Anchor text
Mi az az anchor text?
Egy olyan részletet ismertetünk most, ami kulcsfontosságú szerepet tölt be a hatékony SEO-ban. Megmutatjuk, mire kell odafigyelni, hogy a Google szemében növelhessük egy weboldal értékét!
Az anchor jelentése magyarul: horgony
Linképítésben az anchor text jelentése magyar nyelven: horgonyszöveg
Erre kattint a látogató és általa jut el a meglinkelt oldalra. Lényegében ebben a szövegrészben van elhelyezve a link, amire mutatni szeretnénk. A link lehet külső és belső egyaránt, attól függően hogy más weboldalt vagy sajátunkat szeretnénk meglinkelni.
A Google kifinomult algoritmusok alapján térképezi fel a weblapokat. A megfelelő horgonnyal sokat tehetünk azért, hogy jó színben tűnhessünk fel, vagyis hogy értéket szerezzünk a keresőrobotok szemében.
Az anchor tehát egy kattintható hiperhivatkozás, amivel egyben hitelességünket javíthatjuk, de ronthatjuk is. Emiatt fontos a jól megválasztott szöveg.
Így kell elképzelni:
A kifelé mutató, avagy külső link mellet a belső link használata is fontos a hatékony keresőoptimalizálás érdekében.
Jól látható az anchor text a fenti mondatban (kék aláhúzott szövegrész), ami egy másik aloldalunkra mutat és releváns is az adott szókörnyezettel. Ez esetben kulcsszavas horgonyszöveg.
Mi a szerepe?
A keresőoptimalizálás fontos eszköze, első sorban forgalom terelésére használják. A weblap forgalmának növelését érhetjük el általa és persze a bevétel növekedését is. Ha viszont nem vigyázunk és sokat használunk kulcsszavas linkeket, akkor bizony pórul járhatunk!
Egyáltalán nem mindegy tehát, hogy milyen szöveg mutat a weboldalra, amit linkelni szeretnénk, két okból:
-
A hivatkozott oldal relevanciáját a Google az anchor texten keresztül határozza meg legegyszerűbben.
-
A netes felhasználó számára is jó benyomást kell kelteni, hogy rákattintson.
Az itt szereplő szó vagy szavak és kifejezések mind jellemezzék a céloldal vagy érkezési oldal tartalmát. Emiatt lényeges, hogy milyen szöveg szerepel horgonyszövegként, mert annak relevánsnak is kell lennie!
Az olyan szövegek, mint a: kattints ide, ezt nézd meg, stb. nagyonis problémásak. Manipulatívnak hatnak, ezért ne használjuk őket!
Akkor milyen a jó anchor text?
-
Legyen releváns!
Tehát olyan szavakat használjunk benne, amik kapcsolódnak a meglinkelt weboldal tartalmához. Ezzel valós érdeklődőket terelhetünk az oldalunkra.
-
Legyen jól értelmezhető!
A látogató legyen tisztában vele, hogy mire kattint és akarjon is tovább menni.
-
Hasson természetesnek!
Figyeljünk arra, hogy ne legyen túltolva, avagy változatosan használjuk a kulcsszót a linkeléskor, ne legyen duplikáció, túloptimalizálás. Ez büntetéssel is járhat, amivel együtt elvész a sok befektetett munka!
Mutatunk néhány lehetőséget a továbbiakban, hogy ne essünk a legnagyobb hibákba.
Hogy nézzen ki az anchor text?
Többféle módon is kinézhet az anchor:
-
kulcsszavas (exact match)
-
kulcsszót tartalmazó (keyword reach anchors)
-
generikus (generic)
-
csupasz (naked links)
-
márkanév (brand name)
-
márkanév+kulcsszó (brand+keywords)
-
márkanév+LSI (branded LSI)
Nézzük meg egy diagramon konkrét példával, körülbelül milyen arányban fordulnak ezek elő:
Ezeket az arányokat érdemes figyelembe venni, ha anchor szöveget választunk.
A fenti ábra hozzávetőlegesen ábrázolja a különböző anchor textek előfordulását. Viszont jól mutatja, hogy mennyit számít a tudatos és változatos linkelés!