terjedtsége

  • Információs technológia szintje

 

Környezeti/környezetvédelmi tényezők

  • A környezeti/környezetvédelmi terület esetében a következőket kell vizsgálat alá vennünk:

  • Klíma (kedvező klimatikus adottságok)

  • Időjárás (Extrém időjárási események sűrűsége)

  • Környezeti viszonyok

  • Környezeti kiszolgáltatottság

  • Környezetszennyezés

  • Szigorodó növényvédelmi előírások

  • Hulladékgazdálkodás,

  • Energiagazdálkodás

  • Környezetvédelmi magatartás, jellemző viselkedés (attitűd)

  • Öko gazdálkodás tendenciája

 

Jogi tényezők

  • Jogalkotási koordináció

  • Közösségi előírások

  • Vállalkozások jogi környezete

  • Szellemi tulajdon-jog védelme

  • Fogyasztóvédelem

  • Online és e-kereskedelem

  • Munkaügy

  • Társasági jogi kérdések

  • Versenyjog

  • Tulajdonjog

  • Adatvédelmi kérdések

  • A vállalkozások jogszabályai

  • Versenyszabályozás, versenykorlátozás

  • Állami monopóliuomok

  • védővámok, importkorlátozások

 

 

Modell leírása

 

pestel

 

 

PESTEL elemzés, és a SWOT elemzés

 

Mindkét elemzés, a vállalatok jövőjét célzó stratégiai tervezésben vesz részt. Amíg a SWOT analízis a vállalat /csak a/ belső tényezőire fókuszálva végzi vizsgálatait, a PESTEL a vállalaton, iparágon kívüli nagyszabású környezetet vizsgálja. Porter féle öt versenyerő pedig az iparágra koncentrál.

 

A SWOT analízis vizsgálatát követően, mindenképp érdemes a PESTEL elemzéssel folytatni a stratégiai tervezési folyamatokat.

 

segítünk


Hasonló bejegyzések

Canonical
Nofollow
Banner
Hoax
Anchor text



Hogyan tudunk segíteni Önnek jobb helyezést és több forgalmat elérni?
TECHNIKAI SEO
Elsőként a weboldalt technikailag elemezzük és javítjuk. Párat említve: sebesség, indexelés, responsivitás, url-ek, robots.txt, sitemap.xml. A technikai elemek roppant fontosak, ezért kell a Seo munkafolyamatot ezzel kezdeni. 
On-Site SEO
Itt a weblap admin felületében kezdünk el dolgozni. A cél az, hogy relevánssá tegyük az egész weblapot a megadott keresőszavakra. Pár beállítást említve: Title, meta leírás, head tagok, képek optimalizálása, belső linkek, tartalom optimalizálás.
Off-Site SEO
Majd a weblap erősítése következik, külső erőforrások felhasználásával. Tudatosan, külső hivatkozásokat, azaz linkeket, backlinket építünk a weblapnak. Már optimalizált weblapnál az eddig kiépített linkeket is vizsgáljuk, a károsakat eltávolítjuk.
Google Ads
A Google AdWords hirdetés nem az optimalizálás része, de egy olyan keresőmarketing lehetőség, amivel a fizetett hirdetések között tudunk megjelenni a találati lista elején. Kattintás alapú, gyors eredmény, könnyen mérhető teljesítmény.