4C modell
Robert F. Lauterborn 1990-ben javasolta a 4 C osztályozást. A 4C, a 4P- hez képest fontosabbnak tartja a fogyasztót.
Robert Lauterbord azt mondta, hogy nem adhatunk el bármit, amit csak tudunk. Ideje megtanulnunk, hogy mire van szükség a piacon, mik az elvárások, és utána készítsünk megfelelő termékeket.
A marketing mix felépítésében, eddig a teljes termék kapott szerepet, itt most akkor a fogyasztók lettek előtérbe hozva.
A 4P-vel ellentétben, a 4C szempontjai a következők:
• Vevői érték (valami értékes a fogyasztók számára) a Termékek (Product) helyett
• Ár (Price) helyett költség
• Kényelem, az értékesítés hely (Place) helyett
• Kommunikáció, a promóció (Promotion) helyett
Az ötlet kialakulásának komoly oka volt: 1990-es években egyre több árut állítottak elő, ellenben csökkent az eladás.
Eljött az ideje az internetnek, Robert Lauterbon megmutatja a mix problémáját és megoldást kínált. Így alakult a modellje, és mint újdonság sikeres is lett.
Miről szól a 4C modell ?
-
Fogyasztói igény (Consumer needs): csak azt adhatja el, amit valaki kifejezetten vásárolni akar.
-
Költség (Cost): Az ár nem csak az ügyfélköltség alkotóeleme. Az ügyfélköltségek tartalmazzák: kockázatot, tartósságot, vásárláshoz és felhasználáshoz szükséges időt és helyet. Az ár csak egy a költség sok alkotóelem között az ügyfél számára. Ezért az elemzés során az árat a fogyasztói igények alapján is vizsgálni kell.
-
Kényelem (Convenience): a hely nem feltétlenül szükséges. Az internet korában, az emberek az nélkül kapnak értéket, hogy valahova elmennek, pl:, Online film, vagy webáruház.
-
Közlés (Communication): a kommunikáció párbeszéd, a promóció pedig monológ. A kétirányú kommunikáció visszajelzést ad az ügyféltől a termelőnek.
Hasonlítsuk össze a 4P és a 4C szemléletének különbségeit
Jelenleg a kutatók itt tartanak, de folyamatosan keresik a jobb és még jobb szemléletek felállítását, hogy a vállalkozók, vállalkozások mindig a legoptimálisabb modell legyen elkészítve, amivel a szolgáltatások értékesíthetők.
Milyen lehet a jövő modellje, a cégek számára?