Konverzió
Online szakemberek beszélgetéseiben a konverzió szó, egy teljesen megszokott központi téma: konverzió növelése, ráta, arány, mikro-, és makrokonverzió. Miről van szó ilyenkor? Most fellibbentjük a fátylat!
Mi az a konverzió?
A konverziónk, egy online vagy offline megtörtént művelet, amely a vállalkozás sikerét segíti.
Mi a konverzió az online marketing világában?
Az online marketing világában: a weboldalon történő, előre meghatározott cselekvés a látogatók részéről.
Milyen cselekvések ezek?
-
hírlevél feliratkozás
-
hozzászólás írása
-
megosztás a közösségi médiában
-
regisztrált fiók létrehozása
-
kapcsolati űrlap
-
hívás indítása
-
kiválasztott termék kosárba helyezése
-
funkcionális gomb használata
-
tanulmány letöltése
-
linkre kattintás
-
vásárlás
Konverzióról beszélünk, ha a weboldalunk látogatója érdekesnek tartja a weboldalunkat, és feliratkozik rá. Akkor is konverzió történik, ha a közösségi médiában megosztja a cikkünket, mert nagyon tetszik neki, vagy akár regisztrál az űrlapunkon, és ezzel nyit egy saját fiókot nálunk, stb.
Azt pedig, hogy a weboldalunk látogatói közül, hányan végzik el a konverziós folyamatot, a konverziós arány mutatja meg.
De hogyan lesz ebből pénzünk?
Az értékesítési folyamat természetesen, lépésekből áll. Aki először jár a weboldalunkon, nagy valószínűséggel még nem fog vásárolni, de lehet azonban, hogy egy nap megadja az e-mail címét, vagy regisztrál. A célunk az, hogy további lépéseit, a vásárlás megtörténéséhez segítsük. Ezek az elengedhetetlen lépések a mikrokonverziók.
Mikrokonverzió, kis lépésekkel a „kosár” felé
A mikrokonverzió (micro conversion, vagy soft conversion), egy végrehajtott művelet a felhasználó részéről. Egy lépcsőfok megtétele, amellyel közelebb viszi őt, a makrokonverzió végrehajtásához. A mikrokonverzió, az értékesítési folyamat felbontásával, a részek elemzésével, az optimális kialakításával illetve mérésekkel segíti, az online értékesítési folyamatot. Ha ezek a lépések megfelelőek, az értékesítési folyamat sikeres lesz.
Mikro konverziónak a lépcsői:
A mikrokonverzió célja a lead (vagyis az érdeklődő) generálása. Az érdeklődő, valamilyen cselekvést folytat a weboldalon. A releváns értékesítési leadek, azon túl, hogy megfelelnek a marketingesek buyer persona valamelyikéhez, az első lépést követően, már további lépéseket is tesznek, így haladva a vásárlás felé.
Ebben, és a további lépésekben is segít, az inbound marketing egyik alapelemének „képviselője”, a lead management értékesítési tölcsére. Ha az érdeklődőt sikerült sok lépcsőfokon, vagy minden lépcsőfokon jól végigvezetni a kosár felé, akkor sikeres mikrokonverziókról beszélhetünk.
A sikeres mikro konverziók eredményeként pedig megtörténik a vásárlás, vagyis, kifizette a vevő a kosárban lévő terméket. A megtörtént vásárlás, a makro konverzió.
Konverziónak a folyamata:
Makrokonverzió
A makrokonverzió tehát, a kifizetett, tényleges vásárlást jelenti, amikor a látogató keresztül jutott a lépcsőkön, sőt, az értékesítési tölcsér végén, a BOFU –n is („a tölcsér alja”), továbblépett és vásárló lett belőle.
A weboldalunk célja, mindig az, hogy az érdeklődőkből, leadekből, vásárlók váljanak. Minél több érdeklődőből, minél több vásárló. Az eladások növekedéséhez szükségszerű a nagyobb számú látogató, a célközönségből.
Honnan tudom, hogy mennyi látogatóból lett vásárló? A konverzió mérése segít ebben.
A konverziónak a mérése
A weboldal tulajdonos célja tehát, hogy egyre több látogatóból, egyre többen cselekedjenek („kattintsanak”), vagyis konvertáljanak, és ezzel növekedjen a konverziós ráta, az online marketing legfontosabb mutatója.
Ami nem kérdés, hogy a mérések elengedhetetlenek az online marketingben, a sikeres munka érdekében. A mikrokonverzió első lépéseitől kezdve, a vásárlást követő érdeklődés fenntartásán át, a törzsvásárlóink érdeklődésének megtartásáig, folyamatosan figyelemmel kell kísérni a folyamatot, hogy ez által időben beavatkozhassunk, ha valahol nem gördülékeny.
A konverzió mérésének lehetősége attól függ, hogy milyen platformon szeretnénk ezt megtenni: Google Analitics, Google Ads, Facebook.
Konverziónak a mérése, Google Analitics
A Google Analytics, egy ingyenes lehetőség a vállalkozásunk számára, az ilyen adatok vizsgálatához. Az oldal látogatóinak és vásárlóinak konverzióméréséhez be kell állítanunk, a mérőkódokat. Ha megnyitjuk a saját oldalunkat, a Goals (célok) menüpontban beállíthatjuk a feliratkozással-, az átirányítással-, és a konverziós célokkal való terveinket.
Mi a konverziós célunk?
A célunk egy adott optimalizált weboldal, mérhető eredménye. A konverziós célok a vállalkozás típusától változnak. A végső cél általában az értékesítés, de az eléréséhez más-más mikrokonverziókat célzunk meg a vállalkozásunknak megfelelően.
Hiszen más mikrokonverzió lépcsők vezetnek egy külföldi út értékesítésekor, más, egy könyv eladása esetében, más néhány szolgáltatás igénybevételéhez és más egy nonprofit szervezet esetében a konverziós cél.
Mit jelent a konverziós ráta és hogyan számítjuk ki?
A konverziós ráta az online marketingben, egy bizonyos időszakon belüli látogatók (kattintók), és a vásárlók százalékos aránya.
Például, indítottunk egy kampányt, és kíváncsiak vagyunk, hogy mennyire volt sikeres. Akkor az adott időszak, kampány vásárlóinak a számát, mondjuk volt 4 vásárlónk, elosztjuk azokkal, akik csak meglátogatták az oldalunkat, de nem vettek semmit. Legyen a látogatóink száma, most 200.
Tehát, 4 osztva 200-zal, az 0,002, vagyis a konverziós ráta 2%.
Ha magasabb százalékot szeretnénk elérni, akkor rendelkezésünkre állnak különböző eszközök a konverziós ráta növelésére, mint például a keresztértékesítés, árengedmények, kuponok, stb.
Mi számít jó konverziós rátának? A statisztikai adatok szerint, a több mint 2 százalék fölötti érték már jónak mondható, az ez alatt lévők kevésbé.
Azt ne feledjük viszont, hogy az általunk annyira várt konverziók eléréséhez, a konverziós célok teljesüléséhez fontos szükséges bizonyos alapfeltételek meglétének a weboldalunkon. Ezekről itt írtunk bővebben: Felhasználói élmény (UX)
Honlap keresőoptimalizálás ajánlatkérés a bannerre kattintva.