7P modell
A kezdő cégek esetében fontos megismerkedni a fogalommal, hiszen segítség lehet.
Így a folyamat során egyre több kérdésre választ kaphatunk, mint például az árazás össze vetése és kialakítása.
Első körben négy elem kapott helyet, majd az évek során a fejlődéssel ki bővítették további három elemmel.
7P név az angol kezdő betűkből adódik és abból, hogy 7 elemből áll.
7P modell elemei
1. Termék és termékpolitika (product)
Termékünkkel, szolgáltatásainkkal, a fogyasztói igényeket szeretnénk kielégíteni, azaz, a termékünket eladni, amellett, a legjobb lenni a piac e területén.
Miután tájékozódunk az érintett piac helyzetéről, feltárjuk a kereslet-kínálat arculatát, illetve a piaci igényeket, azután kezdhetjük kidolgozni az ezzel kapcsolatos feladatainkat:
· Terméktervezés - minőség, tulajdonságok,
· Termékválaszték - termékkínálat, különböző terméksorozat
· Márkaépítés
· Csomagolás
· Szolgáltatások
· Garancia
· A termékek kezelése az életcikluson keresztül
Megjegyzés: A product termék életciklusában öt szakasz van a termék életciklus-elmélete szempontjából:
· Bevezetés
· Növekedés
· Érettség
· Hanyatlás
· Lemondás
2. Ár és árpolitika (price)
Az ár, arra az összegre vonatkozik, amelyet az ügyfél fizet a termékért. A vállalkozások számára a legnehezebb feladat az ár meghatározása, ugyanis a költségekkel szemben, egyedüli jövedelemforrást az ár jelenti.
Milyen áron kínáljam a termékeimet, a szolgáltatásomat?
Szükséges marketingdöntéseink, feladataink:
-
Ár stratégia elkészítése
-
Ár taktika összeállítása
-
Ár-beállítás
-
Kedvezmények - árengedmények
-
Kedvezmények - az ügyfelek számára
-
Fizetési feltételek - hitel, fizetési módok
Az árpolitikai döntést befolyásoló tényezőkkel számolnunk kell:
-
a termékválaszték
-
trend
-
a helyszín
-
az árfolyamok változásai,
-
árérzékenység,
-
a költségek mértéke
-
a vállalati üzletpolitikai célok
-
a konkurencia árpolitikája
Az ár magában foglalja a vevők számára fontos értéket, amelyet mindig a fogyasztó szemével kell meghatároznunk.
Minden vevőnek más az érték:
-
Funkcionális érték: amelyet egy ajánlat nyújt az ügyfél számára.
-
Monetáris érték: ez az érték kompromisszumra hív fel egyéb értékeket és a monetáris költségeket.
-
Társadalmi érték: lehetővé teszi a fogyasztó számára, hogy kapcsolatba lépjen másokkal.
-
Pszichológiai érték: lehetővé teszi a fogyasztóknak, hogy jobban érzik magukat.
Ezek alapján egy jó vezető marketinges képes jól beárazni a terméket, ami kelendő lehet.
3. Értékesítés helye (place)
A hely vonatkozhat a fizikai helyre, ahol egy vállalkozás üzleti tevékenységet folytat, illetve a piacok eléréséhez használt csatornákra. A „hely” utalhat a kiskereskedelmi egységekre és virtuális üzletekre egyaránt.
A „hely” tartalmazza mindazt a megoldást, ahogyan a gyártás helyétől eljut a terméket/szolgáltatás a felhasználás helyére, ennek a neve értékesítési politika.
A helyet meghatározza:
· a közvetlen vagy közvetett piac,
· a földrajzi eloszlás,
· a területi lefedettség,
· a kiskereskedelmi üzlet,
· a piaci hely,
· a katalógusok,
· a készlet,
· a logisztika és
· a megrendelések teljesítése
Marketingfeladataink ebben az esetében a következők:
-
Stratégiák kidolgozása - emberek, szervezetek és tevékenységek tervezése, amelyek segítik az áruk eladását a termelési pontról a fogyasztás helyére
-
Franchising / Franchise – szerződéshez kötötten, a mi szabályaink szerint tudjuk eljuttatni a fogyasztóhoz a terméket több csatornán keresztül is.
-
Csatornatagok optimális kiválasztása és kapcsolataik ismerete
-
Választék
-
Helymeghatározás
-
Leltár
-
Szállítás, raktározás és logisztika
4. Promóció és reklámpolitika (promotion)
A promóció, a marketingkommunikáció egyik eszköze.
A promóciónak a szerepe: a vevő segítése egy vásárlás, vagy szolgáltatás igénybevételének döntésében. Olyan eszközök gyűjtőfogalma, amelyek arra ösztönzik a vásárlás helyén a fogyasztókat, hogy a promotált terméket próbálják ki, vásárolják meg.
Az értékesítési promóció fajtái:
-
közvetlen marketing, média
-
nyereményjáték, kuponok
-
áruminta
-
reklámajándék, kedvezmények
-
kóstoltatás
-
pénzvisszatérítés
-
törzsvásárlói hűségprogram
Feladataink a promóció területén:
-
Promóciók egyensúlyban tartása - a reklám, kommunikáció, közvetlen marketing, értékesítés
-
Üzenetstratégia elkészítése - mit közvetítsünk
-
Médiastratégia – milyen csatornákon érjük el a célközönséget
-
Üzenet gyakorisága - milyen gyakran kell kommunikálni
5. Emberi tényezők (People)
Emberek közvetlenül, vagy közvetett módon vesznek részt a kereskedelemben (ügyfélszolgálati munkatársak, akik a minőséget, szolgáltatássá alakítják).
Az adott eladó szerepe épp olyan fontos, mint a marketing formája.
Szükséges marketingdöntéseink:
A személyzet felvétele és képzése
Egyenruha
Várakozási rendszerek
Nyelvezet
Panaszok, szolgáltatáshiba kezelése
A társadalmi interakciók kezelése
6. Fizikai tényezők (Physical Evidence)
-
Fizikai környezet: hely, ahol az ügyfelek és a szolgáltató személyzet kapcsolatba lépnek.
-
Környezeti feltételek - hőmérséklet, hang, illat
-
Hely és funkciók - térkép, felszerelés, dekoráció
-
Jelek, szimbólumok és tárgyak - dekorációs stílus, személyes érintés
-
Kommunikációs és tájékoztató elemek
A szolgáltatások nem kézzel fogható kínálatok. Az ügyfelek számára a fizikai környezettel mutatkozunk be, ismertetjük meg magunkat, emlékeztetjük a szolgáltatás teljesítményére.
7. Folyamat (Process)
-
A szolgáltatási marketing-keverék „folyamat” mindazt tartalmazza, amelyek továbbítják az ügyfél számára a szóban forgó egyes szolgáltatást:
-
a tevékenységeket,
-
eljárásokat,
-
protokollokat és
-
egyéb más
-
A szolgáltatásmarketing-keverék „folyamat” elem a teljes szolgáltatás- marketing-stratégia elengedhetetlen része. Ez a rész magában foglalja minden olyan tevékenységet és szolgáltatást, amelyben az érintett emberek fontos szerepet játszanak.
Folyamattervezés marketingfeladatai:
-
Folyamattervezés
-
Folyamatábra, szolgáltatási folyamatok
-
Szabványosítás
-
Hibapontok, kritikus események és rendszerhibák diagnosztizálása
-
A szolgáltatás teljesítményének nyomon követése
-
Az erőforrásigény és az elosztás vizsgálata
-
Teljesítménymutatók létrehozása
-
Összehangolás a bevált gyakorlatok
-
Üzemeltetési kézikönyvek elkészítése
Amennyiben felvenné velünk a kapcsolatot akkor azt megteheti online, csak a bannerre kell kattintani. Email üzenetet tud nekünk írni.