Marketing szótár   /   Analitika
Analitika

Analitika


Mi az az analitika?

 

Rendszeres elemzés nélkül a vállalkozás sikere is kockára van téve. Az aktuális helyzet is egy perc alatt változhat, ezért kihagyni nagy hiba lehet. Ugyan nem mindenhol van ennek elvégzésére külön személyzet, mégis vannak módok, hogy biztosra mehessünk!

 

Kezdjük az alapokkal.

Analitika jelentése: elemzés tana és gyakorlata.

 

Pontos értékeket, eredményeket kinyerni valamiből csakis az analitikának a segítségével lehet.

 

Az elemzésnek minden vállalkozás életében jelen kell lennie.

Egy weblap esetén kiemelten fontos, hogy nyomon tudjuk követni az aktuális változásokat, mert azok kiértékelését saját hasznunkra tudjuk fordítani! Erre a webanalitika alkalmas, amit egy másik bejegyzésben fejtünk ki bővebben.

 

A másik fontos szempont, hogy egyáltalán mit szeretnénk mérni?

 

Nem mindegy ugyanis, hogy például mobil applikációt vagy egy weboldalt szeretnénk kiértékelni a felhasználói tevékenységekre fókuszálva.

 

 

Miből áll az analitika, hogyan kezdjünk neki?

 

Nyilvántartások és kimutatások összessége, többféle adatból tevődik össze. Ezek csoportosítása a pénzügyi döntésekre is kihatással van.

 

Az első lépés az adatgyűjtés.

Itt elsődlegesen a saját és versenytársak kapcsán mért különféle adatokat kell összeszedni, utóbbiét az összehasonlítási alap miatt szükséges figyelembe venni.

 

Miután meg vannak a szükséges információk, az adatelemzés következik.

Nem egyszerű feladat, mindenképp türelmet és alaposságot igényel. A helyes értelmezés kiemelten fontos, hogy valós adatokat kaphassunk. Ebben a grafikonok, diagramok sokat segíthetnek, amiket végtére is nem nekünk kell elkészíteni, hanem az adatokat kell betáplálni hozzá.

 

Most még biztosan nem tűnik olyan könnyűnek, viszont a megfelelő eszközökkel már kevésbé bonyolult. Ha belejövünk, akkor egyre csak tisztulni fog a kép. Ezzel együtt olyan lehetőségeket lehet meglátni, amiket csak az előnyünkre fordíthatunk.

 

 

Milyen eszközzel lehet mérni?

 

Szerencsére már többféle megoldás közül is választhatunk, amik többnyire látványos diagramokba szedik az adatokat. A vizuális ábrázolás nagy segítség lehet az értelmezésben, ami szintén igényel némi hozzáértést.

 

Weboldalméréshez pár tipp:

 

Amennyiben webanalitikát szeretnénk végezni, ahhoz a legnépszerűbb eszköz a Google Analytics.

 

Sokféle adattal dolgozik. Olyan érdekes információkat is kinyerhetünk például, hogy hány látogató érkezett az oldalra vagy épp hány pattant le, vagyis hányan hagyták ott a weboldalt, mert mondjuk nem találták meg amit kerestek vagy nem tetszett nekik az, amit láttak.

De olyan látogatókra vonatkozó infókkal is szolgál, mint a geográfiai adatok, érdeklődés és konverzió, valamint a viselkedésük. Ez utóbbi azt is mutatja, hogy mennyi időt töltöttek el az adott oldalon.

 

Az ilyen analitikai adatokból csakis tanulni lehet! Fontos a folyamatos mérés, amihez persze másfajta eszközöket is használhatunk. Így a Google mellett vannak még megbízható és jól alkalmazható lehetőségek.

 

Érdekelné, mennyire használható a weboldala?

 

A felhasználói élmények vizsgálatához a Hotjar remek választás! Számos funkciót foglal magába, amivel a különböző szokásokat mérhetjük fel. Ehhez online szavazások és felmérések nyújtanak segítséget.

 

Igenis számít a minőségi tartalom, sőt! A mennyiség sem utolsó, viszont az relatív, hogy milyen hosszú tartalmakkal lehet jobban szerepelni. Ha ezeket megvizsgáljuk a hőtérkép funkciójával, akkor megláthatjuk, hogy például meddig görgetnek a látogatók az oldalon, meddig olvasnak.

De azt is meg tudja mutatni, hogy hova és hányszor kattintanak a legtöbbet, illetve hol van a legtöbb egérmozgás.

 

Ezek mind hasznos tudnivalók ahhoz, hogy egy jól használható és egyszerre jól mutató weboldallal rendelkezhessünk!

 

Appot, mobilalkalmazást kellene mérni?

 

Az erre egyik legjobban bevált eszköz lehet a Mixpanel, ami lehetőséget nyújt rá, hogy egyenként is követni tudjuk a felhasználók tevékenységét.

 

Számos adatot képes közölni felhasználókra lebontva. Megtudhatunk olyan információkat, mint az email cím, amit használ vagy épp azt, hogy honnan regisztrált az illető és hogy hívják.

Ezekkel az adatokkal a kapcsolatfelvétel könnyebben megy, ráadásul célzottan alkalmazhatjuk az eszköz kínálta lehetőségeket. Nem csak email, hanem akár SMS vagy Push értesítés is küldhető a felhasználóknak.

 

Hírlevélre feliratkozók szokásai lennének érdekesek?

 

Van egy ingyenes eszköz, ami napra pontos méréseket végez, a neve: HubSpot marketing.

Követhető vele a látogatók aktivitása, ami azért is jó dolog, mert megláthatjuk, hogy mi érdekli a rendszeres vásárlókat. Ezzel együtt kielemezhetjük, hogy mely részletekre érdemes többet adni, mi az, ami több feliratkozót generálhat, ami érdekesebbé tehet.

 

Profilt készít a látogatókról, ami sokféle részletes adatot közöl, köztük arról is, hogy melyek a legérdekesebb cikkek, ami a további tartalomgyártásban is segíthet.

 

Tehát első sorban azt kell meghatározni, hogy mit is analizálnánk, mérnénk, majd az ahhoz megfelelő eszköz segítségével megkezdődhet az adatgyűjtés. Azok kielemzése ezek után pedig már nem feltétlenül olyan nehéz!

segítünk


Hasonló bejegyzések

4P modell
Gerillamarketing
Marketing mix
Átirányítás



Hogyan tudunk segíteni Önnek jobb helyezést és több forgalmat elérni?
TECHNIKAI SEO
Elsőként a weboldalt technikailag elemezzük és javítjuk. Párat említve: sebesség, indexelés, responsivitás, url-ek, robots.txt, sitemap.xml. A technikai elemek roppant fontosak, ezért kell a Seo munkafolyamatot ezzel kezdeni. 
On-Site SEO
Itt a weblap admin felületében kezdünk el dolgozni. A cél az, hogy relevánssá tegyük az egész weblapot a megadott keresőszavakra. Pár beállítást említve: Title, meta leírás, head tagok, képek optimalizálása, belső linkek, tartalom optimalizálás.
Off-Site SEO
Majd a weblap erősítése következik, külső erőforrások felhasználásával. Tudatosan, külső hivatkozásokat, azaz linkeket, backlinket építünk a weblapnak. Már optimalizált weblapnál az eddig kiépített linkeket is vizsgáljuk, a károsakat eltávolítjuk.
Google Ads
A Google AdWords hirdetés nem az optimalizálás része, de egy olyan keresőmarketing lehetőség, amivel a fizetett hirdetések között tudunk megjelenni a találati lista elején. Kattintás alapú, gyors eredmény, könnyen mérhető teljesítmény.