Freemium modell
A Freemium, két szó összeolvadásából jött létre: az angol free, magyarul ingyenes és az angol premium, magyarul fizetős, szavakból tevődik össze.
Mi az a Freemium modell?
Egy értékesítési technika. Az internet alapú vállalatok domináns technikája, amit online termékeknél és szoftvereknél alkalmaznak leginkább.
A Freemium modell „működése”
Működésének alapelve, hogy maga a termék, vagy a szolgáltatás ingyenes, de a prémium szolgáltatás fizetős.
Mi ebben a hatalmas lehetőség?
Az ingyenes fogyasztókat megszólítja, a prémium felhasználókat megtalálja.
A freemium koncepciója, hogy amíg az ingyenes lehetőséget kipróbálja a felhasználó, közben megismeri, megkedveli, szeretne jobbat, többet, szeretné a korlátok nélküli lehetőséget is.
Erre két lehetősége van:
-
próbaidőt kínáló, teljes körű termékbemutató (angolul: TFL)
-
időben nem korlátozott, tartalmilag viszont igen (agolul: FTL)
A felhasználótól függ, hogy melyik lehetőség az optimális számára.
A Freemium helye az üzleti modellben
A digitális marketing világában, több üzleti modellel találkozhatunk. A modellek eltérőek, de a működésük, 5 lényegi alapkérdés köré épül fel.
1.A bevételi üzleti modell (Revenue Model) - Hogyan jutunk pénzhez?
(hirdetés, értékesítés, interneten, közvetlen értékesítéssel, stb.)
2.A termék típusa (Product Type) - Mit adunk érte cserébe?
(szolgáltatás, termék)
3.A kézbesítési modell (Delivery Model) - Hogyan juttatjuk el hozzájuk? Milyen módon találnak rá a termékünkre?
4.A beszerzési csatornák (Acquisition channel) - Megrendelések, előfizetések, üzletszerzés stb.
5.Eladási taktika (Selling Tactic) - Hogyan győzzük meg őket, hogy vásároljanak? (Freemium, kuponok, akciók, kedvezmények, stb.)
Hol található a freemium az üzleti modellnek a részében?
A Freemium az eladási taktika részeként, jelenleg az online marketing legsikeresebb technikája.
Miért sikeres a Freemium modell?
Sikere az ingyenes hozzáférhetőségében rejlik, és a prémium funkciók elérhetőségében. A mobil alkalmazások nagy része, így működik.
Az ingyenes fogyasztó száma nagy, de vásárlóerejük alacsony, mert őket a slágertermékek, illetve a legfontosabb funkciók érdeklik. Cél, a fizetős fogyasztók, a vásárlók számának növelése.
A freemium két lehetőséget ajánl a free felhasználók számára:
-
bizonyos limittel ingyenes a fogyasztás, de lehetőséget ad a fogyasztónak a teljes szolgáltatásra plusz költségért
-
a fogyasztó díjmentesen használhatja a szoftvert, de vállal bizonyos költségeket (pl. reklámok), ami a vállalatnak profit.
Ez alkalmas arra, hogy azokat a vásárlókat is vásárlásra ösztönözze, akiknek nem volt ez szándéka.
Akkor sikeres, ha az ingyenes és a fizetős felhasználói elérhetőség optimális határok között szerepel.
Milyen korlátozások lehetnek a freemium alkalmazásban?
A freemium alkalmazás korlátai: funkció-, hozzáférés-, idő-, sávszélesség-, teljesítmény-, támogatás-, felhasználási terület, stb.