Marketing szótár   /   Releváns
Releváns

Releváns


Naponta hallhatjuk a kifejezést, hogy releváns, és használjuk is. Most a mindennapokban megszokott szó jelentése mellett, megnézzük azt is, mit jelent ez az online térben.

 

Mi az a releváns?

 

A releváns jelentése:

„…a szó leggyakoribb jelentése: a tárgyhoz tartozó vagy kapcsolódó dolog, röviden: idevágó.” (Forrás: „Wikipédia”)

 

„Releváns: a tárgyhoz tartozó, idevágó, fontos, lényeges, meghatározó”.

(Forrás:Idegen szavak gyűjteménye)

 

Releváns szinonimái tehát: témába vágó, illetékes, hangsúlyos, lényegi, mérvadó, oda tartozó, alapvető, kapcsolatos vele, sokat számító, meghatározó jellegű, adekvát, nélkülözhetetlen, elemi, lényeghez tartozó, középponti, elengedhetetlen, jelentős, meghatározó, kulcsfontosságú, kardinális, hangsúlyos, számításba veendő, érdemleges, és még folytathatnánk..

 

A szó jelentése mellett érdemes megfigyelnünk azt, hogy hogyan használjuk magát a kifejezést:

 

A szövegkörnyezete általában a következő stílusú: releváns a témához, releváns egy ügyhöz, releváns a projektet tekintve, releváns a tartalomhoz, stb. A „releváns” kifejezés esetében mindig valamit viszonyítunk valamihez, valami releváns valamihez. A relevancia tehát, egy információ odaillőségét, helyességét írja le egy adott helyzetben.

Ha valami nem releváns, akkor arra pedig azt mondjuk, hogy irreleváns.

 

 

Irreleváns jelentése

 

Az irreleváns, a releváns tagadó formája, tehát: nem idevágó, nem fontos, nem témába vágó, nem tartozik hozzá, nem kapcsolatos vele, nem helytálló stb.

 

Térjünk rá a relevancia kifejezés boncolgatására, az online térben gondolkodva.

 

 

Mit jelent a relevancia kifejezés az online világban?

 

Ha már találkozott régebbi írásainkkal, akkor bizonyára Ön előtt sem titok, miért a Google szempontjaiból kiindulva elemzünk szinte mindent, és miért neki akar megfelelni, a felhasználók 90,8%-a. (Ha mégsem, akkor érdemes elolvasni, a Keresőoptimalizálás /SEO/ alapjai, jelentése 2021. cikkünket.)

 

 

Releváns jelentése a weboldalakon, az online térben

 

A webhely tulajdonosok nem titkolt célja, a Google első oldalán, azon belül is az elsők között szerepelni, hiszen mint tudjuk, a második oldalra nem kattintanak a felhasználók, mert az első oldalon, megkapják a kérdéseikre a válaszokat, a megoldásokat. Hogy lehet ez?

 A Google felhasználóbarát, és a legjobbat akarja nyújtani látogatóinak. Ezért mindent elkövet annak érdekében, hogy a felhasználók a legrelevánsabb, minőségi tartalmat kapják egy adott keresőszóra, vagy kulcsszóra. Ennek megfelelően sorakoztatja fel a felhasználók számára a találati lista első oldalán, egy adott keresésre, kulcsszóra a legjobb, releváns tartalmakat nyújtó weboldalakat .

 

Hogyan dönti el a Google melyek a releváns weboldalak között is a legjobbak?

 

Több összetevője van azoknak a feltételeknek, amelyet megvizsgálnak a Google robotok, de a legfontosabb a kulcsszavas keresés tekintetében, az információ relevanciája, amelyet a weboldal szöveges tartalma nyújt.  A Google, a szöveges tartalom vizsgálatához már mesterséges intelligenciát használ. A mesterséges intelligencia pedig azt próbálja kideríteni, hogy mire gondol a felhasználó, amikor beírja a kulcsszavát a keresőben. Az algoritmus, a szavakat fogalommá alakítja, aztán azokat az oldalakat keresi meg, amelyek lefedik a fogalmat (RankBrain).

 

Tehát, egy szöveges tartalom akkor releváns a felhasználó által beírt kulcsszóhoz, vagy keresőszóhoz, ha a szöveg tartalmi kulcsszói, long tail kulcsszói, LSI kulcsszavai relevánsak vele.  Továbbá, ha a szöveges tartalom, arról szól, amit a címben-, a hirdetésben-, vagy a találati listában – attól függően honnan érkezik az oldalunkra -, ígértünk az olvasónak, a felhasználónak. A szöveges tartalom relevanciája mellett természetesen több összetevő befolyásolja, hogy egy adott oldal az első helyre kerül e a találati lista rangsorában, például,  mobilbarát weboldal-ról van e szó, illetve a felhasználói élmény minősége milyen értékű, stb.

 

 

Keresőoptimalizálás és a relevancia

 

A keresőoptimalizálás, SEO egyik alappillérének része, az On-site SEO (vagy On-Page SEO), azaz a tartalmi SEO. A kifejezés, a saját weboldalunk optimalizált, minőségi, releváns tartalomára utal.

 

 

Milyen a minőségi releváns tartalom?      

                                    

Több cikkünkben írtunk már milyen egy jó és releváns tartalom, amellyel jó helyezést érhetünk el (Minőségi tartalomírás csodákra képes, illetve, a Keresőoptimalizálás alapjai címmel megjelent cikk részeként, milyen egy jó tartalom.) Ezért most csak a fontos elemekre térünk ki. Mitől lesz releváns egy tartalom, mikor releváns egy tartalom?

 

Röviden, akkor minőségi és releváns egy tartalom, ha a weboldal elemeinek minden része, összhatása, releváns az adott témával, a keresőszóval, amelyet a felhasználó beír a keresősávba!

Mire gondolunk itt?

A weboldal címe, alcímek, kiemelt kép, további képek, kép alatt lévő szövegek, diagramok, külső és belső hivatkozások, hivatkozások szövegei, és persze mindenekelőtt a kulcsszavak relevanciájára!

 

A keresőoptimalizálás ezért is tudja sikerre vinni a weboldalakat a Google találati rangsorában, mert mindezeket figyelembe véve készíti egyedi optimalizált tartalmait.

Az online világban, a keresőoptimalizálás mellett, a siker másik kardinális elemét is szükséges megvizsgálni a relevancia tükrében. Ezek pedig a hirdetések.

 

Releváns hirdetések

Egy weboldal, webáruház életében vannak bizonyos kiemelkedő alkalmak, amikor a SEO mellett kampányszerű, releváns hirdetésekre van szükség: például: ünnepek, új bolt nyitása, aktuális kampányok stb.

 

Ilyenkor elengedhetetlen, hogy a hirdetés releváns, és jól célzott legyen egy adott témában.

 

A Google Ads, szempontjai szerint, a vásárló érdekeit szem előtt tartva találja a hirdetést relevánsnak vagy sem. Ehhez több tényezőt vizsgál, többek között a kulcsszavakat, a céloldalt, ahová a hirdetésre kattintva eljut az érdeklődő.  Akkor releváns a Google számára a hirdetésünk, ha a benne lévő információ értékes, új a vásárló számára illetve azt kínálja benne, amit a vásárló keres.

 

Tehát, amikor a hirdetésünket összeállítjuk, érdemes körültekintően figyelni a relevanciájára, hiszen a kampányunk sikere múlhat rajta. Ezt a minőségi mutató ellenőrzésével vizsgálhatjuk meg.

segítünk


Hasonló bejegyzések

Instagram
IP cím
Landing page
Link
Long tail



Hogyan tudunk segíteni Önnek jobb helyezést és több forgalmat elérni?
TECHNIKAI SEO
Elsőként a weboldalt technikailag elemezzük és javítjuk. Párat említve: sebesség, indexelés, responsivitás, url-ek, robots.txt, sitemap.xml. A technikai elemek roppant fontosak, ezért kell a Seo munkafolyamatot ezzel kezdeni. 
On-Site SEO
Itt a weblap admin felületében kezdünk el dolgozni. A cél az, hogy relevánssá tegyük az egész weblapot a megadott keresőszavakra. Pár beállítást említve: Title, meta leírás, head tagok, képek optimalizálása, belső linkek, tartalom optimalizálás.
Off-Site SEO
Majd a weblap erősítése következik, külső erőforrások felhasználásával. Tudatosan, külső hivatkozásokat, azaz linkeket, backlinket építünk a weblapnak. Már optimalizált weblapnál az eddig kiépített linkeket is vizsgáljuk, a károsakat eltávolítjuk.
Google Ads
A Google AdWords hirdetés nem az optimalizálás része, de egy olyan keresőmarketing lehetőség, amivel a fizetett hirdetések között tudunk megjelenni a találati lista elején. Kattintás alapú, gyors eredmény, könnyen mérhető teljesítmény.