LSI
Mi az az LSI kulcsszó?
Az LSI kulcsszó, olyan kifejezés, amely egy adott weboldal tartalmában, az elsődleges kulcsszó jelentésével hasonlóképpen értelmezhető.
A kifejezés, az angol Latent Semantic Indexing” rövidítése, magyarul: Látens szemantikus indexelés.
„Az LSI, azaz a látens szemantikus indexelés, a természetes nyelv feldolgozásának technikája (Forrás: Wikipédia)
Nézzük meg egy példán keresztül az LSI kulcsszó értelmezését:
Mondjuk, hogy az egyik weboldal témája, és elsődleges kulcsszava, a „sportcipő”. Egy jó minőségű, szakmailag hiteles, releváns szöveg tartalmában, olyan kifejezések is szerepelni fognak, amelyek kapcsolódnak az elsődleges kulcsszóhoz, mint például: sneaker, dorkó, sportoló, olimpia, futócipő, terep, aszfalt, fehér, férfi, női, szellőzik, kímélő, tehermentesítő, kényelmes, kialakítás stb.
Mint láthatjuk, ezek a kulcsszavak az elsődleges kulcsszó szövegkörnyezetébe illenek, témában kapcsolódnak, a tartalmat minősítik, és pontosítják.
Miért van szükség az LSI kulcsszavakra?
Kezdjük egy kis bevezetővel:
Azt tudjuk, hogy a Google algoritmusaitól függ weboldalunk besorolása, pontosabban, hogy az organikus találati listában milyen helyen szerepel.
Egyes algoritmusok a weboldalak tartalmát pásztázzák, tárolják, vannak, amelyek értékelik a weboldalak elemeit (szöveg, linkek, stb.), és vannak, amelyek ezen algoritmusok értékeit határozzák meg. Webmesterként, érdemes figyelni a Google algoritmus-frissítéseket (már, ha beletartozunk a világ felhasználóinak 90,8 %-ba, akik a Google-t használják), mert nagyon sok függhet ezektől a változásoktól.
Valamikor egy weboldal úgy is első lehetett az organikus találati listában, hogy a tele halmozták kulcsszavakkal a tartalmat, magát az oldalt pedig linkelték bárhonnan, ” mindegy a minőség, csak sok link legyen” jelszóval. Ezt meg is tehették, hiszen a Google akkor még, a kulcsszavak sűrűsége alapján állapította meg, hogy egy weboldal tartalma mennyire releváns az adott témában.
Mivel a Google felhasználóbarát, és a legjobb tartalmakat keresi, ezért rájött, hogy változtatásra van szükség.
Az LSI kulcsszó, a kereső-algoritmusok fejlődésével „érkezett meg”. A Google az LSI szempontok szerint is elkezdte vizsgálni egy-egy weboldal tartalmát. Ezzel a weboldalak rangsorolását segítette.
„…Egyik fő jellemzője, hogy képes kibontani a szövegtest fogalmi tartalmát azáltal, hogy asszociációkat hoz létre a hasonló kontextusban előforduló kifejezések között.” (Forrás: Wikipédia)
Ennek a tulajdonságának köszönhetően, változtatta meg a Google, az egykoron jól bevált kulcsszóhalmozást használó oldalak rangsorolását, és indította el a weboldalakat a minőségi tartalom felé.
Miért? Mert ha az LSI kulcsszavak megtalálhatóak egy weboldal szövegezésében, akkor a Google számára is egyértelművé válik, hogy az az oldal minőségi, releváns és a kulcsszavak sem, SEO taktikából lettek felsorolva.
Az LSI kulcsszavak tehát segítenek pontosítani egy weboldal minőségi tartalmát, relevanciáját, és rangsorolását, a Google találati ranglistában.
A Google, a tartalom minőségét célozta meg, a 2011-es, Panda algoritmus-frissítéssel, aminek lényege, hogy a jó minőségű oldalak jobb helyezést érjenek el a találati listában. Ezt követte 2012-ben a Pingvin, amely, a linkek között tett rendet”.
2013-ban érkezett meg a Kolibri (Hummingbird), amelynek része lett, a Panda és a Pingvin.
A Kolibri algoritmusnál jelent meg a szemantikus keresés, ahol már nemcsak a kulcsszó, és a linkek játsszák a főszerepet, hanem a felhasználó szándékának kiderítése.
Ugyanis, a felhasználók már nem kulcsszavakkal keresnek, hanem konkrét kérdésekkel, amire a Google Kolibri algoritmusa megkeresi a „legjobb választ”, és átnyújtja..
Hogyan tudja ezt megtalálni?
Úgy, hogy a találati lista sorrendjének kialakításában, nemcsak a beírt kérdést vizsgálja, hanem azt is nézi, hogy a felhasználót mi érdekli, mire keres rá és ehhez milyen eszközt használ…stb. Tehát másképp értelmezi a keresést a Google, az új algoritmussal.
Keresőoptimalizálás az LSI kulcsszavak használatával
A weboldalak tartalmát a felhasználóknak írjuk, az elsődleges kulcsszóval kapcsolatos témát kifejtve, tehát biztosan fogunk benne használni LSI kulcsszavakat. Nézzük, hogy a tudatosság mezsgyéjén, mire ügyeljünk:
· ne halmozzuk ezt sem, hasonlóan az elsődleges kulcsszóhoz
· érdemes viszont ott megjelentetni, ahol az elsődleges kulcsszót (weboldal elsődleges címe, H1,H2 címsorok, Meta adatok, horgonyszöveg, első bekezdés, illetve az utolsó)
A következő kérdés önmagáért beszél, hogy hol találjuk meg a legjobb LSI kulcsszavakat, mégpedig ingyen.
Például:
A cikk elején található példánál maradva, szemléltetésként a LSI kulcsszó találatai:
További lehetőségek, amelyeket érdemes kipróbálni:
https://ultimatekeywordhunter.com/
https://theseotools.net/keywords-suggestion-tool