Marketing szótár   /   PEST elemzés
PEST elemzés

PEST elemzés


A PEST, egy vállalat külső környezetében lévő politikai, gazdasági, társadalmi és technológiai tényezők elemzése, amelyek hosszú távon befolyásolják a szervezet tevékenységét, teljesítményét.

 

A PEST analízis célja, hogy megismerjük azokat a környezeti tényezőket, amelyek hosszú távon, hatással vannak és lesznek a vállalkozásunkra.

 

A PEST, mozaikszó, annak a négy angol kifejezésnek a kezdőbetűjéből áll, amelyek alapján vizsgálatra kerül, a vállalkozás makro-környezete.

 

P – Political analysis              politikai tényezők

E – Economical analysis        gazdasági tényezők

S – Social analysis                 szociális, társadalmi tényezők

T – Technological analysis    technológiai tényezők

 

 

PEST elemzés felépítése

 

A PEST analízis során tehát a politikai, gazdasági, társadalmi és technológiai tényezők helyzetét, várható irányát, /viselkedését/ illetve a vállalkozásunk szempontjából kiemelkedően fontos részleteit vizsgáljuk, és rendszerezzük vesszük figyelembe. 

 

 

A különböző elemek vizsgálati kérdései:

 

Politikai elemek

Itt nem kimondottan csak, a kormányzat helyzetére, a parlament működésére kell gondolnunk, hanem a környezetvédelmi törekvésekre, a társadalompolitika irányára, adótervekre, bérek alakulására, amelyek hatással lehetnek az üzleti gyakorlatra. De ide tartozik a külföldi országok jogállamiságára, a korrupcióra, a tulajdonjogokra vonatkozó vizsgálat is.

 

Gazdasági elemek

A gazdasági elemzések, elsősorban tudjuk, hogy a makrogazdaságra vonatkoznak, illetve a gazdasági környezet széleskörű vizsgálatára. GDP-, GNP iránya, infláció mértéke, hitelkínálatok, kamatváltozások, tőkemozgások, fejlesztések, munkahelyteremtés alakulása, munkanélküliség mértéke, életszínvonal alakulása…

 

Társadalmi elemek, kulturális tényezők

Ezen a területen, a vizsgálat széles skáláján vannak olyan pontok, amelyekkel számszerű adatokat tudunk gyűjteni, mint például a demográfia alakulása. Vannak azonban olyanok is, amelyek számokkal nem mérhetőek, mint például a vallási meggyőződés hatása, vagy a környezeti tudatosság. Továbbá, az elvándorlás mértéke, az iskolázottság szintjeinek változásai, vagy az életmód-, fogyasztási szokások változásai, közösség egészségi állapota, stb. Ezek mind-mind társadalmi és kulturális nézőpontok. Esetükben óriási eltérések vannak a régiók, városok, sőt nagyobb városok és a városrészek között.

 

Technológiai elemek

A technológiai elemek vizsgálatához tartoznak a technológiai újítások, az új technológiák bevezetése, ezzel párhuzamban a régi elavultak lecserélése. A kutatások irányának vizsgálata, és a legújabb prototípusok. Továbbá a fejlesztési támogatások, találmányok, kutatás-fejlesztés kiadási szintek…

pest

 

Hogyan végezzük az elemzést?

 

Csoportok

A PEST elemzést munkacsoportok formájában érdemes elvégezni, olyan szakemberekkel, akiknek tudása, szakmai tapasztalata releváns és elismert.  Ezeket a munkacsoportokat összeállíthatjuk azokból a munkatársakból, akik megfelelő tudással és aktivitással segítik az eredményt, de külső szakértők bevonása is célravezető megoldás lehet adott szituációban.

 

Elemzés vizsgálata - hajtótényezők

A kialakult csoport-, vagy csoportok célja, elsődlegesen a környezeti változások okainak (hatótényezők), felkutatása. Ehhez a vizsgált tevékenységet, önálló részekre kell felbontani.  Ezekből aztán, azt a 10-15 tényezőt kell kiemelni, amelyek meghatározóak a vállalkozás hosszú távú stratégiájára.

 

Elemzés eredménye

Az elemzés eredményeként lesz egy olyan listánk, amelyeken azok a fontos tendenciák szerepelnek, amelyek a vállalkozásunkra erős befolyással vannak. Ez az eredmény a stratégia kialakításának elengedhetetlen sarköve lesz. Továbbá, a vállalkozás alkalmazkodási viselkedésében is szerepet fog játszani.

 

PEST helye a vállalati stratégiában

A stratégiai menedzsment vagy stratégiai irányítás alá tartozik a vállalat jövőképének a megfogalmazása, az elérni kívánt célok/célrendszerek leírása, elérésének útjai, erőforrások súlyozása, a környezeti erőforrások-, és a belső erőforrások elemzése, működési terület meghatározása.

A Pest elemzést, a stratégiai menedzsment környezeti szkennelésnél használják.

stratégiatervezés összetett tevékenységében három fontos tevékenységcsoportról beszélünk:

 

1. A stratégiai elemzés

2. Stratégiai döntés

3. A stratégiai megvalósítása

 

A PEST analízis, a stratégiai elemzés részeként, egy külső elemzés része, amely áttekintést nyújt, azokról a makro-környezeti tényezőkről, amelyre figyelmet kell fordítanunk.

 

A PEST elemzést, a stratégiatervezésben, a begyűjtött információk elemzésénél használjuk:

pest elemzés

 

A PEST elemzést tehát, már tudjuk, hogy a makro-környezeti tényezők, mint: politikai, gazdasági, szociokulturális és technológiai keretrendszerét fogalmazza meg.

 

Külső környezetelemzés

A külső elemzés magába foglalja, a célkitűzések megfogalmazását és a makrokörnyezet elemzését, a PEST, vagy PESTEL-t. (Erre a későbbiekben térünk ki: PESTEL=PEST+Jogi+környezeti)

 

A távoli környezet – van kapcsolatuk a vállalattal, de kicsi a hatása.

Az általános környezet – azok az elemek, amelyekkel van kapcsolata a vállalatnak ugyan, de bármilyen az ok, befolyásolni nem tudja, pl. gazdasági helyzet. Ezek megismerése, a változás irányának megállapítása, meghatározó erővel bír.

A versenyképes környezet

 Azok tartoznak ide, amelyek meghatározzák a versenyt: versenytársak, gyártók, szállítók, vevők… Ezek közvetlen hatással vannak a vállalatra, és viszont befolyásoló erővel bír a vállalat.

Az akció környezet

Az akciókörnyezet lefedi a versenyképes környezetet, de az első kettőt csak korlátozott mértékben.

 

grafikonok

 

PEST elemzése, mint eszköz

 

A PEST egy stratégiai eszköz is, a vállalati működés irányának a megértéséhez, az üzlet helyzetéhez, így a piaci hanyatlás vagy növekedéshez is.

A vállalat helyzetelemzésének vizsgálatához, hatékony eszközként használhatjuk a PEST analízist, a vállalatot érintő külső (makro-környezet szintű) erők beazonosítására, amelyek létrehozhatnak lehetőségeket vagy veszélyeket  is az adott vállalkozás számára.

Ebben az esetben, a PEST eredménye, a vállalat környezetének megértése.

Ilyenkor a PEST analízis célja:

 

  • megismerni ezeket a külső tényezőket

  • beazonosítani, amelyek változhatnak a későbbiekben, így a

  • változások szerinti gyors és optimális cselekvés a versenytársak előtt

 

Új piac erejének a felmérésére is alkalmazható a PEST, hogy az adott területen, érdemes e tevékenységet kezdeményezni.                                                               

 

 

PEST SWOT és a Porter öt

 

A SWOT analízishez hasonlóan a PEST is négy környezeti összetevőt vizsgál. Ez a négy elem, határozza meg, a vállalkozás helyzetét regionális-,vagy  országos  szinten.

Mindkettő, a vállalatok jövőjét célzó stratégiai tervezésben vesz részt. De míg a SWOT analízis a vállalat belső  tényezőire fókuszálva végzi vizsgálatait, a  PEST a vállalaton, iparágon kívüli nagyszabású környezetet vizsgálja. Porter féle öt versenyerő pedig az iparágra koncentrál.

 

 

PEST és bővített variációi (PESTLE, STEP, SLEPT…)

 

Egy kis-, vagy középvállalkozás esetében általában a PEST összetevőinek vizsgálata elégséges. Ha a vállalkozás, vállalat környezete megkívánja,vagy bármely ok  miatt szükséges a további elemek vizsgálata, akkor  PEST mellé behívhatunk más területek elemzését is.

Mivel a PEST, egy dinamikus eszköz, olyan összetevőkkel bővíthető, amely egy vállalat számára adott helyzetben kulcsfontosságú, vagy szükséges lehet. Nézzük milyen tényezők segíthetik még a PEST alapvariációját.

 

 

A PEST keretrendszerre épülő változatai:

  • PESTELPESTLE              = + jogi és környezeti tényezők

  • SLEPT                               = + jogi tényezők

  • LÉPÉS                               = +etika

  • STEEPLE és STEEPLED   = + etikai és demográfiai tényezők 

  • DESTEP                             = + demográfiai és ökológiai

  • LÉPÉS                               = + Etikai

  • LONGPEST                       = +helyi + nemzeti + globális tényezők

  • PESTELI                            = PESTEL + ipari elemzés

  • TANULMÁNY                   = STEEPLE + demográfiai

 

 

PESTre példa, elemzés minta

 

Egy magyar termelő vállalat stratégiai lehetőségei

 

segítünk


Hasonló bejegyzések

ATL
ALT
AMP
Black Hat SEO
PESTEL elemzés



Hogyan tudunk segíteni Önnek jobb helyezést és több forgalmat elérni?
TECHNIKAI SEO
Elsőként a weboldalt technikailag elemezzük és javítjuk. Párat említve: sebesség, indexelés, responsivitás, url-ek, robots.txt, sitemap.xml. A technikai elemek roppant fontosak, ezért kell a Seo munkafolyamatot ezzel kezdeni. 
On-Site SEO
Itt a weblap admin felületében kezdünk el dolgozni. A cél az, hogy relevánssá tegyük az egész weblapot a megadott keresőszavakra. Pár beállítást említve: Title, meta leírás, head tagok, képek optimalizálása, belső linkek, tartalom optimalizálás.
Off-Site SEO
Majd a weblap erősítése következik, külső erőforrások felhasználásával. Tudatosan, külső hivatkozásokat, azaz linkeket, backlinket építünk a weblapnak. Már optimalizált weblapnál az eddig kiépített linkeket is vizsgáljuk, a károsakat eltávolítjuk.
Google Ads
A Google AdWords hirdetés nem az optimalizálás része, de egy olyan keresőmarketing lehetőség, amivel a fizetett hirdetések között tudunk megjelenni a találati lista elején. Kattintás alapú, gyors eredmény, könnyen mérhető teljesítmény.