ATL
Az angol Above The Line rövidítése, melynek jelentése: vonal fölött.
A kifejezés, a klasszikus reklámeszközöket a hagyományos médiumokon keresztüli kommunikációt jelenti.
Bevezető:
A marketig kommunikációs eszközöket, kizárólag az értékesítés előmozdításával és a reklámozással kapcsolatos koncepció szerint, a következő kategóriákba soroljuk:
ATL (Above The Line) vonal feletti
BTL (below the line ) vonal alatti
TTL (Trough The Line) vonal
Honnan jött a „vonal” –hoz való viszonyítás?
A Below The Line (BTL) fogalmat először a híres P&G (Procter and Gamble) amerikai fogyasztási cikkeket gyártó multinacionális vállalat alkalmazta, az 1950- es évek végén.
A „vonal alatt” kifejezés akkor született meg, amikor a könyvelésében a különböző hagyományos reklámeszközök költségeit vitték fel: pl. reklámügynökségeknek fizetett költségek, ügynökségi díjak stb.
Voltak olyan kiadások is, amelyek nem a klasszikus reklámozás területéhez tartoztak, viszont szükséges volt azokat is elszámolni, és a költségvetésben megjelentetni: pl. szórólapok.
Mivel akkor más megoldást nem találtak, húztak egy vonalat a hagyományos reklámköltségek alatt és ide vezették fel ezeket.
A marketingszakmában is így terjedt el a nem hagyományos reklám kifejezés értelmezésében a „vonal alatti”, azaz, minden, ami nem tartozik a vonal feletti reklámba (BTL).
ATL, a vonal feletti marketingkommunikációs eszközök és jellemzőjük
A vonal feletti promóció vagy vonal feletti marketing általános jellemzője, hogy széles körben (országos, vagy regionális) alkalmazzák, általánosságban, nem célzottan.
A kommunikációs szándéka ismert. Az ATLes hirdetések, a márkaépítésről szólnak, a vállalat és termékeinek megismertetése, vonzóvá tétele népszerűsítése a tömegek számára: pl. Tv reklámok, magazinok, mozi…
ATL marketingkommunikációs eszközei:
Televíziós reklám
Rádió reklám
Mozi reklám
Sajtó hirdetések: napilapok, nagy magazinok, szaklapok
Szabadtéri reklámeszközök
Online hirdetések
PR
Az ATLnek a jellemzője, hogy a reklámhordozó felületeit bérli. Saját tulajdonban lévő reklámfelület vagy nincs, vagy elenyésző a számuk.
Melyik eszköz a legjobb?
Mint láthatjuk, az ATL marketingkommunikációs eszközeinek tárháza óriási lehetőségeket kínál. Van, amelyik az országos megjelenéshez optimális, van olyan, amelyik a regionális terület befedésére és van, amelyik egy bizonyos szakma területét célozza meg. Választhatunk az olcsóbb-, drágább-, a még drágább kínálatból, vagy az exkluzív-, jó-, és rosszabb minőségben megjelenők közül. Sorolhatnánk az előnyöket, hátrányokat amelyek minden esetben jelen lehetnek.
Hogy melyiket válasszuk?
Azt, vagy azokat, amelyik az aktuális marketing cél eléréséhez éppen szükséges bevetni és kombinálhatjuk is alkalmazásukat.
Az alkalmazni kívánt marketingeszközöket, a megfelelő marketing-mix beazonosítását követően, a marketingtervben lefektetett koncepció szerint érdemes kiválasztani és használni.
Hasonlítsuk össze a vonal fölötti és a vonal alatti marketingtípusokat:
ATL |
BTL |
Tömeges marketing jellemzi |
Közvetlen marketing (Direkt marketing), célzott piac |
TV, rádió, újság stb. a reklámhordozói |
email, a közösségi média (Facebook, Instagram,Twitter, YouTube), brosúrák, kiállítások… |
Outbound marketig (kimenő marketing), nincs visszacsatolás |
Pozitív kapcsolat kiépítésén alapul, azonnali visszacsatolás a potenciális-, vagy meglévő vásárlóktól |
Gyorsan eléri a tömeget |
Teljes körű, személyre szabott tájékoztatás a vevő felé. |
Költséges, olykor nagyon drága |
Elérhető áron van, nem drága |
Nagyvállalatok alkalmazzák, tömegek számára történő eladás |
Kis-, és közepes vállalatok és szolgáltatók használják, |
Marketingszakemberek számára kicsi a lehetőség a promóciókkal kapcsolatban |
A marketingszakember kezében rengeteg lehetőség van az értékesítési promóciókkal kapcsolatban. |