Marketing szótár   /   ATL
ATL

ATL


 

Az angol Above The Line rövidítése, melynek jelentése: vonal fölött. 

A kifejezés, a klasszikus reklámeszközöket  a hagyományos médiumokon keresztüli kommunikációt jelenti.

Bevezető:

 

A marketig kommunikációs eszközöket, kizárólag az értékesítés előmozdításával és a reklámozással kapcsolatos koncepció szerint, a következő kategóriákba soroljuk:

 

ATL (Above The Line)           vonal feletti

BTL (below the line )            vonal alatti

TTL (Trough The Line)          vonal

 

atl-btl-ttl

 

Honnan jött a „vonal” –hoz való viszonyítás?

 

 

A Below The Line  (BTL)  fogalmat először a híres P&G (Procter and Gamble) amerikai fogyasztási cikkeket gyártó multinacionális vállalat alkalmazta, az 1950- es évek végén.

 

A „vonal alatt” kifejezés akkor született meg, amikor a könyvelésében a különböző hagyományos reklámeszközök költségeit vitték fel: pl. reklámügynökségeknek fizetett költségek, ügynökségi díjak stb.

 

Voltak olyan kiadások is, amelyek nem a klasszikus reklámozás területéhez tartoztak, viszont szükséges volt azokat is elszámolni, és a költségvetésben megjelentetni: pl. szórólapok.

Mivel akkor más megoldást nem találtak, húztak egy vonalat a hagyományos reklámköltségek alatt és ide vezették fel ezeket.

 

A marketingszakmában is így terjedt el a nem hagyományos reklám kifejezés értelmezésében a „vonal alatti”, azaz, minden, ami nem tartozik a vonal feletti reklámba (BTL).

 

 

 

ATL, a vonal feletti marketingkommunikációs eszközök és jellemzőjük

 

A vonal feletti promóció vagy vonal feletti marketing általános jellemzője, hogy széles körben (országos, vagy regionális) alkalmazzák, általánosságban, nem célzottan.

 

A kommunikációs szándéka ismert. Az ATLes hirdetések, a márkaépítésről szólnak, a vállalat és termékeinek megismertetése, vonzóvá tétele népszerűsítése a tömegek számára: pl. Tv reklámok, magazinok, mozi…

 

ATL marketingkommunikációs eszközei:

 

Televíziós reklám

Rádió reklám

Mozi reklám

Sajtó hirdetések: napilapok, nagy magazinok, szaklapok

Szabadtéri reklámeszközök

Online hirdetések

PR

 

Az ATLnek a jellemzője, hogy a reklámhordozó felületeit bérli. Saját tulajdonban lévő reklámfelület vagy nincs, vagy elenyésző a számuk.

 

 

Melyik eszköz a legjobb?

 

Mint láthatjuk, az ATL marketingkommunikációs eszközeinek tárháza óriási lehetőségeket kínál. Van, amelyik az országos megjelenéshez optimális, van olyan, amelyik a regionális terület befedésére és van, amelyik egy bizonyos szakma területét célozza meg. Választhatunk az olcsóbb-, drágább-, a még drágább kínálatból, vagy az exkluzív-,  jó-, és rosszabb minőségben megjelenők közül. Sorolhatnánk az előnyöket, hátrányokat amelyek minden esetben jelen lehetnek. 

 

Hogy melyiket válasszuk?

 

Azt, vagy azokat, amelyik az aktuális marketing cél eléréséhez éppen szükséges bevetni és kombinálhatjuk is alkalmazásukat.

Az alkalmazni kívánt marketingeszközöket, a megfelelő marketing-mix beazonosítását követően, a marketingtervben lefektetett koncepció szerint érdemes kiválasztani és használni.

 

Hasonlítsuk össze a vonal fölötti és a vonal alatti marketingtípusokat:

 

 

ATL

 

BTL

Tömeges marketing jellemzi

 

Közvetlen marketing

(Direkt marketing), célzott piac

TV, rádió, újság stb. a reklámhordozói

 

email, a közösségi média (Facebook, Instagram,Twitter, YouTube), brosúrák, kiállítások

 

Outbound marketig

 (kimenő marketing),

nincs visszacsatolás

 

Pozitív kapcsolat kiépítésén alapul, azonnali visszacsatolás a potenciális-, vagy meglévő vásárlóktól

Gyorsan eléri a tömeget

 

Teljes körű, személyre szabott tájékoztatás a vevő felé.

 

Költséges, olykor nagyon drága

 

Elérhető áron van, nem drága

 

Nagyvállalatok alkalmazzák,

tömegek számára történő eladás

 

Kis-, és közepes vállalatok és szolgáltatók használják,

Marketingszakemberek számára kicsi a lehetőség a promóciókkal kapcsolatban

 

A marketingszakember kezében rengeteg lehetőség van az értékesítési promóciókkal kapcsolatban.

 

segítünk

 


Hasonló bejegyzések

TLD
Keresőmarketing
BTL
Felhasználói élmény



Hogyan tudunk segíteni Önnek jobb helyezést és több forgalmat elérni?
TECHNIKAI SEO
Elsőként a weboldalt technikailag elemezzük és javítjuk. Párat említve: sebesség, indexelés, responsivitás, url-ek, robots.txt, sitemap.xml. A technikai elemek roppant fontosak, ezért kell a Seo munkafolyamatot ezzel kezdeni. 
On-Site SEO
Itt a weblap admin felületében kezdünk el dolgozni. A cél az, hogy relevánssá tegyük az egész weblapot a megadott keresőszavakra. Pár beállítást említve: Title, meta leírás, head tagok, képek optimalizálása, belső linkek, tartalom optimalizálás.
Off-Site SEO
Majd a weblap erősítése következik, külső erőforrások felhasználásával. Tudatosan, külső hivatkozásokat, azaz linkeket, backlinket építünk a weblapnak. Már optimalizált weblapnál az eddig kiépített linkeket is vizsgáljuk, a károsakat eltávolítjuk.
Google Ads
A Google AdWords hirdetés nem az optimalizálás része, de egy olyan keresőmarketing lehetőség, amivel a fizetett hirdetések között tudunk megjelenni a találati lista elején. Kattintás alapú, gyors eredmény, könnyen mérhető teljesítmény.