Long tail
Mi az a Long tail kulcsszó?
A long tail („hosszú farok”) kulcsszavak, olyan keresőkifejezések, amelyek több szóból állnak, és egy adott kulcsszó pontosítását, szűkítését takarja.
Az elnevezést először Chris Anderson, a Wired magazine főszerkesztője használta, 2004 októberében.
Nézzük meg egy példán keresztül:
Konyhabútort szeretnénk vásárolni. Beírjuk tehát a keresőbe, azt a kulcsszót, hogy „konyhabútor”.
A találati listában 1 470 000 konyhabútorral kapcsolatos találatot kaptunk:
Ez hatalmas szám, muszáj pontosítani a keresésünket. Nem akármilyen konyhabútort szeretnénk vásárolni, hanem kimondottan fehér színben keressük a választékot, ezért beírjuk azt a keresőkifejezést, hogy „fehér konyhabútor”:
Ekkor már szűkítettük a találati listát, hiszen a megadott szempontoknak megfelelő találatokat nyújtotta a Google, összesen 521 000 találatot:
Nézelődés közben találtunk mindenféle stílusú bútort, olyat is amit biztosan nem illik a lakásunkba. Rájövünk, hogy szűkítenünk kell a keresést, hogy mihamarabb a stílusunknak megfelelő kínálat között válogathassunk.
Beírjuk a keresőbe, hogy ”minimál stílusú, fehér konyhabútor”. A kapott találat, már kecsegtetőbb: 23 900 találat érkezett a keresésünkre:
Most már biztosan megnyitjuk az organikus találati listában, a kapott rangsor első találatait, és ha sikerrel járunk meg is találjuk azt, amelyiket szeretnénk.
Ha valamelyik webáruház kedvezményt is kínál számunkra (akciót, vagy ingyenes házhozszállítást, stb.), akkor nagy valószínűséggel, a kosárba is tesszük és fizetünk.
Vizsgáljuk meg mi történt most:
Célirányosan kerestünk egy terméket, mert komoly vásárlók voltunk. Ezért, mihamarabb meg akartuk találni, az elképzelésünknek megfelelőt.
Az első kísérlet után rájöttünk, hogy az aktuális kulcsszó, az összes konyhabútort árusító webáruházat felkínálta nekünk, így nem találjuk meg azt, amit szeretnénk.
Konkrétabbnak kell lennünk, tehát szűkíteni kell a keresőszavunkat, hogy közelebb legyünk ahhoz a választékhoz, amit mi szeretnénk. Ekkor használtuk, a „minimál stílusú, fehér konyhabútor” long tail kulcsszót, aminek segítségével szinte azonnal megkaptuk azt a pontos találati listát, amelyben rátaláltunk-, majd meg is rendeltük, az elképzelésünknek megfelelő terméket.
A bútoráruház szemszögéből nézve:
A bútor áruházunkban hatalmas a választék. Ha a weboldalaink tartalmát, csak a „bútor” kulcsszóra optimalizáljuk - amire minden más, bútorral foglalkozó vállalkozás, cég, akár gyártó, akár forgalmazó teszi –, akkor óriási verseny közepében leszünk, ahol hatalmas a harc az első helyért.
Ezzel a kulcsszóval nagyon kicsi az esélyünk, hogy éppen nálunk fognak vásárolni a látogatók. Ha forgalmat akarunk generálni, akkor olyan konkrét kulcsszavakra kell optimalizálni tartalmainkat, hogy azzal, az organikus találati lista rangsorában elsők között legyünk. Erre a legjobb megoldás, a long-tail kulcsszavak alkalmazása, amely pontosítja azokat a kereséseket, amelyeket, a felhasználók egy rétege keres.
Mivel kevesen keresnek rá, kisebb is a verseny tehát, nagyobb eséllyel találnak meg minket a célzott vásárlók, akik így nálunk fognak vásárolni. A long tail kulcsszavak, a kínálat és a keresés közötti a pontos egyezést adják.
A long tail kulcsszavak és a PPC hirdetések
Egy-egy marketing kampány alkalmával a long tail kulcsszavakra optimalizált tartalom mellett, bevethetjük a PPC hirdetéseket is ezekkel a kulcs kifejezésekkel. A tartalomban lévő „hosszúfarok” kereső kifejezések hatását, ezzel erősíteni tudjuk.
Mint fent láthattuk, ezekre kevesebb a keresés, tehát kisebb a verseny, ezért kevesebben hirdetnek, így olcsóbb célozhatjuk meg.
A long tail kulcsszavak jellemzője tehát:
● általában több szóból állnak
● konkrétabb kulcskifejezések
● vásárlási szándékú ügyfeleket vonz, célzott
● kisebb a keresés, tehát kisebb a verseny is rá
● gyakoribb a konverzió a webhelyen, mert pontos az egyezés a keresés és a kínálat között, ezért hatékony
(A konverzióról bővebb információt olvashat régebbi cikkünkben.)