Marketing szótár   /   7P modell
7P modell

7P modell


A kezdő cégek esetében fontos megismerkedni a fogalommal, hiszen segítség lehet.

Így a folyamat során egyre több kérdésre választ kaphatunk, mint például az árazás össze vetése és kialakítása.

 

Első körben négy elem kapott helyet, majd az évek során a fejlődéssel ki bővítették további három elemmel.

 

7P név az angol kezdő betűkből adódik és abból, hogy 7 elemből áll. 

 

 

7P modell elemei

 

1. Termék és termékpolitika (product)

 

Termékünkkel, szolgáltatásainkkal, a fogyasztói igényeket szeretnénk kielégíteni, azaz, a termékünket eladni, amellett, a legjobb lenni a piac e területén.

 

Miután tájékozódunk az érintett piac helyzetéről, feltárjuk a kereslet-kínálat arculatát, illetve a piaci igényeket, azután kezdhetjük kidolgozni az ezzel kapcsolatos feladatainkat:

·       Terméktervezés - minőség, tulajdonságok,

·       Termékválaszték - termékkínálat, különböző terméksorozat

·       Márkaépítés

·       Csomagolás  

·       Szolgáltatások  

·       Garancia

·       A termékek kezelése az életcikluson keresztül 

 

Megjegyzés: A product termék életciklusában öt szakasz van a termék életciklus-elmélete szempontjából:

     ·       Bevezetés

     ·       Növekedés

·       Érettség

·       Hanyatlás

·       Lemondás

 

 

2. Ár és árpolitika (price)

 

Az ár, arra az összegre vonatkozik, amelyet az ügyfél fizet a termékért. A vállalkozások számára a legnehezebb feladat az ár meghatározása, ugyanis a költségekkel szemben, egyedüli jövedelemforrást az ár jelenti.

 

Milyen áron kínáljam a termékeimet, a szolgáltatásomat?

 

 Szükséges marketingdöntéseink, feladataink:

  • Ár stratégia elkészítése

  • Ár taktika összeállítása

  • Ár-beállítás

  • Kedvezmények - árengedmények

  • Kedvezmények - az ügyfelek számára

  • Fizetési feltételek - hitel, fizetési módok

 

Az árpolitikai döntést befolyásoló tényezőkkel számolnunk kell:

  • a termékválaszték

  • trend

  • a helyszín  

  • az árfolyamok változásai,

  • árérzékenység,

  • a költségek mértéke

  • a vállalati üzletpolitikai célok

  • a konkurencia árpolitikája

 

Az ár magában foglalja a vevők számára fontos értéket, amelyet mindig a fogyasztó szemével kell meghatároznunk. 

 

Minden vevőnek más az érték:

  • Funkcionális érték: amelyet egy ajánlat nyújt az ügyfél számára.

  • Monetáris érték: ez az érték kompromisszumra hív fel egyéb értékeket és a monetáris költségeket.

  • Társadalmi érték: lehetővé teszi a fogyasztó számára, hogy kapcsolatba lépjen másokkal.

  • Pszichológiai érték: lehetővé teszi a fogyasztóknak, hogy jobban érzik magukat.

Ezek alapján egy jó vezető marketinges képes jól beárazni a terméket, ami kelendő lehet.

 

 

3. Értékesítés helye (place)

 

A hely vonatkozhat a fizikai helyre, ahol egy vállalkozás üzleti tevékenységet folytat, illetve a piacok eléréséhez használt csatornákra. A „hely” utalhat a kiskereskedelmi egységekre és virtuális üzletekre egyaránt.

A „hely” tartalmazza mindazt a megoldást, ahogyan a gyártás helyétől eljut a terméket/szolgáltatás a felhasználás helyére, ennek a neve értékesítési politika.

 

A helyet meghatározza:

·      a közvetlen vagy közvetett piac,

·      a földrajzi eloszlás,

·      a területi lefedettség,

·      a kiskereskedelmi üzlet,

·      a piaci hely,

·      a katalógusok,

·      a készlet,

·      a logisztika és

·      a megrendelések teljesítése 

 

Marketingfeladataink ebben az esetében a következők:

  • Stratégiák kidolgozása - emberek, szervezetek és tevékenységek tervezése, amelyek segítik az áruk eladását a termelési pontról a fogyasztás helyére 

  • Franchising / Franchise – szerződéshez kötötten, a mi szabályaink szerint tudjuk eljuttatni a fogyasztóhoz a terméket több csatornán keresztül is.

  • Csatornatagok optimális kiválasztása és kapcsolataik ismerete

  • Választék

  • Helymeghatározás

  • Leltár

  • Szállítás, raktározás és logisztika

 

4. Promóció és reklámpolitika (promotion)

 

A promóció, a marketingkommunikáció egyik eszköze.

 

A promóciónak a szerepe: a vevő segítése egy vásárlás, vagy szolgáltatás igénybevételének döntésében. Olyan eszközök gyűjtőfogalma, amelyek arra ösztönzik a vásárlás helyén a fogyasztókat, hogy a promotált terméket próbálják ki, vásárolják meg.

 

Az értékesítési promóció fajtái:

  • közvetlen marketing, média

  • nyereményjáték, kuponok

  • áruminta

  • reklámajándék, kedvezmények

  • kóstoltatás

  • pénzvisszatérítés

  • törzsvásárlói hűségprogram

 

Feladataink a promóció területén:

  • Promóciók egyensúlyban tartása - a reklám, kommunikáció, közvetlen marketing, értékesítés

  • Üzenetstratégia elkészítése - mit közvetítsünk

  • Médiastratégia – milyen csatornákon érjük el a célközönséget

  • Üzenet gyakorisága - milyen gyakran kell kommunikálni

 

5. Emberi tényezők (People)

 

Emberek közvetlenül, vagy közvetett módon vesznek részt a kereskedelemben (ügyfélszolgálati munkatársak, akik a minőséget, szolgáltatássá alakítják).

Az adott eladó szerepe épp olyan fontos, mint a marketing formája.

 

Szükséges marketingdöntéseink:

A személyzet felvétele és képzése

Egyenruha

Várakozási rendszerek

Nyelvezet

Panaszok, szolgáltatáshiba kezelése

A társadalmi interakciók kezelése

 

 

6. Fizikai tényezők (Physical Evidence)

 

  • Fizikai környezet: hely, ahol az ügyfelek és a szolgáltató személyzet kapcsolatba lépnek.

  • Környezeti feltételek - hőmérséklet, hang, illat

  • Hely és funkciók - térkép, felszerelés, dekoráció

  • Jelek, szimbólumok és tárgyak - dekorációs stílus, személyes érintés

  • Kommunikációs és tájékoztató elemek

 

A szolgáltatások nem kézzel fogható kínálatok. Az ügyfelek számára a fizikai környezettel mutatkozunk be, ismertetjük meg magunkat, emlékeztetjük a szolgáltatás teljesítményére. 

 

 

7. Folyamat (Process)

 

  • A szolgáltatási marketing-keverék „folyamat” mindazt tartalmazza, amelyek továbbítják az ügyfél számára a szóban forgó egyes szolgáltatást:

    • a tevékenységeket,

    • eljárásokat,

    • protokollokat és

    • egyéb más

 

szolgáltatásmarketing-keverék „folyamat” elem a teljes szolgáltatás- marketing-stratégia elengedhetetlen része. Ez a rész magában foglalja minden olyan tevékenységet és szolgáltatást, amelyben az érintett emberek fontos szerepet játszanak. 

 

 

Folyamattervezés marketingfeladatai:

  • Folyamattervezés

  • Folyamatábra, szolgáltatási folyamatok 

  • Szabványosítás

  • Hibapontok, kritikus események és rendszerhibák diagnosztizálása

  • A szolgáltatás teljesítményének nyomon követése

  • Az erőforrásigény és az elosztás vizsgálata

  • Teljesítménymutatók létrehozása

  • Összehangolás a bevált gyakorlatok

  • Üzemeltetési kézikönyvek elkészítése

 

Amennyiben felvenné velünk a kapcsolatot akkor azt megteheti online, csak a bannerre kell kattintani. Email üzenetet tud nekünk írni.

segítünk

 

 


Hasonló bejegyzések

4P modell
4C modell
Marketing mix
Marketing terv
URL



Hogyan tudunk segíteni Önnek jobb helyezést és több forgalmat elérni?
TECHNIKAI SEO
Elsőként a weboldalt technikailag elemezzük és javítjuk. Párat említve: sebesség, indexelés, responsivitás, url-ek, robots.txt, sitemap.xml. A technikai elemek roppant fontosak, ezért kell a Seo munkafolyamatot ezzel kezdeni. 
On-Site SEO
Itt a weblap admin felületében kezdünk el dolgozni. A cél az, hogy relevánssá tegyük az egész weblapot a megadott keresőszavakra. Pár beállítást említve: Title, meta leírás, head tagok, képek optimalizálása, belső linkek, tartalom optimalizálás.
Off-Site SEO
Majd a weblap erősítése következik, külső erőforrások felhasználásával. Tudatosan, külső hivatkozásokat, azaz linkeket, backlinket építünk a weblapnak. Már optimalizált weblapnál az eddig kiépített linkeket is vizsgáljuk, a károsakat eltávolítjuk.
Google Ads
A Google AdWords hirdetés nem az optimalizálás része, de egy olyan keresőmarketing lehetőség, amivel a fizetett hirdetések között tudunk megjelenni a találati lista elején. Kattintás alapú, gyors eredmény, könnyen mérhető teljesítmény.