Marketing szótár   /   4C modell
4C modell

4C modell


Robert F. Lauterborn 1990-ben javasolta a 4 C osztályozást. A 4C, a 4P- hez képest fontosabbnak tartja a fogyasztót.

 

Robert Lauterbord azt mondta, hogy nem adhatunk el bármit, amit csak tudunk. Ideje megtanulnunk, hogy mire van szükség a piacon, mik az elvárások, és utána készítsünk megfelelő termékeket.

 

A marketing mix felépítésében, eddig a teljes termék kapott szerepet, itt most akkor a fogyasztók lettek előtérbe hozva.

 

 

A 4P-vel ellentétben, a 4C szempontjai a következők:

 

• Vevői érték (valami értékes a fogyasztók számára) a Termékek (Product) helyett

• Ár (Price) helyett költség

• Kényelem, az értékesítés hely (Place) helyett

• Kommunikáció, a promóció (Promotion) helyett

 

Az ötlet kialakulásának komoly oka volt: 1990-es években egyre több árut állítottak elő, ellenben csökkent az eladás.

Eljött az ideje az internetnek, Robert Lauterbon megmutatja a mix problémáját és megoldást kínált. Így alakult a modellje, és mint újdonság sikeres is lett.

 

 

Miről szól a 4C modell ?

  • Fogyasztói igény (Consumer needs): csak azt adhatja el, amit valaki kifejezetten vásárolni akar.

  • Költség (Cost): Az ár nem csak az ügyfélköltség alkotóeleme. Az ügyfélköltségek tartalmazzák: kockázatot, tartósságot, vásárláshoz és felhasználáshoz szükséges időt és helyet. Az ár csak egy a költség sok alkotóelem között az ügyfél számára. Ezért az elemzés során az árat a fogyasztói igények alapján is vizsgálni kell. 

  • Kényelem (Convenience): a hely nem feltétlenül szükséges. Az internet korában, az emberek az nélkül kapnak értéket, hogy valahova elmennek, pl:, Online film, vagy webáruház.

  • Közlés (Communication): a kommunikáció párbeszéd, a promóció pedig monológ. A kétirányú kommunikáció visszajelzést ad az ügyféltől a termelőnek.

 

Hasonlítsuk össze a 4P és a 4C szemléletének különbségeit

 

4c

 

Jelenleg a kutatók itt tartanak, de folyamatosan keresik a jobb és még jobb szemléletek felállítását, hogy a vállalkozók, vállalkozások mindig a legoptimálisabb modell legyen elkészítve, amivel a szolgáltatások értékesíthetők. 

Milyen lehet a jövő modellje, a cégek számára?

 

segítünk


Hasonló bejegyzések

Marketing mix
Marketing terv
URL
7P modell
4P modell



Hogyan tudunk segíteni Önnek jobb helyezést és több forgalmat elérni?
TECHNIKAI SEO
Elsőként a weboldalt technikailag elemezzük és javítjuk. Párat említve: sebesség, indexelés, responsivitás, url-ek, robots.txt, sitemap.xml. A technikai elemek roppant fontosak, ezért kell a Seo munkafolyamatot ezzel kezdeni. 
On-Site SEO
Itt a weblap admin felületében kezdünk el dolgozni. A cél az, hogy relevánssá tegyük az egész weblapot a megadott keresőszavakra. Pár beállítást említve: Title, meta leírás, head tagok, képek optimalizálása, belső linkek, tartalom optimalizálás.
Off-Site SEO
Majd a weblap erősítése következik, külső erőforrások felhasználásával. Tudatosan, külső hivatkozásokat, azaz linkeket, backlinket építünk a weblapnak. Már optimalizált weblapnál az eddig kiépített linkeket is vizsgáljuk, a károsakat eltávolítjuk.
Google Ads
A Google AdWords hirdetés nem az optimalizálás része, de egy olyan keresőmarketing lehetőség, amivel a fizetett hirdetések között tudunk megjelenni a találati lista elején. Kattintás alapú, gyors eredmény, könnyen mérhető teljesítmény.