Marketing szótár   /   Noindex
Noindex

Noindex


Mi az a noindex?

 

A noindex, egy metacímke. Használatára akkor kerül sor, amikor nem szeretnénk, hogy egy weboldalunk szerepeljen a Google (vagy más keresőmotor) találati listájában.

 

A noindex metacímkét, további lehetséges értékekkel kombinálva is használhatjuk: például a nofollow, follow, none, all, index.

 

 

Mikor lehet szükségünk a noindex beállítására?

 

A noindexre akkor van szükségünk, ha nem akarjuk indexeltetni a Google keresőrobotokkal (vagy bármely más keresőkkel), a weboldalunkat. Ilyen esetek lehetnek például fejlesztés alatt álló weblapok, vagy a különböző verziók oldalai (pl. mobilbarát weboldal). Nézzük meg részletesen mikor és miért érdemes használnunk még a „noindex” metacímkét!

 

WordPress-ben

 

  • Szerzői oldalaknál, egyszerzős blog esetében előfordulhat, hogy egy blog oldala, véletlenül megegyezik a kezdőlappal, ezért tudtunk nélkül létrejön a duplikáció. Ennek a beállítását,  a következő útvonalon találjuk meg:

„Irányítópult- Felhasználók - Összes felhasználó”.

 

Ha nem tudjuk, hogy van e duplikált tartalmunk, és szeretnénk megtalálni, akkor érdemes letölteni a Screaming Frog SEO Spider webhelyrobotot, amelynél az ingyenes verzió még kínálja ezt a lehetőséget. (A teljes szolgáltatás viszont már fizetős.) A duplikált tartalmakhoz hasonlóan érdemes használni olyan weboldalak esetében is, amit nem tartunk jó minőségűeknek.

 

  • Egyedi bejegyzés típusok: például egy e-kereskedelmi megoldásnál, ahol így adtuk meg a méreteket, színt, súly, stb. Ezek, alacsony minőségű tartalmak, amelyeket nincs szükség indexeltetni, mert nem jelent értéket sem a felhasználók számára, sem a keresőrobotok számára.

 

  • „Köszönöm!” oldalak, ahol egy-egy felhasználó személyének köszönjük meg például, hogy  feiratkozott, vagy kitöltötte az űrlapunkat, kommentelt vagy előfizetett egy szolgáltatásunkra, termékünkre, stb. Ezek alacsony minőségű oldalak, nincs értékük az értékes információt kereső felhasználók számára.

 

  • Bejelentkezési oldalaknak, sincs keresnivalójuk a találati listában, hiszen ezek nem a felhasználó kereséseit hivatottak kiszolgálni, funkciójukból kifolyólag. Ebben az esetben feltétlenül használni kell a noindexet. A WordPress használók esetében nincs semmi dolgunk, mert  ez automatikus, a CMS (Content Management System) rendszernek köszönhetően.

 

  • Belső keresési eredmények, oldalak, a Yoast SEO használatával, alapértelmezés szerint noindexre van állítva. Itt sincs dolgunk.

 

Hol lehet beállítani a noindex meta taget, meta címkét?

 

Bármelyik keresőbe beállítható a noindex, kétféle módon is, attól fügően, mire van „jogosítványunk”.  Az egyik beállítás, a metacímke, amit a forráskód head szakaszában

használunk: 

noindex

 

Ha viszont csak a Google robotoknak szeretnék üzenni, akkor a következőt kell tennünk:

 

robot

 

A másik a hatáskörünktől függően, alkalmazható lehetőségünk, a HTTP – válaszfejléc:

 

x-robots

A különféle keresőmotorok mindegyikénél előfordulhat, hogy pici eltéréssel értelmezi a noindex üzenetünket. Ezért ne lepődjünk meg, ha egyik másik kereső találati listájában megjelenik az a noindex címkével ellátott weboldal, amit egy másik keresőmotor forráskódjában helyeztünk el.

 

Hogyan gyorsithatjuk meg, hogy a Google mihamarabb lássa a noindexelt üzenetünket?

 

Beállítottuk a noindex metacímkét  a HTML forráskódban, és várjuk, hogy a Google, levegye a találati listáról. Ez viszont nem biztos, hogy olyan gyorsan megtörténik, mint ahogy mi szeretnénk.

 

Mit tegyünk, ha számunkra mégis nagyon fontos lenne, például mert már nem áruljuk azt a terméket, nem nyújtjuk azt a szolgáltatást, vagy mert éppen olyan illetéktelenek módosították a tartalmainkat, akik hozzájutottak az oldalunkhoz, és sorolhatnánk az okokat. Tehát a megoldások:

 

  • ha egy-két oldal eltávolításáról van szó, akkor a Google Search Consol URL eltávolító eszközét használjuk.

 

  • Ha sok oldalról van szó, akkor az ideiglenes oldaltérkép jöhet szóba miután töröltük az oldalt. A 404 es hibakódról és a http hibakódokról itt írtunk részletesen: Mi az a http hibakód? Majd jöhet az ideiglenes oldaltérkép, a módosítás időpontjával, a törölt URL jeivel. Ezek után, a Google veszi az üzenetünket és eltávolítja a kért oldalakat a találati listából... remélhetőleg igen hamar.

 

Noindex és nofollow meta tag

 

Fentiek alapján tehát megtudtuk, ha nem szeretnénk, hogy a Google robotjai indexeljék a weboldalunkat, illetve nem akarjuk, hogy megjelenjen a találati listában, akkor el kell látnunk, noindexes meta címkével a weboldalt.

 

A nofollow meta címkét viszont akkor használjuk, ha nem akarjuk, hogy a Google, kövesse az oldalon lévő egy adott linket, vagy linkeket. Erről bővebben található információ egy régebbi cikkünkben: Nofollow címmel.

 

Mit tegyünk akkor, ha a weboldal csak egy részét szeretnénk noindex metacímkével ellátni?

 

Mikor gondolhatunk ilyen megoldásra? Például, ha a navigációs részt szeretnénk ellátni ezzel a címkével, de az oldal többi részét viszont szeretnénk a találati listában megjelentetni.

 

Léteznek erre megoldások, amelyet az egyes keresőmotorok használnak is. (A Google főrobotja, a Googlebot nem ismeri fel ezeket a megoldásokat).

 

Nézzünk meg egy példát, hogyan oldja meg ezt az oroszok legnagyobb keresője, a Yandex. Ez a kereső úgy oldotta meg ezt, hogy új címkét vezetett be, ami a címkék közötti indexelést akadályozza meg. Ehhez a megoldást használja:

 

ne indexeljesegítünk


Hasonló bejegyzések

Offline hirdetés
Opt-in
Opt-out
Online marketing



Hogyan tudunk segíteni Önnek jobb helyezést és több forgalmat elérni?
TECHNIKAI SEO
Elsőként a weboldalt technikailag elemezzük és javítjuk. Párat említve: sebesség, indexelés, responsivitás, url-ek, robots.txt, sitemap.xml. A technikai elemek roppant fontosak, ezért kell a Seo munkafolyamatot ezzel kezdeni. 
On-Site SEO
Itt a weblap admin felületében kezdünk el dolgozni. A cél az, hogy relevánssá tegyük az egész weblapot a megadott keresőszavakra. Pár beállítást említve: Title, meta leírás, head tagok, képek optimalizálása, belső linkek, tartalom optimalizálás.
Off-Site SEO
Majd a weblap erősítése következik, külső erőforrások felhasználásával. Tudatosan, külső hivatkozásokat, azaz linkeket, backlinket építünk a weblapnak. Már optimalizált weblapnál az eddig kiépített linkeket is vizsgáljuk, a károsakat eltávolítjuk.
Google Ads
A Google AdWords hirdetés nem az optimalizálás része, de egy olyan keresőmarketing lehetőség, amivel a fizetett hirdetések között tudunk megjelenni a találati lista elején. Kattintás alapú, gyors eredmény, könnyen mérhető teljesítmény.