PEST elemzés
A PEST, egy vállalat külső környezetében lévő politikai, gazdasági, társadalmi és technológiai tényezők elemzése, amelyek hosszú távon befolyásolják a szervezet tevékenységét, teljesítményét.
A PEST analízis célja, hogy megismerjük azokat a környezeti tényezőket, amelyek hosszú távon, hatással vannak és lesznek a vállalkozásunkra.
A PEST, mozaikszó, annak a négy angol kifejezésnek a kezdőbetűjéből áll, amelyek alapján vizsgálatra kerül, a vállalkozás makro-környezete.
P – Political analysis politikai tényezők
E – Economical analysis gazdasági tényezők
S – Social analysis szociális, társadalmi tényezők
T – Technological analysis technológiai tényezők
PEST elemzés felépítése
A PEST analízis során tehát a politikai, gazdasági, társadalmi és technológiai tényezők helyzetét, várható irányát, /viselkedését/ illetve a vállalkozásunk szempontjából kiemelkedően fontos részleteit vizsgáljuk, és rendszerezzük vesszük figyelembe.
A különböző elemek vizsgálati kérdései:
Politikai elemek
Itt nem kimondottan csak, a kormányzat helyzetére, a parlament működésére kell gondolnunk, hanem a környezetvédelmi törekvésekre, a társadalompolitika irányára, adótervekre, bérek alakulására, amelyek hatással lehetnek az üzleti gyakorlatra. De ide tartozik a külföldi országok jogállamiságára, a korrupcióra, a tulajdonjogokra vonatkozó vizsgálat is.
Gazdasági elemek
A gazdasági elemzések, elsősorban tudjuk, hogy a makrogazdaságra vonatkoznak, illetve a gazdasági környezet széleskörű vizsgálatára. GDP-, GNP iránya, infláció mértéke, hitelkínálatok, kamatváltozások, tőkemozgások, fejlesztések, munkahelyteremtés alakulása, munkanélküliség mértéke, életszínvonal alakulása…
Társadalmi elemek, kulturális tényezők
Ezen a területen, a vizsgálat széles skáláján vannak olyan pontok, amelyekkel számszerű adatokat tudunk gyűjteni, mint például a demográfia alakulása. Vannak azonban olyanok is, amelyek számokkal nem mérhetőek, mint például a vallási meggyőződés hatása, vagy a környezeti tudatosság. Továbbá, az elvándorlás mértéke, az iskolázottság szintjeinek változásai, vagy az életmód-, fogyasztási szokások változásai, közösség egészségi állapota, stb. Ezek mind-mind társadalmi és kulturális nézőpontok. Esetükben óriási eltérések vannak a régiók, városok, sőt nagyobb városok és a városrészek között.
Technológiai elemek
A technológiai elemek vizsgálatához tartoznak a technológiai újítások, az új technológiák bevezetése, ezzel párhuzamban a régi elavultak lecserélése. A kutatások irányának vizsgálata, és a legújabb prototípusok. Továbbá a fejlesztési támogatások, találmányok, kutatás-fejlesztés kiadási szintek…
Hogyan végezzük az elemzést?
Csoportok
A PEST elemzést munkacsoportok formájában érdemes elvégezni, olyan szakemberekkel, akiknek tudása, szakmai tapasztalata releváns és elismert. Ezeket a munkacsoportokat összeállíthatjuk azokból a munkatársakból, akik megfelelő tudással és aktivitással segítik az eredményt, de külső szakértők bevonása is célravezető megoldás lehet adott szituációban.
Elemzés vizsgálata - hajtótényezők
A kialakult csoport-, vagy csoportok célja, elsődlegesen a környezeti változások okainak (hatótényezők), felkutatása. Ehhez a vizsgált tevékenységet, önálló részekre kell felbontani. Ezekből aztán, azt a 10-15 tényezőt kell kiemelni, amelyek meghatározóak a vállalkozás hosszú távú stratégiájára.
Elemzés eredménye
Az elemzés eredményeként lesz egy olyan listánk, amelyeken azok a fontos tendenciák szerepelnek, amelyek a vállalkozásunkra erős befolyással vannak. Ez az eredmény a stratégia kialakításának elengedhetetlen sarköve lesz. Továbbá, a vállalkozás alkalmazkodási viselkedésében is szerepet fog játszani.
PEST helye a vállalati stratégiában
A stratégiai menedzsment vagy stratégiai irányítás alá tartozik a vállalat jövőképének a megfogalmazása, az elérni kívánt célok/célrendszerek leírása, elérésének útjai, erőforrások súlyozása, a környezeti erőforrások-, és a belső erőforrások elemzése, működési terület meghatározása.
A Pest elemzést, a stratégiai menedzsment környezeti szkennelésnél használják.
A stratégiatervezés összetett tevékenységében három fontos tevékenységcsoportról beszélünk:
1. A stratégiai elemzés
2. Stratégiai döntés
3. A stratégiai megvalósítása
A PEST analízis, a stratégiai elemzés részeként, egy külső elemzés része, amely áttekintést nyújt, azokról a makro-környezeti tényezőkről, amelyre figyelmet kell fordítanunk.
A PEST elemzést, a stratégiatervezésben, a begyűjtött információk elemzésénél használjuk:
A PEST elemzést tehát, már tudjuk, hogy a makro-környezeti tényezők, mint: politikai, gazdasági, szociokulturális és technológiai keretrendszerét fogalmazza meg.
Külső környezetelemzés
A külső elemzés magába foglalja, a célkitűzések megfogalmazását és a makrokörnyezet elemzését, a PEST, vagy PESTEL-t. (Erre a későbbiekben térünk ki: PESTEL=PEST+Jogi+környezeti)
A távoli környezet – van kapcsolatuk a vállalattal, de kicsi a hatása.
Az általános környezet – azok az elemek, amelyekkel van kapcsolata a vállalatnak ugyan, de bármilyen az ok, befolyásolni nem tudja, pl. gazdasági helyzet. Ezek megismerése, a változás irányának megállapítása, meghatározó erővel bír.
A versenyképes környezet
Azok tartoznak ide, amelyek meghatározzák a versenyt: versenytársak, gyártók, szállítók, vevők… Ezek közvetlen hatással vannak a vállalatra, és viszont befolyásoló erővel bír a vállalat.
Az akció környezet
Az akciókörnyezet lefedi a versenyképes környezetet, de az első kettőt csak korlátozott mértékben.
PEST elemzése, mint eszköz
A PEST egy stratégiai eszköz is, a vállalati működés irányának a megértéséhez, az üzlet helyzetéhez, így a piaci hanyatlás vagy növekedéshez is.
A vállalat helyzetelemzésének vizsgálatához, hatékony eszközként használhatjuk a PEST analízist, a vállalatot érintő külső (makro-környezet szintű) erők beazonosítására, amelyek létrehozhatnak lehetőségeket vagy veszélyeket is az adott vállalkozás számára.
Ebben az esetben, a PEST eredménye, a vállalat környezetének megértése.
Ilyenkor a PEST analízis célja:
-
megismerni ezeket a külső tényezőket
-
beazonosítani, amelyek változhatnak a későbbiekben, így a
-
változások szerinti gyors és optimális cselekvés a versenytársak előtt
Új piac erejének a felmérésére is alkalmazható a PEST, hogy az adott területen, érdemes e tevékenységet kezdeményezni.
PEST SWOT és a Porter öt
A SWOT analízishez hasonlóan a PEST is négy környezeti összetevőt vizsgál. Ez a négy elem, határozza meg, a vállalkozás helyzetét regionális-,vagy országos szinten.
Mindkettő, a vállalatok jövőjét célzó stratégiai tervezésben vesz részt. De míg a SWOT analízis a vállalat belső tényezőire fókuszálva végzi vizsgálatait, a PEST a vállalaton, iparágon kívüli nagyszabású környezetet vizsgálja. A Porter féle öt versenyerő pedig az iparágra koncentrál.
PEST és bővített variációi (PESTLE, STEP, SLEPT…)
Egy kis-, vagy középvállalkozás esetében általában a PEST összetevőinek vizsgálata elégséges. Ha a vállalkozás, vállalat környezete megkívánja,vagy bármely ok miatt szükséges a további elemek vizsgálata, akkor PEST mellé behívhatunk más területek elemzését is.
Mivel a PEST, egy dinamikus eszköz, olyan összetevőkkel bővíthető, amely egy vállalat számára adott helyzetben kulcsfontosságú, vagy szükséges lehet. Nézzük milyen tényezők segíthetik még a PEST alapvariációját.
A PEST keretrendszerre épülő változatai:
-
PESTEL/ PESTLE = + jogi és környezeti tényezők
-
SLEPT = + jogi tényezők
-
LÉPÉS = +etika
-
STEEPLE és STEEPLED = + etikai és demográfiai tényezők
-
DESTEP = + demográfiai és ökológiai
-
LÉPÉS = + Etikai
-
LONGPEST = +helyi + nemzeti + globális tényezők
-
PESTELI = PESTEL + ipari elemzés
-
TANULMÁNY = STEEPLE + demográfiai
PESTre példa, elemzés minta
Egy magyar termelő vállalat stratégiai lehetőségei