Piaci rés
Egy jól megcélozható, szűk piaci szektort jelent.
Angolul niche, a közgazdaságtan jellemző értelmezése szerint, olyan speciális piac, amely a nagyvállalatok fókuszába nem került bele.
Új piaci rés jelentése, fogalma
Röviden, olyan új kereslet, amelyre nincs kínálat.
Mindig kialakulhatnak olyan igények – a piaci változások-, a kulturális-, és társadalmi alakulások, vagy a technológia fejlődése miatt -, amelyek beindítanak egyfajta keresletet, amelyre akkor még nincsen kínálat. Ez bármilyen területen és bármikor megjelenhet, akár termékekről, akár a szolgáltatásokról van szó.
Niche típusai
Megnyilvánuló piaci rések
Vásárlók által keresett, de nem található termékek/szolgáltatások.
Lappangó piaci rések
A kínálat ugyan adott, de a kereslet „lappang” valamiért. Vagy a minőség, vagy a mennyiség, vagy valamiért nem indult meg.
Új fogyasztói réteg feltárása egy meglévő termékhez
Ilyen például, az alkoholmentes-, ízesített sörök, pezsgők.
Egy termék újraélesztése
Régi korok divatjai, tárgyai, akár 40-50 év távlatából is visszaköszönhetnek a modern kirakatokból.
Ökológiai
A környezetbarát változatok kialakulása (tisztítószerek, csomagolás stb,).
Időszakos
Idényjellegű termékek, szolgáltatások: hócipő, vízibicikli, stb.
Hogyan legyünk résen, hogy sikeresek legyünk a piaci „résen”?
A Nichek-ben rejlő lehetőségek
Vertikális szakosodás - nem új termék bevezetése a cél, hanem különböző speciális igényekre szakosodik, mint például: hasznosság specialista vagy árspecialista.
Földrajzi szakosodás - adott területen való tevékenység: falvakban, városrészekben, stb.
Szolgáltatásra szakosodás – egyedi szolgáltatásokkal jelenik meg a piacon.
Van olyan vállalkozás, ahol ezt a rést jobban fel tudják használni a siker érdekében, míg más viszont csak kevésbé. Ma már óriási a cégek online jelenléte valamilyen formában, amely szintén újabb lehetőségeket teremthet, ha valaki még eddig nem élt ezzel.
Az alapján, hogy folyamatosan résen kell lenni, így mindig figyelemmel kellene követni a változásokat, hiszen előfordulhat, hogy míg előzőleg nem képzett rést a piacon egy adott szolgáltatás, termék, mára már igen. Mivel többféle rések vannak a piacon, jelentsen az akár kis-, akár nagy rést, egy vállalkozás számára nem csak egy lehetőség létezik, tekintve a különféle Niche típusokat.